
Kontrollen av produkter på den svenska marknaden behöver skärpas
Alla produkter som säljs på EU:s inre marknad ska uppfylla krav på säkerhet och hållbarhet. När det gäller varor där det finns krav på CE-märkning är grundregeln att det är tillverkaren som intygar att produkten överensstämmer med EU:s produktregler genom att upprätta en försäkran om överensstämmelse. Svenska företag konkurrerar inte alltid på lika villkor med oseriösa aktörer som fuskar. Därför efterlyser Teknikföretagen mer resurser till marknadskontroll.
Marknadskontrollens funktion är att göra stickprov för att kontrollera att allt stämmer. Analyser visar att ungefär tre av fyra produkter med brister kommer från länder utanför EU.
- Det finns en felaktig syn på att alla produkter inom EU är kontrollerade men så är det inte. Tyvärr är inte marknadskontrollen tillräcklig för att kunna granska allt som strömmar in på EU:s inre marknad menar Magnus Persson, expert produktregler Teknikföretagen
Marknadskontroll innebär att en ansvarig myndighet kontrollerar att de produkter som finns på marknaden uppfyller gällande lagstiftning och att de är märkta och kontrollerade på föreskrivet sätt. Systemet kring marknadskontroll är gemensamt inom EU och regleras i en särskild förordning
- Förutom säkerhet och trygghet för konsumenten så är det också en fråga om rättvis konkurrens för våra företag, säger Magnus Persson som menar att myndigheterna inte har de resurser som krävs och att det skulle behöva kontroller på betydligt fler produkter.

Företagen ansvarar själva för att de produkter de sätter på marknaden följer de produktsäkerhetsregler som finns och de visar detta bland annat med CE-märket på produkten. CE-märket är alltså tillverkarens eller återförsäljarens försäkran att produkten uppfyller alla krav som ställs på den utifrån relevanta EU-bestämmelser. EU:s produktregler anger ett antal väsentliga krav för vad respektive produktkategori ska uppfylla.
Hur kraven efterlevs är inte en del av direktiven utan det får tillverkaren själv bestämma och sedan också ansvara för och det enklaste sättet att göra det är att använda harmoniserade standarder. Om man vid en marknadskontroll visar att man uppfyller kraven genom att använda en harmoniserad standard så anses kraven därmed vara uppfyllda, dvs det finns en presumtion. Det finns alltså inga krav på att använda en harmoniserad standard men gör man inte det så blir dokumentationskravet betydligt större för företaget.
- Det är i grunden ett bra, effektivt och välfungerande system där företagen själva är med och tar fram harmonierade standarder, som både främjar innovation och minskar kostnaden för regelefterlevnad. Men för att systemet ska fungera så måste det finnas en tillräcklig marknadskontroll som håller undan fuskare. Som det är i dag kan oseriösa aktörer till och med ha klistrat på ett eget CE-märke utan att ha garanterat produktsäkerheten, säger Magnus Persson och fortsätter:
- Teknikföretag lägger både tid och stora summor på regelefterlevnad varje år. De ska sedan konkurrera med företag som struntar i de produktregler som finns, för att de vet att de kan göra det utan konsekvenser. Så kan vi inte ha det.

Utmaningen för företag är ofta att det finns många regelverk att ta hänsyn till och följa. Komplexiteten ökar också i både produkterna och i regelverken
- Våra medlemsföretags produkter är ofta avancerade och omfattas av många olika produktregler. En eldriven maskin som kan kopplas upp via en blåtandssändare omfattas av minst tre regelverk som idag tillsynas av tre olika marknadskontrollmyndigheter (Maskinförordningen, Lågspänningsdirektivet och Radioutrustningsdirektivet det vill säga Arbetsmiljöverket, Elsäkerhetsverket och PTS). På sikt kommer även alla produkter att omfattas av Ekodesigndirektivet. Är produkten uppkopplad mot nätet kan den också beröras av Cyberresiliensförordningen och kanske även Dataförordningen och är det någon form av AI även AI-förordningen, förklarar Magnus Persson.
I Sverige finns 17 olika marknadskontrollmyndigheter och kontrollen samordnas av Swedac. Men förutsättningarna sätts av EU kommission som enligt Magnus Persson ytterligare behöver underlätta arbetet kring tolkning av regelverken och undanröja alla eventuella hinder för samordning. Och efterlyser en central och tydlig samordning.
- Varje marknadskontroll-myndighet har information på sina respektive enheter om sina respektive ansvarsområden och lagar men hur dessa samspelar och hur jag som företag ska tänka och agera är inte så tydligt. Det borde finnas en plats att gå till där man hittar samlad övergripande information. Här skulle det behövas en central informationsportal från EU-kommissionen.
Teknikföretagen arbetar med att belysa problematiken på en rad olika sätt. Dels genom olika referensgrupper där man samlar medlemsföretag, dels som aktör i Marknadskontrollrådet. Teknikföretagen bedriver också påverkansarbete för att lyfta fram företagens perspektiv och skapa en förståelse för vikten av ökat samarbete mellan myndigheter och näringsliv för att komma till rätta med de gemensamma utmaningar som finns på området.
Nedan är de prioriterade förslag som Teknikföretagen kommunicerar när det gäller önskvärda insatser från regeringen för att förbättra marknadskontrollen:
- Öronmärk pengarna som avsätts till marknadskontroll. Marknadskontrollmyndigheterna gör ett bra jobb utifrån de förutsättningar de har. Problemet är att de behöver få de resurser som krävs för att vi ska få en marknadskontroll som gör det lönsamt för företagen att följa reglerna. Därför är det viktigt att resurserna som avsätts används rätt, ålägg därför också ansvariga myndigheter att årligen redovisa hur medlen använts.
- Ökade resurser till Tullverket för stöd till marknadskontrollmyndigheterna, då majoriteten av bristfälliga produkter kommer från länder utanför EU.
- Förbättrad information från EU Kommissionen. Många gånger beror felaktigheter på brist på kunskap och rätt information.
Länk till Safety Gates årsrapport 2023 :
https://ec.europa.eu/safety-gate/#/screen/home
Text
Linda von Essen-SylvénFoto:
Överst: Lukas Gojda