3 min lästid : 21 mars 2025

Äntligen! STEM-strategin är här men vad innebär den?

För första gången finns nu en målbild för Sverige som teknik- och ingenjörsnation. Regeringens STEM-strategi som Teknikföretagen och branschen så länge arbetat för har nu presenterats. Men vad innebär strategin och vad blir nästa steg? Magasin t: har pratat med Li Ljungberg, expert kompetensförsörjning och näringspolitik på Teknikföretagen, som förklarar.

Li Ljungberg, expert kompetensförsörjning och näringspolitik på Teknikföretagen
Li Ljungberg, expert kompetensförsörjning och näringspolitik på Teknikföretagen

Den kanske mest angelägna frågan för svenska teknikföretags överlevnad och konkurrenskraft är kompetensförsörjningen. Genom åren har olika insatser gjorts för att öka intresset och höja kunskapen inom det så kallade STEM-området (engelska förkortningen för Science, Technology, Engineering och Mathematics). Men det som många menar har saknats är ett helhetsgrepp kring utbildningssystemet, tydliga mål och en strategi för Sverige som teknik- och ingenjörsnation

 

Nyligen presenterade så äntligen regeringen Sveriges första STEM-strategi och frågan är kommer denna att lösa kompetensförsörjningen en gång för alla?

 

- En strategi löser inte problemet i sig med en ansträngd kompetensförsörjning inom teknikbranschen. Men att regeringen våga prioritera på det här sättet och säga att STEM är lite viktigare än annat och att det måste till ett helhetsgrepp från förskola till forskning visar att frågan är högt upp på agendan. Detta skapar förstås betydligt bättre förutsättningar framåt, sen måste vi alla vara med och göra jobbet, menar Li Ljungberg

 

Vilka är de viktigaste delarna i strategin som du skulle vilja lyfta fram?

-Från Teknikföretagen har vi tryckt på vikten av att våga sätta mätbara mål och på att det behövs en funktion som håller ihop arbetet, och vi är naturligtvis glada över att se såväl mätbara mål som inrättandet av en STEM-delegation.
Det handlar egentligen om tre huvudmål som regeringen har satt:

1/Andelen elever som studerar på naturvetenskaps- och teknikprogrammen ska öka och uppgå till 25% av elever på nationella program år 2035.

2/Antalet helårsstudenter inom högre utbildning ska uppgå till minst 90 000 inom naturvetenskap och teknik 2035.

3/ Minst 15% av eleverna ska vara högpresterande i matematik i PISA 2033.

-Dessutom ska antalkvinnor inom teknik och naturvetenskap öka. I dag är endast ca en tredjedel av alla som tar ingenjörsexamen i högskolan kvinnor.

 

Målen är ju tydliga men hur ser vägen dit ut, vilka är åtgärderna för att klara målen?

 

-Strategin innehåller inte så många konkreta förslag på åtgärder utan regeringen presenterar de åtgärder som hittills har vidtagits och pekar ut riktningen för det fortsatta arbetet. Det handlar om allt från fortbildning av förskollärare till förstärkning av praktikprogrammet Tekniksprånget och uppdrag till Skolverket att utreda hur fler kan få intresse att välja STEM-utbildningar på gymnasial och eftergymnasial nivå.

 

-Den mest konkreta åtgärden är att det nu tillsätts en delegation för att stärka samordningen mellan offentliga aktörer och näringslivet. I arbetet ska särskilt fokus ligga på att öka flickors och kvinnors intresse för STEM-ämnen. Ordförande för delegationen är Teknikföretagens vd Pia Sandvik.

Valet av ordförande för STEM- delegationen var ingen slump, så här säger utbildningsminister Johan Persson om varför det blev just Teknikföretagens vd:

 

” Pia Sandvik har en gedigen bakgrund inom teknik, forskning och utveckling. Hennes erfarenhet och kompetens gör henne väl lämpad att leda delegationen och bidra till att stärka Sveriges position inom STEM. Dessutom är hon en viktig förebild för många unga tjejer och kvinnor, som trots deras förutsättningar att lyckas, är underrepresenterade inom STEM-ämnena”

 

Vad blir nästa steg?

 

-Vi kommer att tillsammans med våra medlemmar fortsätta arbeta för att få bukt med kompetensbristen och höja intresset för teknikjobb. Det kommer kräva ett gemensamt engagemang men vi har goda möjligheter att ytterligare öka Sveriges konkurrenskraft. STEM-strategin kommer förhoppningsvis ge extra kraft i arbetet. Sen får man ha respekt för att det kommer att ta tid.

 

-Om Sverige ska vara den ledande innovations- och ingenjörsnation som regeringen avser så kommer det att krävas reformer och rejäla resurser, understryker Li Ljungberg

 

Läs hela STEM-strategin här: https://www.regeringen.se/contentassets/074ae44c1f0846ceb845c9aa62848114/en-stem-strategi-for-sverige.pdf

Mer om Teknikföretagens arbete inom kompetensförsörjning: https://www.teknikforetagen.se/sakomraden/kompetensforsorjning

 

Förklaring av STEM:

STEM står för Science, Technology, Engineering och Mathematics och är ett begrepp som inkluderar matematik, teknik och no-ämnena inom grundskolan, flera av gymnasiets yrkesprogram, Naturvetenskapliga programmet och Teknikprogrammet. Eftergymnasial utbildning som YH-utbildningar och högskole- och universitetsutbildningar är också en viktig beståndsdel. Begreppet innefattar främjande av kreativitet, problemlösning och innovationsförmåga

Publicerad 21 mars 2025

Text

Linda von Essen-Sylvén