Friends Arena och Omid Ekhlasi.
6 min lästid : 31 januari 2024

Ny mötesplats för entreprenörer ska bli global

I slutet av februari äger The Tech Arena, den största eventsatsningen i Sverige för teknikföretag, rum för första gången. Syftet är att arenan ska bli en internationell mötesplats för bland annat entreprenörer och investerare, och talare som Apple-medgrundaren Steve Wozniak deltar i premiären i år. Magasin t: träffar Omid Ekhlasi, som tillsammans med Tommy Fondelius är en av hjärnorna bakom eventet.

Allt började med en entreprenörstävling 2014, med 20 personer i en biograf i Båstad. Tio år senare är ambitionerna skyhöga. Nu är planen att samla runt 7 000 till 8 000 besökare, 1 500 investerare, 3 000 entreprenörer och tusentals företagsledare från hela världen, samt internationell media, på Friends Arena i Stockholm, till det som ska bli Sverige största techarena.

 

– Vår ambition är att hälften av alla besökare ska vara internationella inom tre år, säger Omid Ekhlasi, vd och grundare av eventbolaget Techarenan, när Magasin t: möter honom.

 

I dag är Techarenan en plattform som samlar entreprenörer, investerare, företagsledare, beslutsfattare och experter för att nätverka, skapa partnerskap, göra affärer och lära sig av varandra. Det främsta syftet är att ge framför allt unga företag inom techsektorn en möjlighet att synas utåt och inleda samarbeten.

 

Techarenan har sedan start arrangerat olika sorters evenemang, där det förekommer allt ifrån panelsamtal till mingel. Dessa är Techarenan Zero, Techarenan i Almedalen, Techarenan Annual Dinner och det nya tillskottet The Tech Arena. Förutom den i Almedalen sker alla evenemang i Stockholm och har olika inriktningar samt är olika stora.

 

– Förra året hade vi sammanlagt 10 000 besökare på våra tre årliga event, säger Omid Ekhlasi.

 

Entreprenörstävlingen som för tio år sedan lade grunden för hela verksamheten finns fortfarande kvar som en del av Techarenan i Almedalen och heter Techarenan Challenge.

 

Fokus från start har varit att lyfta ämnena innovation, entreprenörskap, ledarskap och de senaste åren även hållbarhet. Dessa fyra ämnen har blivit vägledande för Techarenan och märks bland annat i vilka paneldiskussioner som anordnas.

 

– Det är dessa ämnen som vi har drivit från start och de frågor vi tror är allra viktigast för näringslivet i nutid och framtid.

Scenen på Techarenan Summit, ett av Techarenans flera event. Foto: Tommy Fondelius.
Scenen på Techarenan Summit, ett av Techarenans flera event. Foto: Tommy Fondelius.

Inspirerats av grannländerna

 

Med The Tech Arena ger sig Omid Ekhlasi in på oexploaterad mark, eftersom det inte har funnits en svensk mötesplats i en sådan här storlek för teknikföretag förut. Faktum är att avsaknaden av en stor mötesplats var det som från början sporrade Omid Ekhlasi till att bygga upp det som småningom skulle bli Techarenan.

 

– 2012 jobbade jag på ett företag som var en blandning av en investeringsfirma och en privat inkubator. Vi jobbade med att kommersialisera akademisk forskning till hållbara produkter och tjänster. När bolagen skulle gå från forskning och utveckling till kommersiellt fokus var min roll att titta på hur de skulle positioneras och hur de skulle attrahera kapital, samarbeten och kunder.

 

– Jag märkte att det inte fanns så mycket intresse för techbolag och startups på den tiden. Så jag tänkte att man borde bygga ett forum där man samlar entreprenörer och se till att entreprenörerna får träffa varandra, industrin, potentiella kunder och investerare. Och att bjuda in media så att de får synlighet.

 

Sagt och gjort grundade Omid Ekhlasi Techarenan och fick med sig Tommy Fondelius som COO 2014. Med The Tech Arena i februari ger de sig i kast med sin största satsning någonsin.

 

Inspirationen till The Tech Arena, berättar Omid Ekhlasi, hittade han i våra grannländer. I Helsingfors i Finland arrangeras varje år teknologikonferensen Slush och i Köpenhamn i Danmark anordnas det som kallas för Tech-BBQ. Båda eventen är stora och internationellt kända, till exempel lockade Slush 13 000 besökare år 2023.

 

– Vi har undrat varför det inte finns någon stor techkonferens i Sverige och många företagare har undrat samma sak. Sverige är ett större land än grannländerna och har många framstående bolag. Det finns många utifrån som vill resa hit, men då vill de komma till något stort. Och svenska investerare vill ju ha ett större event att bjuda in till.

 

– De senaste två åren har vi därför skiftat fokus för att Techarenan ska bli en internationell plattform. Förra året tog vi första steget då Techarenan Summit i Stockholm blev internationell, med 90 nationaliteter och 15 delegationer närvarande.

 

En viktig del i arbetet inför The Tech Arena nu i februari har varit att hitta en lämplig lokal som ska kunna rymma alla besökare.

