En pappersfigur för drygt fyra år sedan blev starten på Jonas Nyvangs och Tue Beijers innovationsresa.
6 min lästid : 30 augusti 2023

Barndomsvännerna viker stål med stil

Företaget Stilride har tagit världen med storm med sin elmotorcykel tillverkad av hopvikt stålplåt. Grundarna Tue Beijer och Jonas Nyvang, som träffades redan som tonåringar, har nu en vision om att sprida origamitekniken till tillverkare och plåtverkstäder över hela världen. Nyligen tog företaget ett stort steg i den riktningen – och sålde sin första designmaskin till det högt rankade universitetet Georgia Tech.

Den som kliver in i Stilrides kontorsrum i Nacka Strand, som är lika stilrena som företagets namn, upptäcker att det där inne ryms både lokaler för design- och produktutveckling såväl som en liten verkstad där företagets slutprodukt, en eldriven lätt motorcykel, blir till.

 

Längst in i verkstaden hittar man kronan på verket – en prototyp av den första kommersiella motorcykelmodellen, Stilride 1. Där hittar man också maskinen som gör designen möjlig, som med hjälp av en mjukvara viker och formar fram motorcykelns speciella chassi.

 

Det som är utmärkande med Stilride 1 är dess design. I stället för att vara uppbyggd av flera delkomponenter som skruvas och svetsas ihop till en helhet är större delen av dess plåtchassit hopvikt till en enhetlig, slät och nätt produkt.

Stilride 1, här en ofärdig, är företagets första kommersiella motorcykelmodell.
Stilride 1, här en ofärdig, är företagets första kommersiella motorcykelmodell.

Designen är något som företaget har hämtat från origamitekniken, där man viker papper till olika tredimensionella figurer. Skillnaden är att Stilride också viker med kurvor för att realisera den fulla potentialen av plåten. I traditionell plåtbockning kan man bara vika längs en rak linje med en kantpress.

 

– Kurvformning finns överallt i naturen. Naturen har produktutvecklat i flera tusen år och hittat geometriska lagar, som för till exempel med insektsvingar, för hur något ska fungera på bästa sätt, som att flyga, förklarar Jonas Nyvang, vd och medgrundare till Stilride, när Magasin t: kommer på besök.

 

– Industrialiseringen har i stället rationaliserat och utgått från den lättaste vägen där man mest har jobbat med raka linjer. Med kurvor blir det en annan komplexitet, man får jobba på ett annat sätt med styvhet och tjocklekar. Men det blir också en enormt stark produkt, fortsätter han.

Maskinen som gör vikningen möjlig. Nu ska studenter i Georgia Tech lära sig att arbeta med den.
Maskinen som gör vikningen möjlig. Nu ska studenter i Georgia Tech lära sig att arbeta med den.
Det speciella med tekniken Stilfold är att den även viker längs kurvor.
Det speciella med tekniken Stilfold är att den även viker längs kurvor.

I dagsläget har Stilride inte börjat sälja några motorcyklar ännu, men planen är att produktionen ska komma i gång i december i år och att de första leveranserna ska ske direkt från Nacka i mars 2024.

 

– Vi har börjat ta in förbeställningar under försommaren. Nu har vi 150 orders och 160 000 personer som har visat intresse för Stilride 1, berättar Jonas Nyvang om motorcyklarna.

 

– 66 procent av ordrarna kommer från utlandet. Vi tittar nu på att ha montering i andra delar av Europa eftersom största efterfrågan kommer därifrån. Efter Sverige är efterfrågan på motorcyklarna störst i Storbritannien och sedan Italien.

 

Vek en scooter av papper

 

Stilride grundades våren 2020, men idén bakom stålplåt som viks som origami föddes ett år tidigare. På den tiden arbetade Jonas Nyvang, som har en bakgrund inom design, konst och ekonomi från bland annat Uppsala universitet, som global marknadschef för Björn Borg.

 

Stilrides medgrundare Tue Beijer, som också är företagets ansvarige för teknik, forskning och produktutveckling, var då designchef på teknikbolaget Semcon.

 

– Det var på en middag en ruskig februaridag 2019 som Tue sa att ”titta vad jag har vikt ihop”, berättar Jonas Nyvang.

 

Det som Tue Beijer visade upp då var en origamifigur i papper som föreställde en scooter. Idén om Stilride var därmed född.

Tue Beijer och Jonas Nyvang vill ta konceptet med origami längre än bara till motorcyklar.
Tue Beijer och Jonas Nyvang vill ta konceptet med origami längre än bara till motorcyklar.

Tue Beijer har en bakgrund inom industridesign och en master i fordonsdesign från Royal College of Art i London. Under sin yrkesbana funderade han länge på vikning och förädling av plattplåt. Han ansåg att värdeförädlingen inom plåtbearbetning var låg.

 

– Jag har alltid varit intresserad av fordons- och produktionsteknik och plåt är ett fantastiskt material att jobba med. Det finns två vägar att gå där. Antingen att man i en mekanisk verkstad bockar, skär och svetsar, eller pressar plåten som med bilkarosser, säger Tue Beijer.

 

– Tanken med vår teknik är att göra förädlingen av plåt så bra som möjligt med så lite plåt, arbete och kostnader som möjligt, fortsätter han.

 

Stilride startade som ett projekt som fick finansiering från innovationsmyndigheten Vinnova, och projektleddes av Jernkontoret, som är järn- och stålindustrins branschorganisation.

