5 min lästid : 13 december 2016

Här får tjejernas tekniklust blomma i fred

Att kunna teknik är en styrka. Särskilt om man, som tjejerna i Geek Girl Mini Sundsvall, har planer på att ta över världen.

På Storgatan i centrala Sundsvall är det mörkt; regn och blåst skakar trädens nakna grenar. Människor hastar förbi. Inne på Great Space, en mötesplats för digitala start-upföretag, är det däremot ljust och varmt. Uppsluppet förvisso, men ändå lugnt och avslappnat. Ett tjugotal unga tjejer praktiserar ikväll webbutveckling tillsammans med medarbetare från den digitala designbyrån Osynlig. Det är möteskväll för Geek Girl Mini Sundsvall.


– Vi brukar säga att Geek Girl Mini är en design- och teknikklubb för tjejer i mellanstadieålder, berättar Lisa Sällvin, till vardags adjunkt inom informations- och kommunikationssystem på Mittuniversitetet och en av initiativtagarna till Geek Girl Mini Sundsvall.

 

Geek Girl Mini startade i Stockholm 2013 av svenskläraren Karin Nygårds. Målet är att få fler kvinnor till IT-branschen. Men förståelse för IT och teknik är förstås något som man har nytta och glädje av även om man inte väljer en karriär där det står i fokus.


Idag finns det Geek Girl Mini-grupper på flera orter runt om i Sverige. Sundsvalls grupp startades i år av Lisa Sällvin, Anna-Karin Löwgren, Stina Westberg, Karro Jonsson och Mathias Mjörnheim och de fem är mentorer i föreningen.


– Tjejerna förstår nog att det här med att kunna teknik är en styrka. I den här åldern är de dessutom fantastiskt lättlärda och väldigt nyfikna, konstaterar Lisa Sällvin.


Genom Geek Girl Mini får deltagarna testa på allt från webbprogrammering och grafisk design till lödning och 3D-printning. När de lärt sig grunderna är tanken att de ska använda sina nyvunna kunskaper i större projekt.

Stina Westberg, Anna-Karin Löwgren och Lisa Sällvin
Stina Westberg, Anna-Karin Löwgren och Lisa Sällvin
Astrid, Nova, Joana, Leah och Anna
Astrid, Nova, Joana, Leah och Anna

Men det handlar inte enbart om att få utrymme att testa och lära sig nya tekniker. Stort fokus ligger också på identitetsskapande, berättar Anna-Karin Löwgren.


– Vi ska skapa identitet via tekniskt kunnande. Precis som man bygger ett fotbollslag vill vi bygga det här laget, som sedan kan gå vidare och göra mer och mer avancerade saker för varje termin.


Hon påminner att så mycket unga flickors identitet idag handlar om utseende och kroppsfixering och att duga ur de perspektiven.


– Här får de skapa identitet, självkänsla och självförtroende genom att grotta ner sig i något som på ytan kanske är lite nördigt. Att flickor i den här åldern kan göra det i den värld vi lever i idag känns otroligt angeläget, säger Anna-Karin Löwgren.

Det finns en regel som säger att tjejer inte ska hålla på med teknik.

Att det finns starka normer i IT och teknik är något som tjejerna i Geek Girl Mini Sundsvall är mycket medvetna om.


– Det finns en regel som säger att tjejer inte ska hålla på med teknik, säger 10-åriga Ida-Maria.


– Vi ska gilla smink och rosa, inte teknik. Men man kan gilla både och. Jag älskar smink och jag älskar teknik, berättar Ines 12 år.


Lisa Sällvin påpekar att det handlar om att jobba med normerna och att ha fler kvinnliga förebilder.


– Alla studier visar att för att komma åt det där måste man börja tidigt i åldrarna. Och man måste uppmuntra tjejerna! Från tidig ålder uppmuntras inte alls flickor i samma grad som pojkar att ägna sig åt tekniska saker. Jag får de här normerna bekräftade nästan varje dag när jag hör kvinnor som säger att ”teknik det kan inte jag”. Däremot hör jag aldrig män säga det.


