4 min lästid : 21 februari 2025

Här är framtidens medarbetare!

Teknikföretagen tar ett nytt grepp för att hitta nästa generation medarbetare. En djupdykning bland tusentals ungdomar har lett fram till sex tydliga personligheter som bör vara extra nåbara för utbildningar och yrken inom naturvetenskap och teknik. Men på helt olika sätt!

 

—Potentialen är jättestor när vi går från det breda perspektivet ”unga” och analyserar gruppen i detalj, säger My Stranne som är ansvarig för ungdomskommunikation hos Teknikföretagen. Hon menar att den lite svepande formuleringen ”ungdomar” är för trubbig eftersom de yngre i själva verket kan delas in i en mängd smågrupper.

 

Hur de olika grupperna ser ut och hur de unga resonerar har Teknikföretagen nu undersökt grundligt tillsammans med analysföretaget Ungdomsbarometern. Resultatet är väldigt konkret, de sex personligheter som mejslas fram i rapporten och bedöms vara möjliga att attrahera till utbildningar och yrken inom det så kallade STEM-området (Science, Technology, Engineering och Mathematics) utgör mer än hälften av hela ungdomsgruppen. Det kan jämföras med att bara ett av fem väljer att läsa ett teknik- eller naturvetenskapligt program idag. Potentialen är alltså stor, men det krävs helt olika angreppssätt för att nå de olika grupperna.

 

Det har varit ett detektivarbete att kartlägga drivkrafter och trösklar och sedan presentera resultatet överskådligt i olika målgrupper, förklarar Johanna Göransson som är expert på ungas livsstil och konsumtion hos analysföretaget Ungdomsbarometern.

My Stranne, ansvarig för ungdomskommunikation hos Teknikföretagen
My Stranne, ansvarig för ungdomskommunikation hos Teknikföretagen

 

”Superspännande att dyka djupare!”

 

Resultatet som bygger på djupintervjuer, fokusgrupper och ungdomsbarometerns studie med 15 000 respondenter blir verkligen tydligt i den nya rapporten ”Techare kreatör eller entreprenör” som presenterades på ett frukostmöte i förra veckan.

 

Här möter vi de personligheter som tonat fram i det omfattande arbetet men får också råd om hur man kan nå dem och till och med var de finns (på nätet).

”Techarna” känner nog många igen från deras gamingintresse, men ”Kreatörerna” och ”Entreprenörerna” är kanske lite mer oväntade karaktärer.

 

—En jättespännande grupp, säger My Stranne om den senare. Entreprenörerna vill uträtta stordåd men vet inte inom vad. De är taktiska och läser inte mer än nödvändigt för att nå sitt mål, förklarar hon. Entreprenörerna är inriktade på pengar, status och framgång. De är oftast killar och använder färre sociala medier än genomsnittet — men man kan hitta dem på TikTok och troligtvis på LinkedIn i framtiden. 

 

Illustration från Ungdomsbarometern  "Kreatörerna" (Överst: Generalisterna")
Illustration från Ungdomsbarometern "Kreatörerna" (Överst: Generalisterna")

Snäv bild av brett utbud

 

Alina Lingnau som är ansvarig för nationell utbildningskommunikation på Kungliga Tekniska högskolan med uppgift att locka nya studenter dit, känner igen personlighetstyperna som nu presenteras.

 

—Absolut, vi har pratat om trenderna. Jag känner framför allt igen ”Generalisterna” och ”Entreprenörerna” men också de stora dragen, att det är mer materialism än vi sett tidigare och att många väljer ekonomiprogrammet. Det är superspännande att dyka djupare i de här frågorna!

 

Elin Sandell är HR-specialist hos Westermo i Västerås, ett företag som utvecklar och tillverkar produkter för industriell datakommunikation och som växt kraftig med stora rekryteringsbehov som följd.

 

—Det här är jättebra! Vi har fått bekräftelse på att vi behöver ändra vårt sätt att prata. Jag har jobbat för flera stora teknikföretag och funderat länge på hur vi kommunicerar för att nå unga. Ofta använder vi formuleringar som till exempel ”du som brinner för teknik” eller ”gillar du matte och maskiner som rullar?” och det blir för snävt. Visst, vi vinner några, men vi tappar också väldigt många i onödan. Jag tror att det finns många som skulle kunna göra ett jättebra jobb även om de inte känner att de ”brinner för teknik”. Vi har ett ganska brett utbud av jobb, menar Elin Sandell.

 

 

Illustration från Ungdomsbarometern, "Entreprenörerna"
Illustration från Ungdomsbarometern, "Entreprenörerna"

Öppet seminarium för mer inspiration

 

Det tycks alltså finnas en stor och outnyttjad kraft att fånga in till STEM-området. Men vägarna till ”praktiska Sara”, ”smarta Milos” och ”problemlösaren Shirin” i rapporten kan och bör alltså se helt olika ut.

 

— Den här rapporten visar att det finns en enorm potential. Nu gäller det att tänka utanför sin egen ”box” och vad man själv attraheras av, menar Teknikföretagens My Stranne och slår ett slag för möjligheten att medverka och även kunna ställa frågor i ett digitalt seminarium om rapportens spännande slutsatser i mars.

 

Vad säger då en representant för den grupp som står i centrum för den nya ”rektryteringsmanualen” — en ung människa helt enkelt? Kåre Phillips Hedenström är 19 år och har nyligen lämnat gymnasiets ekonomiprogram och planerar att läsa ett tekniskt basår till hösten. Han menar att rapporten ger en realistisk bild av ”dagens unga”.

 

—Målgrupperna är superbra, jag känner igen både mig själv och kompisar i de olika grupperna. Jag tror att mycket handlar om trender och fördomar, kanske förstärkta av sociala medier.

 

Ett fortsatt arbete lär krävas för att uppmuntra unga till STEM-området — och kanske kan det bli lite enklare med Teknikföretagens nya rapport.

 

—Vi hoppas att detta blir ett komplement till exempelvis kommande STEM-strategi från regeringen. Tanken är att skapa inspiration för medlemsföretag, organisationer och för utbildningsväsendet — alla som har att göra med unga människor, avslutar Teknikföretagens My Stranne.

 

Håll utkik efter datum och anmälan till kommande seminarium här:

https://www.teknikforetagen.se/medlemsportalen/kurser--seminarier/

 

 

 

 

Publicerad 21 februari 2025

Text och bild

Johan Wangström