6 min lästid : 27 augusti 2025

Världsutställning i Japan ny möjlighet för svenska företag

Världsutställningar som format – med flaggviftande och fokus på nationella identiteter – kan tyckas vara en förlegad plattform för dagens multinationella företag. Flera svenska företag säger sig dock prioritera årets Expo 2025 i japanska Osaka, inte minst som en möjlighet att stärka sin närvaro på en viktig men svårnavigerad marknad.

Varje gång en ny världsutställning är på gång diskuteras det om Sverige ska delta och, i så fall, hur det ska gå till. Fördelarna till exempel med att marknadsföra Sverige och svenska företag vägs mot kostnader för deltagande och annat.

 

Inför årets utställning i japanska Osaka beslöt sig Sverige för att delta med en gemensam paviljong tillsammans med övriga nordiska länder.

 

-Men det är inte första gången vi deltar i Japan som Norden eller Skandinavien. Det gjorde vi även 2005 i Aichi och 1970 i Osaka, berättar Carl Norsten, programansvarig vid Business Sweden för Sveriges deltagande vid Expo 2025 i Osaka.

 

Hanna Leffler, projektchef och biträdande utställningskommissionär för Sveriges deltagande vid Expo 2025 i Osaka, betonar nyttorna:

 

-Ingen annanstans i världen finns det fem länder som är så integrerade som Norden. Vi är egentligen ganska små länder ute i världen, men vi kan samlas som ett gemensamt skyltfönster för det nordiska utåt, säger hon.

 

Företag som lyckas komma in på den japanska marknaden kan nå en befolkning på runt 120 miljoner invånare och samtidigt bygga kontakter med världsledande företag på bland annat teknikområdet. Samtidigt är den japanska marknaden många gånger svår att komma in på och kräver god marknadskännedom och tillgång till rätt nätverk, exempelvis genom lokala partnerskap. Ekonomin i landet har också präglats av låg tillväxt de senaste decennierna.

 

-Det är ingen hemlighet att Japan har några övergripande stora utmaningar när det kommer till en åldrande befolkning, energifrågan, innovationer och att få japanska bolag att ta sig ut i världen, bekräftar Carl Norsten.

 

Stor uppslutning på Sweden National Day under världsutställningen. På plats var även kung Carl XVI Gustaf. Överst: detaljbild från Grand Ring – världens största träkonstruktion
Stor uppslutning på Sweden National Day under världsutställningen. På plats var även kung Carl XVI Gustaf. Överst: detaljbild från Grand Ring – världens största träkonstruktion

För att motverka den negativa utvecklingen har den japanska regeringen uttalat ambitioner om att förmå landets bolag att ta större plats internationellt. Detta kan också öppna upp för samarbeten med bolag i värderingsmässigt likartade länder, exempelvis i Norden.

 

För att överhuvudtaget bygga upp och behålla en god marknadskontakt upplever därför flera svenska företag att de behöver jobba mer med synlighet.

 

-Vi har ett varumärkesbyggande att göra i Japan. Och en del av det är ju att förklara vad vi gör och varför vi finns till, säger Viktor Wallström, kommunikationschef för försvars- och säkerhetsföretaget Saab.

 

Ulrika Langels, presskontakt vid Saab, berättar samtidigt att deras vd Micael Johansson ändå har rönt stort intresse bland medierna i Japan.

 

-När han var där genomförde han två intervjuer med några av de stora medierna – och det var inte svårt att få till de intervjuerna. Det finns ett stort intresse för försvarsfrågor nu, säger Langels.

 

Viktor Wallström tror också att intresset för Saab hänger samman med företagets profil:

 

-I en global kontext är vi ett ganska litet försvarsbolag i ett väldigt litet land, men med förmågor inom alltifrån ubåtar till stridsflyg och rymden och allting däremellan, förklarar han.

 

Nordiska paviljongen
Nordiska paviljongen

Saab kommer att hålla i en särskild innovationsdag på Nordic Circle den 16 september. Då står bland annat AI och obemannade förmågor i fokus. Dagen efter är också Saabs nye innovationschef, astronauten Marcus Wandt, med på en temadag om rymden vid paviljongen.

 

Under utställningens gång har ett flertal sådana temadagar anordnats med fokus på olika näringsgrenar och på de deltagande länderna själva. Den 14 maj i år arrangerades en Sverigedag. Då var kung Carl XVI Gustaf på plats, besökare kunde skapa egen musik med svenska Teenage Engineerings elektroniska system, och barn kunde testa att spela succé-startupen Toca Bocas interaktiva videospel.

 

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa delade vid tillfället dessutom ut ett särskilt ”pionjärpris” till GreenIron, medlem i Teknikföretagen, för deras koldioxidfria teknik för återvinning av restmaterial från gruv- och stålindustrin.

 

GreenIron anser att Expo 2025 har varit en ”fin plattform för att visa hur svensk industri kan bidra till en hållbar framtid”.

