
Svenska Powercell gör grön vätgas av metanol – bidrar till snabbare omställning inom marina sektorn
Göteborgsbaserade PowerCell Group har fått en genombrottsorder på ett bränslecellssystem till ett europeiskt varv. Ordern är en metanolreformer, som gör vätgas av metanol och är en ny teknisk lösning för den marina sektorn. Den blir en viktig komponent för att minska miljöpåverkan inom sjöfarten.
PowerCell Group grundades 2008 som en industriell avknoppning från Volvokoncernen. Bolagets teknologi bygger på högpresterande bränslecellsstackar och system som drivs av vätgas vilka genererar el och värme med utsläpp som endast består av vatten.
Men den nya ordern kommer faktiskt som en lösning på att det är brist på grön vätgas det vill säga vätgas som produceras av förnybar el.
– Grön vätgas är fortfarande en trång sektor, men den går att utvinna i form av andra bränslen som grön metanol och grön ammoniak. Vi såg möjligheten att ta ett större ansvar och på så sätt accelerera utvecklingen på marknaden. Detta genom att vi integrerade en metanolreformer, som gör vätgas av metanol. Då tillverkar vi vårt eget bränsle, säger Richard Berkling, vd på PowerCell Group och fortsätter:
– Metanol är tillgänglig i högre utsträckning än grön vätgas i vissa av våra kundsegment och vi kan därigenom öka antalet installationer. Genom att vi integrerar en bredare lösning åt kunden så ökar vi vår intäkt per såld enhet rejält.

I praktiken innebär detta att PowerCell levererar en komplett lösning till kunden från metanol till el. Tidigare fick kunden göra den här typen av integration själv alternativt ta hjälp av att ett externt bolag, vilket är vanligt inom just marina applikationer.
– Vår integration gör det enklare för kunden och det minskar också deras tekniska risker eftersom allt kommer från en leverantör, säger Richard Berkling.
Bränslecellssystemet – på två megawatt – som nu är sålt kommer att användas för fartygens interna strömförsörjning, vilket vanligtvis brukar produceras från en dieselgenerator. Systemet ska tillverkas i PowerCells lokaler i Göteborg och levereras till slutet av 2028.

Den marina sektorn har idag stora utsläpp och får allt hårdare miljökrav. Bränsleceller är en teknik som är väl lämpad för just marina miljöer genom att den är inte har några utsläpp, men också för att den är tyst och vibrationsfri.
– Bränsleceller är en otroligt viktig delkomponent i energiomställningen generellt och särskilt inom den marina sektor där fartygen idag använder bränslen som har stor miljöpåverkan under lång tid, säger Richard Berkling och fortsätter:
– Med el från bränsleceller undviker man också partiklar. Idag är just problemen med partiklar en allt viktigare fråga, för i många fall ligger fartygen centralt i städer. Utsläppen av partiklar blir då påtaglig i närmiljön. Det finns därför ett stort värde i att få bort dessa, men det är också en samhällsvinst att få bort partiklar eftersom de kan orsaka cancer och sjukdomar i luftrören.
Men trots stora fördelar är det inte självklart för ett rederi att installera ny teknik i ett fartyg som har en livslängd på 40 år. En viktig faktor till att rederier vågar installera ny teknik med bränsleceller beror delvis på att de har flera generatorer och där byter man nu ut 1–2 per fartyg, vilket gör att de därmed minskar sina risker.
– Ytterligare en förklaring till att den marina branschen litar på vår teknik är att vi även jobbar mot flyg, som har väldigt höga krav på all sin teknik. Flygindustrin är vårt spjutspetssegment och det som driver kravställningen på prestanda, säkerhet, trovärdighet och kvalitet. På basnivå använder vi samma teknik till den marina sektorn, men den skräddarsys för deras behov, säger Richard Berkling.

För PowerCell betyder ordern till det europeiska varvet mycket.
– Det är ytterligare en större industriell kund som designar in vårt system i sitt erbjudande och i det här fallet en superyacht. Att tillverka en superyacht är ett tekniskt precisionsbygge med en begränsad yta, där de tekniska lösningarna helst ska ta så liten plats som möjligt. Dessutom är det extremt krävande kunder.
– Det är ett rejält utmanande segment att jobba mot och det driver på utvecklingen på ett väldigt spännande sätt inom den marina branschen. Här finns också ekonomi att vara föregångare. Volymerna för våra bränslecellssystem kommer däremot att komma från andra inom den marina sektorn, men är du skicklig på system till yachter så har du en stark konkurrenskraft mot de andra också, säger Richard Berkling.
Att PowerCell får denna order nu är samtidigt inte helt oväntat menar Richard Berkling, som tycker att marknadsläget är bättre än för bara tre år sedan.
– Tidigare drevs elektrifieringen av att det var bra ur ett hållbarhetsperspektiv. Nu drivs den tydligare av att det är affärsstrategiskt rätt. Det ger våra kunder en konkurrensfördel och de kan räkna hem det som en finansiell investering. Det är en starkare och mer uthållig drivkraft, säger han.
Text
Ann-Sofie BorglundBild
Sofia Sabel