 

– Vi tycker att Friends Arena är en bra plattform eftersom man kan växa där.

 

Många aktiviteter på plats

 

Vad kommer då besökare att mötas av när de kliver in på Friends Arena under eventet? För det första är det redan klart att flera framstående profiler inom olika fält kommer att medverka som talare. Bland dessa finns Steve Wozniak, medgrundare till elektronikföretaget Apple, NASA-astronauten Jessica Meir, Johannes Schildt, grundare till och vd för vårdappen Kry, Pia Sandvik, Teknikföretagens vd, miljöminister Romina Pourmokhtari och Al Gore, före detta vicepresident i USA.

 

– Vi har också bjudit in forskare från akademin, som till exempel Amit Arora som är professor inom AI från Columbia University, säger Omid Ekhlasi.

 

Utöver intressanta talare kommer det att finnas en hel del sidoevenemang med specifika aktiviteter för olika typer av målgrupper. Dessa kan till exempel handla hur man kan använda AI-verktyg för att effektivisera arbetsflöden eller för att skanna bolag och göra investeringar.

 

– Många av sidoevenemangen handlar om att skapa tillfällen där företag kan utbyta erfarenheter med varandra. Vi ska till exempel ha en ”match-making” där entreprenörer, investerare och företagsledare bokar möten med varandra. Vi skulle vilja att 4 000 till 6 000 av dessa möten ska äga rum under The Tech Arena.

 

– Vi kommer även att ha mingelaktiviteter, workshops och företag som visar upp sina produkter och tjänster. Vi har också bjudit in etablerade företag inom industrin. Många startups behöver kunder eller samarbetspartners och det är ofta de etablerade företagen som är det.

 

Har koll på tekniktrender

 

Som nämnt tidigare har Techarenan innovation, entreprenörskap, ledarskap och hållbarhet som genomsyrande teman för verksamheten. Detta är också något som kommer att synas på The Tech Arena.

 

Omid Ekhlasi berättar att en aspekt som har varit viktig från dag ett är att bjuda in beslutsfattare till Techarenans olika event. The Tech Arena är inte ett undantag.

 

– Vi vill gärna att politiker besöker arenan, står på scen och deltar i samtalen. Alla innovationer som skapas påverkas av det regulatoriska. Politikerna behöver därför hjälp att förstå vart samhällsutvecklingen är på väg.

 

– Techarenan har alltid haft öronen mot marken och koll på tekniktrenderna. Detta beror på att vi har sett vilka typer av startups som kommer till våra event. Vi har sett trender relaterade till medtech, eyetracking och GDPR, till exempel. Nu senast har det varit mycket AI-bolag.

 

Techarenans grundteam består av cirka femton personer, men vid eventet kommer bemanningen öka med ett hundratal beståendes av extern personal och volontärer. Teknikföretagen, som tillsammans med Nordea och SPP är huvudpartners till eventet, kommer att ha en monter.

 

– Teknikföretagen är en av de partners som har varit med från start och drivande i alla delar i Techarenans utveckling, säger Omid Ekhlasi.

 

Lyfter fram svenska bolag

 

Omid Ekhlasi säger att det inte är alla svenska bolag som har råd att åka till Slush i Finland eller till Tech-BBQ i Danmark, därför är det bra att de får en ”egen” arena på hemmaplan.

 

– I Finland eller Danmark får inte så många svenskar och svenska bolag stå på scen så nu får vi chansen att lyfta fram svenska bolag, experter och investerare, tillsammans med de internationella stjärnorna.

 

Enligt Omid Ekhlasi kommer The Tech Arena inte att vara en ”Techarenan-angelägenhet” utan en svensk angelägenhet.

 

– Jag ser det här som något som inte heller bara kommer att gynna Stockholm utan hela Sveriges näringsliv och skapa förutsättningar för att fler svenska bolag ska attrahera kapital och stärka möjligheten till internationalisering.

 

– Tittar man på betydelsen som Slush har för Finland, att folk från andra delar av världen åker till Helsingfors i november, så stärker det landet och ökar möjligheterna för deras bolag. Finlands varumärke som land stärks också.

 

Det har gått tio år sedan starten för Techarenan. Under den här perioden har Omid Ekhlasi lärt sig en hel del om näringsliv och nätverkande. Men också om hur viktigt det är att ha grundvärderingar – som Techarenans fyra ledord – och ett långsiktigt arbete.

 

– Det vi har lärt oss under de här tio åren är att inte se Techarenan som enbart några event utan som en hel plattform. Drömmen för i år är att The Tech Arena etablerar sig som ett internationellt techevent.

 

............

 

Om The Tech Arena:

 

Vad?: En mötesplats för bland annat startups, investerare, företagsledare och beslutsfattare. Bakom eventet står pr-bolaget Techarenan.

 

Var?: På Friends Arena i Solna, norr om Stockholm.

 

När?: 22–23 februari 2024.

Publicerad 31 januari 2024

Text:

Ana Cristina Hernández

Foto:

Tommy Fondelius