 

– Vi fick tolv månaders finansiering för att göra första prototypen och jobbade tillsammans med Outokumpu, Semcon, Rise och Brantheim. Vi testade tekniken tillsammans med Robotdalen, såg att det fanns något intressant med den och grundade därför bolaget i mars 2020, säger Jonas Nyvang.

 

Har sålt till högt rankat universitet

 

Samma år, i november 2020, släppte Stilride några bilder på motorcykeln på Instagram. Detta ledde till att en bloggare i England tog upp nyheten och efter det gick det i rasande fart.

 

– De skrevs artiklar i runt hundra digitala medier i 15 länder och det kom intresseanmälningar från människor som ville köpa motorcykeln. Efter det sa vi upp oss från våra jobb, tog in privata pengar och anställde vår första medarbetare, Harshavardhan Ramanujam, som är från Indien och har en magisterexamen från KTH, berättar Jonas Nyvang.

Stilride 1 körs med el och tanken är att den ska produceras lokalt, nära slutkunden.
Stilride 1 körs med el och tanken är att den ska produceras lokalt, nära slutkunden.
I Stilrides verkstad i Nacka Strand finns det plats för både designutveckling och produktion.
I Stilrides verkstad i Nacka Strand finns det plats för både designutveckling och produktion.
Motorcykelns chassi skapas av plattplåt som viks ihop. Den består av få komponenter och är väldigt lätt.
Motorcykelns chassi skapas av plattplåt som viks ihop. Den består av få komponenter och är väldigt lätt.

Men trots att det främst är motorcykeln som Stilride är känt för bland allmänheten är det vikningstekniken bakom, som de kallar för Stilfold, som har potential att revolutionera industrin.

 

Framtidsvisionen är att tillverkare och plåtverkstäder runtom i hela världen ska använda sig av deras designmaskin, och med hjälp av deras mjukvara kunna skapa olika kreationer av hopvikt plåt. Det är med hjälp av mjukvaran och den kod som den skapar som maskinerna vet hur och var de ska bocka plåten, för att skapa en skräddarsydd produkt.

 

 – Tillverkningen av en produkt med vår maskin ska ske så smidigt att plåtslagare över hela världen kan bli våra kunder, säger Tue Beijer och tillägger att den möjligheten öppnar för mer lokal produktion och lägre kostnader för företagen.

 

– Det är bara att skicka koden och produkten kan byggas nära slutkunden, fyller Jonas Nyvang i.

 

Samtidigt avslöjar han om en nyligen genomförd affär som är ett betydelsefullt steg i arbetet med att realisera just den visionen.

 

– Vi har sålt vår första maskin till Georgia Tech, som är ett av USA:s högst rankade tekniska universitet, och vi ska tillsammans med dem utveckla mjukvaran och maskinen samt lära upp deras studenter. Vi ska leverera maskinen under hösten, säger Jonas Nyvang stolt.

 

Hur mycket företaget får för maskinen vill de inte förtälja, men nämner att summan ligger på ett sexsiffrigt belopp, i amerikanska dollar.

Tue Beijer intresserade sig tidigt för värdeförädling inom plåtbearbetning.
Tue Beijer intresserade sig tidigt för värdeförädling inom plåtbearbetning.

En älskad produkt

 

Ett annat lärosäte som Stilride samarbetar med är Linköpings universitet. Samarbetet där handlar om materialteknik och automatisering. För Tue Beijer och Jonas Nyvang är det viktigt att kunna fortsätta att förbättra tekniken för plåttillverkning, inte minst av klimatskäl.

 

När det kommer till motorcykeln Stilride körs den med el, och tanken är att den ska produceras lokalt. Den är även lättare och har inte lika många materialdelar som andra motorcyklar i motsvarande storlek. Det sistnämnda gör det även möjligt att kunna minska kostnaderna.

 

– Dessutom kan man använda 95 procent återanvänd stål till den, påpekar Jonas Nyvang.

 

Framöver vill de båda grundarna använda origamitekniken till att även bygga annat. I dagsläget har de olika samarbeten med andra företag gällande bilar och lastbilssläp, men ambitionen är att även kunna bygga alltifrån vindkraftverk och tåg till broar.

 

Att det blev motorcyklar som Stilride började med beror på att det är en produkt som är älskad av många, menar de.

 

– Produkten är inte bara specifik för ett kön eller en ålder utan många kan relatera till den. Den finns i många kulturer, säger Tue Beijer.

Olika prototyper i olika typer av material hittas inne i kontoret. Även gamla exemplar gjorda av papper.
Olika prototyper i olika typer av material hittas inne i kontoret. Även gamla exemplar gjorda av papper.
I mars 2024 förväntas de första motorcyklarna att levereras direkt från Nacka, säger Jonas Nyvang.
I mars 2024 förväntas de första motorcyklarna att levereras direkt från Nacka, säger Jonas Nyvang.

Själva har både Tue Beijer och Jonas Nyvang varit intresserade av fordon sedan unga år. Med det i åtanke är det inte konstigt att verksamheten, som nu har vuxit till 15 anställda, startade med just en motorcykeldesign.

 

– Jag och Tue träffades via gemensamma kompisar när vi var runt 13–14 år. Båda var intresserade av mods-kulturen och gillade klassiska scootrar. Vi hade alltid pratat om att göra något ihop, berättar Jonas Nyvang och tillägger att de båda växte upp i Stockholm.

 

– Det är kul att jobba med en av ens bästa kompisar. Nu är vi båda inne i den senare delen av 40-årsåldern, så det är fantastiskt roligt att få göra den här resan, avslutar han.

Publicerad 30 augusti 2023

Text:

Ana Cristina Hernández

Foto:

Erik Thor