5 min lästid : 11 april 2025

”Det blir en utmanande period för oss – och alla företag i USA som förlitar sig på import”

Styrkeutrustningstillverkaren Eleiko har etablerat sig som en av branschens mest respekterade leverantörer i USA. Frågan är hur besked om tullar, en skakig marknad och protektionistisk handelspolitik påverkar företagets strategi framåt. Magasin t: har träffat Eleikos Nordamerikachef Magnus Nyberg och försäljningschef Rickard Blomberg som också var den som startade upp företagets succéetablering på andra sidan atlanten.

Magnus Nyberg, Nordamerikachef
Magnus Nyberg, Nordamerikachef
Rickard Blomberg, försäljningschef och en av fyra syskon i ägarfamiljen
Rickard Blomberg, försäljningschef och en av fyra syskon i ägarfamiljen

Förra året utsågs Eleiko till årets svenska företag i USA av den Svensk-amerikanska handelskammaren, SACC. Sedan dess har mycket hänt, bland annat har man tecknat ett nytt fem-års avtal med amerikanska försvaret, förnyat partnerskap med International Weightlifting Federation (IWF) och antagit en ny tillväxtstrategi. Samtidigt fortsätter expansionen på gymmarknaden i stadig takt.

 

Vad skulle ni säga att framgångsreceptet har varit så här långt?

 

-Jag tror det handlar mycket om att vi lever som vi lär. Vi är passionerade i det vi gör och levererar högkvalitativa produkter inom träning och hälsa som vi älskar. Och sen att vi har en tydlig och långsiktig plan skapar engagemang hos medarbetarna. Alla vet vart vi är på väg och hur vi tillsammans ska ta oss dit. Det bygger starka team som tillsammans arbetar för samma långsiktiga mål, förklarar Magnus Nyberg.

 

Eleikos USA-resa började på riktigt 2009 då Rickard Blomberg, en av fyra syskon i ägarfamiljen, åkte över för att göra en seriös satsning på den amerikanska marknaden. Tidigare hade man endast varit representerade via distributörer och då främst på tyngdlyftarklubbar och collage. Men när crossfit-trenden exploderade i USA så såg man en ny potential för Eleikos produkter.

 

-Vi kartlade möjligheterna på marknaden med stor hjälp från Business Sweden som också öppnade många dörrar åt oss, vilket resulterade i ett ”säljkontor” i deras lokaler i Chicago. Då var det jag och en dator och fokus låg främst på professionella idrottslag på universitet och collage som har stora gymanläggningar knuta till sig. Arbetet handlade om att skapa relationer med coacher och ledare. Det är också de relationerna som byggt den stabila plattform vi står på i dag, berättar Rickard Blomberg.

 

I dag har Eleiko 32 anställda i USA och basen är förlagd till Austin Texas. Företaget finns representerat på över 1000 gym över hela landet och på majoriteten av alla NCAA division 1 lärosäten (största ligan inom collegeidrott i USA).

Hela Eleiko-koncernen har ca 220 anställda och levererar till 120 länder över hela världen. USA-marknaden är viktig och förra året blev ett rekordår med en omsättning på 178 miljoner kronor vilket är en femtedel av koncernens totala omsättning. Dessutom har man breddat erbjudandet till att även innefatta utbildning och coachning, vilket bland annat samarbetet med U.S Navy innehåller.  

 

Vad innebär det förnyade femårsavtalet som ni ingått med U.S Navy och Navy Operational Fitness & Fueling System (NOFFS) ?

 

-Vi haft samarbete och levererat utrustning till både US Navy och US Army i flera år och även till deras internationella baser. Att vi lyckades komma intill första gången var dels rätt kontaktvägar, dels vår höga kvalité på produkterna. Den utrusning de haft tidigare höll inte helt enkelt. 2018 vann vi också upphandlingen för deras tränings- och kostprogram för ledare och instruktörer. Ett samarbete som nu är förlängt och ytterligare utökats, berättar Rickard och Magnus fyller i:

 

-Lite extra stolta är vi över att det är Eleiko som tagit fram ett exklusivt vattenträningsprogram för U.S Navy. Och det är vi, ett företag från lilla Halmstad som utbildar alla Command Fitness Leaders som sköter träningen på de olika flottbaserna.

 

Vad har ni lärt er under de år ni varit i USA?

