Mässor en viktig del i exportresan
Elprodukter trivs sällan i kyla men GARO i Gnosjö har länge byggt motorvärmare som klarar bistert klimat. Nu tar företaget 50 års erfarenhet med sig till laddutrustning för elbilar. Suget efter e-mobility ökar på exportmarknaden.
GARO har tillverkat elprodukter i 80 år, men det dröjde till tidigt 1990-tal innan exporten kom igång på allvar. Strategin var att starta egna dotterbolag utomlands.
I början var exportprodukterna elcentraler, kopplingsdosor och motorvärmare till kyliga länder som Finland. I dag är ett av de hetaste områdena e-mobility – laddstolpar, mätarskåp och annat som krävs för att kunna ladda bilar som drivs elektriskt. Jämfört med motorvärmarna från tidigt 1970-tal behöver moderna laddstolpar också smarta funktioner.
– De ska kunna kopplas ihop och kommunicera med varandra eller med molnet och vi ser till att de fungerar med alla kända molntjänster. Våra produkter blir mer och mer viktiga ju längre fram vi kommer i infrastrukturutbyggnaden, säger Sara Ekstrand, exportchef för e-mobility.
Viktigaste exportnationen är elbilens förlovade land Norge. I mars 2019 var 80 procent av de nyregistrerade bilarna eldrivna. Motsvarande månad i Sverige: 14 procent laddbara bilar, alltså inte enbart rena elbilar utan även laddhybrider.
– Den norska siffran är visserligen extrem eftersom Teslas nya modell levererades då. Men vi ligger efter Norge och jag kan inte sticka under stol med att jag är en tävlingsmänniska.
I takt med att EU-miljoner har fördelats i jakten på koldioxidneutralitet har fler länder börjat planera för utbyggnad av laddinfrastruktur. Polen är ett bra exempel.
– De har ungefär 7 000 laddbara bilar, med en population på 50 miljoner. Men polska staten har en ambitiös plan över hur infrastrukturen ska byggas ut. Utvecklingen kommer igång från en låg nivå, men rör sig fort.
Internationella mässor är en viktig del i exportresan. Och det är främst via mässor som Sara Ekstrand kommit i kontakt med statligt exportfrämjande. GARO har deltagit som utställare under ett svenskt paraply till exempel på Hannovermässan i Tyskland.
– Fördelen är att vi kan komma ut. Mässor är en väldigt stor apparat med många människor inblandade, det är väldigt praktiskt att främjarorganisationer arrangerar allt. Vi har en färdig plats och vet vad som står i montern när vi kommer.
GARO Group har drygt 400 anställda. Exportavdelningen inom e-mobility består av Sara Ekstrand och en innesäljare.
– Små företag får väldigt mycket hjälp av statligt främjande, medan vi förväntas fixa mycket på egen hand. Ett stort företag som består av mindre enskilda enheter kanske egentligen ska betraktas som mindre företag. Främjandet borde inte bara titta på totalomsättningen.
Vad önskar ni mer av det statliga främjandet?
– Jag vet att det arrangeras många resor utomlands, vi har fått inbjudningar om att till exempel följa med en vecka till Indien eller Vitryssland. Däremot har jag aldrig fått någon blänkare om att det kommer en delegation till Sverige. Jag kan tänka mig att de går åt andra hållet också!
Du vill alltså få information om utländska besök till regionen?
– Ja. Det krävs ganska mycket för att åka bort på en veckas delegation. Då försvinner en person utan att vi vet vad det kommer att leda till. Om indierna kommit hit när de ändå är i Jönköping behöver vi bara avsätta någon timme.
Har ni något behov av statlig stöttning för att stärka exporten?
– Svår fråga. Det finns säkert mycket användbart, men det krävs tid och kraft för att undersöka vad och hur vi skulle kunna gynnas av det. Vi kör på många sätt vårt eget race och det funkar uppenbarligen ändå.
Vilka faktorer har varit viktigast för att lyckas med exporten?
– Vi har hittat bra partners, har bra produkter och framför allt kunniga medarbetare som kan sy ihop lösningar så att kunderna återkommer. Det viktigaste sättet att sälja är ryktet.
En annan faktor är lång erfarenhet av att placera elprodukter utomhus.
– Kan vi bygga motorvärmare som tål att stå ute i bistert klimat kan vi göra samma med elbilsladdare.
Text
Minna UlinFoto
Eva Lindblad