Innovativ skyddshjälm satte standarden
Vinnarna av 2024 års Grand Award of Design utvecklade inte bara en innovativ produkt utan även en helt ny certifieringsprocess. Ett arbete som resulterade i att teamet kammade hem segern i guldkategorin.
-Det är fanstatiskt roligt och ett kvitto på att när man gör något så ska man göra det som man tror på även om det tar lite längre tid och kräver lite mer arbete, säger Gustav Landberg Director Brand Design – Husqvarna Construction
Husqvarna – PE 10 H Smart Guard är namnet på produkten, en hjälm designad för byggarbetare. Utvecklingsteamet belönas bland annat för att de använt designprocessen på ett professionellt och prioriterat sätt i kombination med affärsutveckling, innovation och användarvänlighet. Haken i framtagandet av skyddshjälmen var att det inte fanns någon standard, så parallellt med att ta fram en helt ny produkt var man tvungen att även utveckla en certifieringsstandard.
-Det fanns ett behov på marknaden för en mer skyddande hjälm då det bland annat uppkommit olyckor när kapmaskiner fått kast. För oss var det jätteviktigt, att förutom att designa en så användarvänlig produkt som möjligt, att den också skulle vara certifierad av en opartisk tredje part. Så ett stort tack till forskningsinstitutet RISE som varit behjälpliga under hela resan.
Hur har processen sett ut?
-I början är det mycket prototypbyggande och testande, testande och återigen testande. Det handlar om allt ifrån att kartlägga hastigheter, riktningar och krafter i den här typen av olyckssituationer. RISE, som oberoende certifieringspart har hjälpt till att utforma tester som sedan ska bli applicerbara på liknade produkter. Det har alltså handlat om att utveckla metoden och produkten samtidigt.
Vad skulle du säga har varit den största utmaningen under den här utvecklingsresan?
-Ja, men säg till exempel att man ska ta fram en ny borrmaskin, då kan man utveckla produkten för att möta kundernas behov och testa gentemot en befintlig standard. Denna process som vi gått igenom i framtagandet av Husqvarna – PE 10 H Smart Guard har ju varit helt unik. Vi vill vara i framkant när det kommer till säkerhet och kanske till och med ha högre krav än vad standarden säger. Men standarden fanns inte utan även den måste vi utveckla och vi kunde inte göra det själva, då blir det inte trovärdigt. Så utvecklingsresan blir betydligt längre och mer komplicerad.
Vad har ni lärt er?
-Man lär sig ständigt. Framför allt att man ska satsa på grejer som man tror på. Men också att vara uthållig, det var många tester under resans gång som inte fungerade, men vi trodde på lösningen och vägrade att ge upp. Sen skulle jag säga att a och o för att nå framgång är att utgå från användarnas behov och att man samarbetar mellan avdelningarna både strategiskt och operativt. Att visualisera saker under resans gång hjälper också alla ”stakeholders” att förstå vart vi är på väg. Allt jobb som läggs ner i början har du igen flera gånger om när produkten väl ska lanseras, då vet du redan att produkten tillgodoser behoven. Nu har hjälmen funnits ett år på marknaden och säljer över förväntan, speciellt i USA.
Vad skulle du säga att priset betyder för er?
-För oss själva på designavdelningen handlar det mycket om den interna stoltheten. Att vi får bekräftelse på att det vi gör är riktigt bra. Nästa dimension är att visa världens ”Design Community”- att vi är ett designdrivet företag vilket attraherar talanger. Att man ser att vi gör bra grejer och vill jobba hos oss. Och den tredje delen är förstås att stärka varumärket och visa att Husqvarna Construction satsar på säkerhet. Vårt sätt att jobba också är ett bevis på att vi bryr oss om våra användare och kunder genom att inte ta några genvägar utan dedikerat lägga tid och engagemang för att det ska bli den bästa upplevelsen för alla, avslutar Gustav Landberg.
Juryns Motivering:
SmartGuardTM helmet designed for construction professionals Creating durable high performance products by leveraging materials and design to increase usability and reduce environmental impact.
Motivation
Through an exceptionally well-executed design process, the company has met user needs with an innovative certification process. They has successfully built upon a proven design, incorporating newly developed technology. This has resulted in a user-friendly, safe, and profitable product for both new sales and the aftermarket.
The company wins the competition with a perfect score, meeting all criteria for the Grand Design Award by using the design process in a professional and prioritized manner, combined with business development, innovation, and user-friendliness. Overall, this has resulted in clear commercial success, and in this case, excellent gross margins and strong sales growth for a completely new product added to their range.
Mer information om Grand Award of Design 2025:
Text
Linda von Essen-SylvénBild
Husqvarna