4 min lästid : 12 juni 2025

FN-upphandlingar: affärs­potential för svenska företag

FN upphandlar varje år tjänster och produkter för ca 300 miljarder svenska kronor. Trots det är det få svenska företag som visar sitt intresse eller deltar i upphandlingarna. - Här finns en jättepotential säger Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv.

Trots att det blivit enklare missar svenska företag chansen att delta i FN:s upphandlingar menar Ellen Hausel Heldahl som Magasin t: pratat med och som bland annat håller i informationsträffar om affärsmöjligheterna som finns utanför EU och framför allt inom FN.

 

-Vi har på Svenskt Näringsliv kunnat konstatera att svenska företag varit dåliga på att ta hem affärer från FN-upphandlingar, detta trots att Sverige är ett stort givarland så vi beslöt oss för att satsa på en informationskampanj om affärsmöjligheterna.

 

Vad tror du det beror på att svenska företag inte deltar i den här typen av upphandlingar i någon större utsträckning?

 

-Dels finns det en uppfattning om att det är svårt och krångligt, dels att upphandlingarna endast fokuserar på lägsta pris. Men jag skulle säga att inget av det stämmer längre. En ny digital upphandlingsplattform har gjort det betydligt enklare på alla sätt. Dessutom har givarna ställt krav om kvalité och miljöhänsyn, förklarar Ellen Hausel Heldahl.

 

Danmark har länge varit duktiga på att vinna upphandlingar inom FN, hur kommer det sig att de är så mycket bättre än oss?

 

-Danmark har haft en mycket längre medvetenhet och en tydlig strategi om att danska företag ska vara med. Motsvarigheten till Business Sweden i Danmark har ett närmare samarbete och stöttat danska företag i upphandlingar. Dessutom finns ett FN- upphandlingskontor i Danmark vilket förstås underlättar.

Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv
Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv

Vad för typ av företag, produkter och tjänster är FN intresserade av?

 

-Många tror felaktigt att det främst handlar om mat och läkemedel men det är väldigt många företag, i väldigt många branscher som kan delta. Energi/klimatförändringar, byggnation, vatten, fordon, IT/data och olika konsulttjänster. Ja, innovationer och ny teknik generellt som kan bidra positivt i olika utsatta områden.

 

Hur går man till väga om man nu är intresserad av att delta i en av FN:s upphandlingar?

 

-Man går in och registrerar sig på FN:s Global Market Place. Här annonseras alla upphandlingar ut och det bästa är att prenumerera på den tjänsten så får man information så fort en upphandling inom respektive intresseområde läggs upp. På vår hemsida finns också lite tips hur man går tillväga, FN:s grundläggande upphandlings-principer men också exempel på områden som är intressanta.

 

Är det något ytterligare du skulle vilja skicka med till våra medlemsföretag att tänka på?

 

-Ja, att det finns många fler intressanta organisationer som gör upphandlingar, till exempel Nato och världsbanker. Jag får ofta frågan när jag är ute och reser och möter människor ifrån olika organisationer; ”varför får vi inga anbud från svenska företag?”  Det finns en potential för den som vill vidga sin marknad, avslutar Ellen Hausel Heldahl.

 

Ett företag som deltagit i FN-upphandlingar och vunnit är OneMed Sverige AB. Ramavtalet tecknades med WHO 2023 och blev företages första upphandling på den internationella marknaden.

 

-Vi levererar operations-och undersökningshandskar till WHO och det var väldigt intressant att se vilken djup kompetens de har på just det området. WHO utmanade oss verkligen under upphandlingsprocessen och undersökte grundligt hur vi efterlever och följer upp vår ESG-agenda (Environmental, Social, and Governance). Stort fokus låg även på kvalité och många frågor rörde bland annat materialet i produkten, vilka råvarumaterial vi använder, var de kom ifrån, bäste före datum osv. Det är en av de proffsigare upphandlingsorganisationer jag träffat, berättar Peter Olofsson, Director Government Defense and Equipment på OneMed.

Peter Olofsson, Director Government Defense and Equipment på OneMed
Peter Olofsson, Director Government Defense and Equipment på OneMed

Vad skulle du vilja skicka med till andra svenska företag som är nyfikna på att anmäla sig till FN-upphandlingar?

 

-Först att anmäla sig på deras webbsida, men sen är ett generellt tips att gå igenom redan genomförda upphandlingar inom just ditt företags specifika område och läsa på. Då lär man sig ganska mycket om vilka krav som ställs och vad som efterfrågas, om det är fokus på pris, kvalité eller något annat och så kan man därefter bedöma om man själv har något att erbjuda på området, säger Peter Olofsson.

 

Kommer ni själva att delta i fler FN-upphandlingar?

 

-Absolut! Vi har tillexempel blivit inbjudna till ett förhandlat förfarande vilket är intressant då man kan ha en helt annan dialog om de bästa lösningarna utifrån behovet och det finns en helt annan lyhördhet för anbudsföretagens kompetens och förslag. Bättre förutsättningar än nu för svenska företag att vinna den här typen av upphandlingar har knappats funnits vågar jag påstå. Med tanke på den oroliga tid vi lever i är man extra mån om att hitta en säker och trygg partner och här tror jag att svenska företag har mycket att bidra med, avslutar Peter Olofsson

 

Mer information finns att läsa om FN:s upphandlingar på Svenskt Näringslivs hemsida: Bättre upphandling

Publicerad 12 juni 2025

Text

Linda von Essen-Sylvén