Medarbetare på Volvo CE i Arvika använder vibrationsdämpad maskin
5 min lästid : 12 maj 2020

Skadliga vibrationer – så kan de byggas bort

Vibrationer i yrkeslivet kostar stora pengar och orsakar lidande. Men maskiner måste inte skada människor. Volvo Construction Equipment i Arvika hittade nyckeln till förändring i ett RISE-projekt. Nu sprids erfarenheterna till fler företag.

Uppskattningsvis 400 000 människor utsätts för vibrationer mer än två timmar varje arbetsdag. De riskerar kroniska nervskador, kärlskador och muskelskelettskador i händer och armar.

 

För sex år sedan visade en kartläggning att det fanns vibrationsskadade medarbetare på Volvo Construction Equipment i Arvika.

 

– Vi har nog haft sjukskrivningar, men de försvann lite i statistiken. Vi hanterade problemen genom att flytta montörer, men det är ungefär som att ställa en hink under ett läckande tak, säger arbetsmiljösamordnaren Ola Eskilsson.

 

Hjullastarfabriken har drygt 800 anställda och uppskattningsvis 1 000 vibrerande handhållna maskiner. Trots införande av full arbetsrotation, inventeringar och kontroller var det svårt att nå en lösning.

 

Vändningen kom när Ola Eskilsson fick upp ögonen för forskningsprojektet Noll vibrationsskador på RISE.

 

– Vi kom igång med tester och medicinska kontroller och kunde ta tag i grundproblemet.

Ola Eskilsson
Ola Eskilsson

Fokus blev först på handhållna dragmaskiner och mothållsnycklar. Den första prototypen var stor och klumpig. Ola Eskilsson trodde inte att den skulle gå hem i demogruppen.

 

– Men när montörerna fick testa ville de inte lämna tillbaka den. Upplevelsen är att prototypen tar bort alla vibrationerna. Riktigt så är det inte, men upp till 97 procent.

 

Hittills är drygt 400 av fabrikens maskiner vibrationssanerade. Men går alla att göra bättre?

 

– Ja! Det är det som är så fantastiskt, och de går att förbättra med enkla medel.

 

Det viktigaste är att vi ständigt jobbar med frågan

I dag pågår flera insatser parallellt: testning av nya prototyper, en medicinsk studie, vibrationssaneringen fortsätter … I arbetsgruppen ingår anställda med vibrationsskador.

 

– Det är väldigt lyckosamt! Även om det inte är svårt att få med de anställda finns ett signalvärde i att ha med människor som vet vad de pratar om.

 

På fabriken märks att alla diskussioner ökat medvetenheten. Nu vet de anställda att det inte är normalt med avdomnade fingrar och att nerver inte går att laga så lätt.

 

– Många frågar sig vad vibrationsskadorna kan innebära i praktiken. Kan de till och med stänga dörren till jobb inom industrin? Stora och vettiga frågor kom snabbt upp.

”Vi vill hjälpa till att skapa förändring, då går det inte att hålla på kunskapen”

Kunskapsspridningen når även utanför grindarna. Arbetet i Arvika har gjort avtryck inom Volvo Construction Equipment och AB Volvo, men även utanför koncernen.

 

– Jag har fått samtal från företag och skickat ut våra mallar till alla möjliga. Vi vill hjälpa till att skapa förändring, då går det inte att hålla på kunskapen. Och sprider jag det detta får jag säkert något bättre tillbaka, det är lite karma över det hela.

 

Egentligen har inget misslyckats. Små bakslag hör till när man provar sig fram. De stora sakerna har gått smärtfritt, inte minst tack vare bra referensgrupper på RISE.

 

Visionen är en så vibrationsfri fabrik som möjligt. Än finns inga konkreta resultat att peka på, utöver positiva montörer.

 

– Vi skulle ha följt upp den medicinska studien i april, men det blir i höst på grund av coronapandemin. Det viktigaste är att vi ständigt jobbar med frågan. Vibrationer ingår i våra dagliga processer och finns med i daglig styrning. Det är lite häftigt, säger Ola Eskilsson.

Hans Lindell, RISE
Hans Lindell Foto: RISE

I princip alla skadliga vibrationer går att bygga bort

 

Hans Lindell har forskat om hand-armvibrationer i 30 år och är en av projektledarna för Noll vibrationer på RISE i Mölndal. Grundtesen är att vibrationsskador är onödiga. I princip alla skadliga vibrationer går att bygga bort, men det är inte tillräckligt högt prioriterat på konstruktionsstadiet – eller av användarna.

 

– Folk tror inte att det finns alternativ och har nästan accepterat läget. Man tiger och lider. Men jag tycker att det har blivit mycket bättre.

 

I dag kan tillverkare producera maskiner som vibrerar hur mycket som helst – det saknas lagstiftning kring nivåerna. Användaren, i förlängningen arbetsgivaren, ansvarar för att maskinen inte används så länge att den ger skador. Orimligt, anser Hans Lindell.

 

– Det bästa vore att man sätter krav på att maskinerna inte får vibrera mer än en viss, ofarlig, nivå. Tekniskt sett går det att uppnå.

 

Vibrationsskador är Sveriges vanligaste arbetssjukdom

Dessutom har dagens ISO-standard för hand-armvibrationer stora luckor. Den tar till exempel knappt hänsyn till högfrekventa, transienta vibrationer, som slag från mutterdragare.

 

Enligt statistik från AFA Försäkring är vibrationsskador Sveriges vanligaste arbetssjukdom. Lidandet är stort, men även samhällskostnaden. Den färskaste utredningen är från 2012. Då kom riksdagens utredningstjänst fram till att sjukförsäkringsutgiften för alla diagnoser som kan ha samband med vibrationer är 7 miljarder kronor per år – dock med tillägget att det är svårt att få fram tillförlitliga data.

 

RISE tar nu fram egna siffror.

 

– Vibrationsskador är ett stort problem, men kostnaderna är svårbedömda. Därför gör vi om detta. Vår rapport blir klar i höst, säger Hans Lindell.

Miljö från Volvo CE i Arvika

”Vi fick ner vibrationerna utan att maskinen blev dyrare konstruktionsmässigt”

Noll vibrationsskador samlar en mängd aktörer. Swepac i Ljungby är en av maskintillverkarna. Företaget får nu hjälp att förbättra flera modeller av vibroplattor; maskiner som vibrerar på marken och används inom byggbranschen för att till exempel packa jord till gångvägar.

 

Problemet är vibrationer i handtaget, de låg på 3,1 meter per sekundkvadrat (m/s2). Efter insatserna, som gick ut på att placera och dimensionera vibrationsisolatorer, hamnade de under gränsvärdet på 2,5 m/s2. RISE räknade ut hur gummidämparna ska sitta och se ut.

 

– Vi fick ner vibrationerna utan att maskinen blev dyrare konstruktionsmässigt, säger Swepacs konstruktionschef Tomas Johansson.

 

Nu serieproduceras det avvibrerade handtaget till företagets batteridrivna vibroplattor, inom någon månad går de i produktion även för de bensindrivna. Äldre maskiner kan också förbättras: på vissa modeller går det att byta ut handtaget, vilket kan sänka värdena med minst 30 procent enligt Tomas Johansson.

 

Vad händer närmast?

– Vi tittar på fler maskiner. Målsättningen är att alla produkter kommer under gränsvärdet. Vi har alltid haft låga värden, men nu har vi nästan dragit ifrån motståndarna ännu mer.

Publicerad 12 maj 2020

Text

Minna Ulin

Foto

Sofia Sabel