 

-Att fokusera! Det finns så otroligt många möjligheter. Men man måste bestämma sig var man ska börja, i vilken delstat och på vilken marknad. Många ser kanske USA som ett land men varje delstat är som ett land i sig, förklarar Magnus

 

-Det kostar mycket mer än vad man tror i början, advokatkostnader är tillexempel något man måste ta höjd för bland mycket annat. Sedan är det en annan arbetskultur där man måste jobba med motivation på ett annat sätt jämfört med Sverige, berättar Rickard

 

Hur påverkas ni av beskeden om tullar och hur tänker ni framåt gällande expansion i USA med nya förändrade förutsättningar?

 

-Det råder inte några tvivel om att detta kommer påverka oss starkt och det kommer bli en utmanade period för alla företag i USA som förlitar sig på import. Att flytta produktion är något som kräver en noggrann strategisk handlingsplan då det inte är något som man kan kortsiktigt agera reaktivt på, speciellt inte under en period med hög volatilitet och generell osäkerhet. Dock så kan detta skapa möjligheter på andra marknader då exportvaror tillverkade i USA kommer tappa konkurrenskraft, menar Magnus.

 

-Vi är ju ett förhållandevis litet företag så det är inte bara att flytta över produktion. Det är viktigt att ha en strategiskt plan för att kunna hantera olika scenarier, stort fokus för oss har varit att analysera alla kostnader för att se hur höjda tullar skulle påverka oss. Handelshinder tror jag inte fungerar i längden, det missgynnar bara slutkonsumenten och hämmar innovation och utveckling, säger Rickard

 

Vilka andra möjliga marknader tänker ni er framåt?

 

-Vi ser regioner i Mellanöstern som satsar stort på träning, likaså flera länder i Asia Pasific-regionen som Kina, Japan och Indien. Nya unga generationer växer fram i dessa länder som har ett helt annat intresse av träning och hälsa än deras föräldrageneration, säger Magnus

 

Vad skulle ni vilja skicka med som främsta råd till andra företag som är intresserade av den amerikanska marknaden?

 

-Förutom fokus och god kostnadskontroll, så är det centralt att ha ett starkt nätverk för att lyckas i USA och att ta hjälp av de organisationer som finns på plats så som business Sweden och Handelskamrarna. Det är viktigt att vara duktig på att bygga relationer och att bidra tillbaka till relationerna då blir det en god win-win spiral som skapar framgång, menar både Rickard och Magnus

 

Fem snabba:

Beskriv varandra med tre ord!

 

Rickard om Magnus:  Kunnig, social och realist.            

Magnus om Rickard: Glad, optimist, kreativ. Har man inte optimismen och kreativiteten är det svårt att lyckas i USA.

 

Bänkpress eller marklyft?

 

Rickard: Marklyft

Magnus: Bänkpress. Jag är ju gammal hockeyspelare(reds. anm: Magnus har en bakgrund som professionell ishockeyspelare för Timrå, Sundsvall och Halmstad)

 

Drömsamarbete för Eleiko?

 

Magnus:  Jag är ett stort fan av Porsche. Hade varit kul att hitta något samarbete på temat; Premium performance  

Rickard: NASA eller Space X. Träning i rymden är intressant och faktisgt något vi redan börjat nosa lite på.

 

Ni ska köra Hyrox (träningsevent) i morgon. Vem ringer du i kontaktlistan (och delar upp racet med)?

 

Rickard: Min fru, hon är grymt stark

Magnus: Golfaren Alex Norén han är riktigt vältränad och uthållig.

 

Vem är drömpersonen att dela ett träningspass med?

 

Magnus: Roger Federer en stor idol för mig och en fantastisk idrottsman.

Rickard: Arnold Schwarzenegger, vore kul att höra om hans framgångsresa fr Österrike och styrkelyftare till skådespelare och guvernör i USA

 

Fakta om Eleiko:

Eleiko är ett svenskt familjeägt företag som grundades 1957 i Halmstad och ägs idag av familjen Blomberg. Företaget började som en tillverkare av våffeljärn men gjorde sitt genombrott inom styrkelyft och tyngdlyftning 1963, när deras skivstång användes vid världsmästerskapen i tyngdlyftning. Sedan dess har Eleiko blivit en global ledare inom premium styrketräningsutrustning och används i allt från OS till olika träningsanläggningar och gym.

 

Publicerad 11 april 2025

Text

Linda von Essen-Sylvén

Foto

Eleiko