4 min lästid : 14 februari 2025

Från storbolag till småföretag – en utvecklingsresa

Georg Nordén lämnade en chefskarriär på Siemens för att köpa ett litet skyltmakeri i Norrköping. För Magasin t: berättar han om hur han tillämpat storbolagets metoder för att skapade struktur och effektivitet - något som bidragit till snabb tillväxt.

Efter 23 år på Siemens, där han varit med på en resa av tillväxt och utveckling, började Georg Nordén känna att det var dags för nya utmaningar. I rollen som global strateg på Siemens hade han möjlighet att fortsätta utvecklas, kanske till och med internationellt men det var ändå något som fattades:

– Jag hade nått en punkt där jag ville ha mer frihet att påverka och arbeta närmare beslutsfattandet. Jag kände att det var dags att söka en ny riktning och fundera på vad som verkligen drev mig framåt. Det var då jag bestämde mig för att pröva något helt nytt.

 

Georg Nordén valde att lämna sin trygghet och började leta efter ett tillverkande företag i Östergötland. Efter att ha analyserat hundratals årsredovisningar och träffat flera företagsmäklare fick Georg Nordén år 2020 upp ögonen för Skyltdepån, ett skyltmakeri i Norrköping.

Fokus låg på att hitta något som gav honom friheten att påverka och skapa något på egna villkor och han såg snabbt hur strukturerna och processerna från storbolagets värld kunde anpassas för att ge tillväxt i ett mindre företag.

 

– Jag kom hit med en tydlig struktur för hur vi skulle arbeta både vad gällde vilka roller som behövdes och hur hela processen skulle se ut, från början till slut. Hur snabbt får kunden en offert? Vad ska stå i offerten? Hur snabbt ska vi leverera? Allt behövde specificeras för att skapa ordning och effektivitet, berättar Georg Nordén

Georg Nordén bytte långa beslutsvägar mot praktiskt arbete och frihet när han köpte upp Skyltdepån i Norrköping.
Georg Nordén bytte långa beslutsvägar mot praktiskt arbete och frihet när han köpte upp Skyltdepån i Norrköping.

Ordning och struktur infördes med hjälp av Lean Production och den så kallade 5S- metoden. Systemet som ursprungligen kommer från japanska Toyota bygger på fem grundläggande S - Sortera, Systematisera, Städa, Standardisera och Se till/Sköt om.

 

– Men det första året var hemskt. Verkstaden var full av saker som var ”bra att ha'”– gammal elektronik, kablar mm. Det var ingen ordning. Att skapa struktur var nödvändigt för att få arbetsplatsen att fungera, förklarar han och pekar på skyltarna som nu är märkta med var allt ska finnas.

 

– Är man flera på en arbetsplats kan inte en person lägga hammaren på ett ställe och en annan på ett annat, då läggs onödig tid på att alla springer och letar. Ingen här kommer från en större industri, så det är lätt att bli hemmablind. Det var en utmaning att få alla med på förändringarna, men Lean handlar om att eliminera slöseri och skapa ett arbetssätt där alla är delaktiga, understryker Georg Nordén

Sanna Leknes, skyltmakare, kopplar in LED-moduler till en skylt för Padel Center.
Sanna Leknes, skyltmakare, kopplar in LED-moduler till en skylt för Padel Center.

Lean-arbetet har gjort stor skillnad, Skyltdepån har gått från att lämna 50 till 150 offerter per månad.

 

– Det är inget självändamål, men branschen förväntar sig snabba svar. Tidigare fyllde vi i en mall för hand och slog på miniräknaren. Nu har vi ett system där priserna konfigureras automatiskt beroende på hur skylten är uppbyggd. Digitaliseringen var nyckeln för att kunna hantera en större volym utan att tumma på kvaliteten, menar Georg Nordén

 

Förändringarna möttes inte alltid med öppna armar och det tog tid att få alla ombord.

 

– Det tog nästan ett halvår innan vi började se effekterna. Men jag var tydlig med min vision: att eliminera slöseri och leda samtalet i en ny riktning. Det handlar om att våga ifrågasätta invanda mönster. Det är ingen quick fix. Att genomföra förändringar kräver att man ställer rätt frågor och är uthållig, poängterar Georg Nordén

 

På fyra år har Skyltdepån vuxit från 11 till 16 anställda och tagit in flera större kunder, som Stadium och Holmen. Bland deras senaste projekt finns en belyst skylt på Strawberry Arena – 13 x 14 meter stor med totalt 95 meter belyst text.

Själv har Georg Nordén fått blodad tand sedan han tog över Skyltdepån.

 

– Jag har köpt två bolag till. Många undrar hur jag vågade ta steget från anställd till företagare, men för mig handlar det om att känna sina brister och omge sig med personer som kompletterar en, det är så man bygger ett framgångsrikt lag, avslutar Georg Nordén.

Plåtslagaren William Anefjärd svetsar aluminiumplåtar
Plåtslagaren William Anefjärd svetsar aluminiumplåtar

Fakta/ Så kan ni dra nytta av storföretagets processer i mindre företag

 

Inför struktur och tydliga processer: Börja med att kartlägga arbetsflödena: från offert till leverans. En tydlig process minskar osäkerhet och ökar effektiviteten. ”Hur snabbt får kunden en offert, och hur snabbt levererar vi? Tydliga rutiner gör oss mer noggranna och snabbare.”

 

Digitalisera för att växa: Använd digitala verktyg för att hantera ökande volymer utan att tumma på kvaliteten. ”Tidigare fyllde vi i en mall för hand, nu har vi ett system som automatiskt konfigurerar priser beroende på skylten. Digitaliseringen var nyckeln.”

 

Eliminera slöseri med Lean och 5S: Identifiera onödiga arbetsmoment och skaffa ordning på arbetsplatsen. ”Är man flera på en arbetsplats kan inte en lägga hammaren här och en annan där – då springer alla och letar. Att skapa struktur var nödvändigt för att få arbetsplatsen att fungera.”

 

Involvera och utbilda medarbetarna:  Storbolagets förändringar är ingenting utan medarbetarnas delaktighet. ”Få medarbetarna att se slöseri och involvera dem i förbättringsarbetet. Det är avgörande att alla känner sig delaktiga i förändringarna.”

 

Var uthållig i förändringsarbetet: Att införa nya rutiner tar tid, särskilt i mindre företag där invanda mönster sitter djupt. ”Det tog nästan ett halvår innan vi började se effekterna. Det är ingen quick fix, det handlar om att vara uthållig och konsekvent.”

 

Publicerad 14 februari 2025

Text och bild

Henrik Lenngren