 

-Det gav oss möjlighet att presentera vår teknik, knyta nya kontakter och bidra till att stärka Sveriges profil som en innovationsnation, menar Mathias Tillman.

 

Där Japan enligt det internationella Consumer Technology Associations Global Innovation Scorecard landar på plats 25 av undersökta länder, kom Sverige i år hela vägen upp till en fjärdeplats, vilket visar på en stark innovationskultur. Både Sverige och Japan fick vid kartläggningen höga poäng inom personlig och politisk frihet, men Sverige fick bättre betyg inom bland annat etnisk mångfald och aktivitet på entreprenörsområdet.

 

Samtidigt är Japan, som Carl Norsten också understryker, fortfarande en av världens största ekonomier – och i kraft av detta faktum attraktiv för svenska företagsetableringar. Utmaningarna i landet skapar på många sätt affärsmöjligheter för svenska företag med innovativa lösningar.

 

-Om man bara ser till Kansairegionen, där Expoområdet och Osaka ligger, så har de motsvarande två gånger Sveriges BNP och en befolkning på ungefär 20 miljoner invånare, berättar han.

 

Dessutom, medan kostnaderna för en åldrande befolkning framför allt belastar statsbudgeten, investerar den privata sektorn fortfarande betydande summor i forskning och utveckling – 3,7 procent som andel av BNP år 2023 enligt Japans statistikmyndighet.

 

Kännedomen i Japan om Sverige och olika svenska företag är dock inte speciellt stor, påtalar både Viktor Wallström och Carl Norsten vid Business Sweden.

 

-Sverigebilden är god men begränsad här. Om man känner till tre saker om Sverige är det kanske Ikea, att det är en grön och fin miljö här samt att vi har en bra balans mellan arbete och fritid, säger Carl Norsten.

 

Nordiska paviljongen inifrån
Nordiska paviljongen inifrån

Även Teknikföretagsmedlemmen Autoliv har deltagit under Expo 2025 i Osaka, då med fokus på att utveckla dialogen med olika målgrupper och förstärka sin position inom hållbarhet, innovation och trafiksäkerhet.

 

-Japan är en viktig marknad för fordonsindustrin och Autoliv etablerade sin verksamhet där redan i slutet på 1980-talet, säger Gabriella Etemad, global kommunikationschef på Autoliv.

 

Autoliv har 65 000 anställda i 25 länder, och företaget verkar tätt tillsammans med kunder lokalt. Autoliv Japan har haft en betydande roll för Autolivs expansion i Asien eftersom det finns många globalt inflytelserika japanska fordonstillverkare i landet.

 

-Idag står Autolivs japanska verksamhet för cirka 40 procent av vår försäljning i Asien, exklusive Kina. Vi har också två tekniska center i landet som fungerar som hubbar för innovation och utveckling i hela den asiatiska regionen, fortsätter Gabriella Etemad.

 

Världen ser radikalt annorlunda ut 2025 jämfört med 1851, när den första världsutställningen arrangerades. Business Sweden får också återkommande frågan om världsutställningar fortfarande är ett relevant koncept.

 

-Men givet den värld vi befinner oss i, med handelskrig, riktiga krig, klimatutmaningar och en osäker omvärld så tycker vi nog ändå att det är ett ganska lämpligt tillfälle att mötas på en världsutställning, sammanfattar Carl Norsten.

 

 

 

FAKTARUTA EXPO 2025 I OSAKA

 

Plats:                              Yumeshima Island, Osaka, Japan

Tid:                                  13 april – 13 oktober 2025

Tema:                             Designing Future Society for Our Lives

Yta:                                 Cirka 155 hektar

Deltagande länder:      

Uppemot 160 bekräftade nationer

Huvudattraktion:          

Grand Ring – världens största träkonstruktion (arkitekt: Sou Fujimoto)

Arkitektoniskt fokus:   

Hållbarhet, återbruk och ny teknik

Svenskt deltagande:    

Sverige deltar tillsammans med övriga nordiska länder genom den gemensamma paviljongen ”Nordic Circle”, även den byggd i trä. Nordic Circle är designad av den italienske arkitekten Michele De Lucchi och byrån AMDL Circle, med RIMOND som genomförandepartner. Den 1 200 kvadratmeter stora och 17 meter höga träkonstruktionen ska enligt designbeskrivningen ”förkroppsliga tidlöshet och hållbarhet”.

Kostnad för att delta som svensk företagspartner:           

Ett platinapartnerskap kostar 300 000 euro, ett guldpartnerskap 100 000 euro, ett silverpartnerskap 55 000 euro och ett bronspartnerskap 30 000 euro. Därutöver finns möjlighet även för mindre företag att delta genom att betala endast för enskilda aktiviteter.

Förväntat antal besökare:                      

Cirka 28 miljoner

 

Källor: Expo 2025; Carl Norsten, Business Sweden.

 

 

 

Publicerad 27 augusti 2025

Text

Joakim Rådström

Bild

Joakim Rådström och Business Sweden