Att själva orden, alltså teknik och IT, av många människor upplevs som maskulina bidrar till problematiken.

Ida-Maria, Ronja och Ines
Ida-Maria, Ronja och Ines
Nora, Ella och Nora
Nora, Ella och Nora

Dessutom är synen på IT och teknik generellt sett ganska smal, menar Lisa Sällvin. 


– Man tänker på motorer och bilar, men vi har ju snart teknik överallt. Det är också lite det som driver oss; det är så viktigt att fler är med och skapar den här tekniken så att det inte enbart är män som gör det. En lärdom från tidigare grupper är att tjejerna inte är intresserade av att hålla på med någon särskild slags ”tjejteknik”. Istället tycker de att det är skönt att få vara bara tjejer, när de utforskar tekniken.

 

Till skillnad från klassrummet där killarna många gånger tar större plats än tjejerna. Anna-Karin Löwgren undervisar i teknik för åk 1-5 på Skönsmons skola:


– Bland de yngre barnen kan man inte säga att killarna tar mer plats. Där har könet ingen betydelse för hur barnen tar sig an teknik. Men bland de äldre barnen, de som går i femman, är killarna mer på och tar över. Vissa tjejer står på sig och säger att jag vet, jag kan, vi gör så här och så här. Men de flesta tjejer backar.


Något kvällens deltagare känner igen.


– När det bara är för tjejer vill fler tjejer vara med, konstaterar 12-åriga Ronja.


– Många tjejer är rädda för vad killarna ska tycka – vad konstigt att en tjej vill hålla på med teknik – det är ju en killgrej. Det är lättare att känna sig bekväm när det bara är tjejer, fortsätter hon.

Den breda synen på teknik och IT inom Geek Girl Mini är en framgångsfaktor, menar Stina Westberg, som är grafisk designer och interaktionsdesigner på Mittmedia.


– Att visa på bredden inom IT och teknik var något vi pratade om mycket innan vi satte igång.  Vi hade massor av idéer och jag tror också att det var det som gjorde att alla blev så pepp på det här, vuxna som tjejer. För just det här med bara kod är lite avskräckande, men att bara få testa lite olika, det är då man vågar för då är alla nya på alla grejer.


För Geek Girl Mini-tjejerna handlar definitionen också mest om sådant som de testat på med gruppen: 3d-printning, redigering av bild och film, webbdesign- och programmering, men också sociala medier och internet. Ofta långt ifrån skolans teknikundervisning, som enligt tjejerna fokuserar på helt andra saker som att koppla kablar till batterier eller göra experiment med vatten.


– Det roliga med Geek Girl Mini är att här får vi utforska och experimentera själva utan regler. På teknikundervisningen i skolan handlar det mer om att vi blir tillsagda att gör det här, gör det där. Om man fick göra mer fritt i skolan skulle det säkert vara roligare, säger Nova 11 år.


Alla håller de med om att det är tråkigt att inte fler tjejer är intresserade av teknik.


– Jag tycker fler tjejer borde våga prova på teknik. Man behöver inte bli elektriker bara för att man håller på med teknik, det finns massor av andra saker man kan jobba med, konstaterar 11-åriga Livia.

Det råder knappast brist på uppslag på vad man kan jobba med inom teknik och IT. Tjejernas framtidsdrömmar spänner från arkitekt och spelutvecklare till kemist och rymdforskare och mycket där emellan.


– Flickorna har stora planer att de ska ta över världen. Att de siktar mot stjärnorna känns väldigt bra, säger Anna-Karin Löwgren.


Detta blev också tydligt när tjejerna skulle komma på en slogan till gruppen. Det vinnande förslaget blev ”We build the future”.

Elin, Vendela, Livia och Freja
Elin, Vendela, Livia och Freja
Publicerad 13 december 2016

Text

Karin Fjell Hager

Foto

Petra Berggren