Succéfaktorn som attraherar ny arbetskraft
Pumpföretaget Xylem Water Solutions i Emmaboda har på några få år lyckats attrahera allt fler kvinnliga medarbetare i produktionen. Den viktigaste framgångsfaktorn har varit företagets metodiska jämställdhetsarbete vilket också prisats av Industrirådet. Bolagets HR Business Partner Anna Hermansson berättar för Magasin t: om hur man arbetat och vad som gjort att man lyckats så bra.
-Det är flera viktiga komponenter som gjort att vi har kommit dit vi är i dag. Dels att vi tagit hjälp utifrån och dels att vi arbetat strukturerat med konkreta modeller och uppföljningar. Men det kanske viktigaste av allt är att detta i dag är en av företagets hjärtefrågor och är högt prioriterad av ledningsgruppen.
Du tillträdde tjänsten som HR Business Partner 2019 och det var också då ni började arbeta med jämställdhetsfrågorna mer strukturerat. Berätta hur startade resan?
-När jag tillträdde så fanns det en jämställdhetsplan men den kanske både var lite föråldrad och man hade heller inte något strukturerat arbetssätt vad det gällde att följa upp de här frågorna. Så vi började med att bygga kunskap i ämnet tillsammans med våra fyra fackklubbar. Jag fick också tidigt tag i en sakkunnig i jämställdhetsfrågor på Länsstyrelsen i Kalmar som var villig att hjälpa och guida oss. Därigenom gick vi också ett antal utbildningar. Vi hade dessutom kontakt med Linnéuniversitetet och intresserade några studenter att skriva en kandidatuppsats i ämnet. Där fick vi också flera konkreta tips och råd som vi kunde arbeta vidare med. Vi har också samarbetat med Kvinnojouren i Kalmar för att bygga vår kunskap.
Nu har det gått fem år och ni har i dag en arbetsmetodik som ni jobbar efter. Berätta vad har ni gjort konkret?
-Under 2021 startade Länsstyrelsen i Kalmar ett projekt där de bjöd in olika företag för att ge dem chansen att lära sig mer om mångfald och inkludering. Ett samarbete med utbildningsföretaget Make Equal och där vi var referensföretag. Sedan dess har vi arbetat med Make Equals metoder med fokus på det vi kallar IN, INNE, UT. IN handlar om hur vi rekryterar in medarbetare. INNE är hur vi arbetar i företaget med våra värderingar, vår jargong och hur vi är mot varandra och UT handlar om hur vi vill uppfattas utåt. Detta är A och O för att lyckas. Har vi inte koll på hur vi är mot varandra och våra medarbetare inte trivs så kommer vi aldrig att få ambassadörer som pratar gott om oss. Då blir det förstås också svårare att rekrytera in människor som vill jobba hos oss.
Det låter klokt, men hur gör man i praktiken för att skapa en god arbetsmiljö som får ringar på vattnet och gör att andra också vill arbeta på ”vårt företag”?
-Alla måste involveras, från högsta ledning till fackliga representanter, mellanchefer och medarbetare. Frågan måste vara levande och ständigt på dagordningen. Konkret jobbar vi med årshjul som uppdateras med nya mål och aktiviteter varje år. Vi gör förutom undersökningar, kontinuerliga s.k. Gemba Walk så vi verkligen når ut till alla i verksamheten. Det är jämställdhetsgruppen som går runt och pratar med alla medarbetare och där ingår HR, fackliga representanter och några av våra traineers. Att vi har valt att ha med traineers i vår jämställdhets- och mångfaldsgrupp är av två anledningar; dels för att vi får in nya friska ögon och dels att de är våra framtida chefer. Det är viktigt att få in tänket från början.
Vilka är dina viktigaste erfarenheter så här långt och vad skulle du vilja skicka med till andra företag?
-Jag säger som jag sa när vi tog emot priset: Just do it! Våga göra, för att skapa medvetenheten. Var inte så rädd för att göra fel, man lär sig på vägen. Vi hade till exempel en inspirationsträff för alla våra kvinnliga medarbetare för att visa på vilka karriärvägar som finns inom företaget. Syftet vara att uppmuntra fler kvinnor att våga söka sig vidare. Då hörde vi på omvägar att det fanns medarbetare som tyckte det var orättvist och det blev en massa surr och snack. Men det var ju bara bra, då fick fler upp ögonen för frågan och det börjades prata om de här frågorna. I dag har vi en inspirationsdag för alla. Det är viktigt att våga utmana. Men samtidigt får det inte bli en kvinnofråga, jämställdhet omfattar alla i verksamheten. När man känner sig trygg i att lyfta saker som inte känns ok så har vi lyckats. Alla ska trivas hos oss, det är jätteviktigt.
Vad skulle du säga är den största vinsten sedan ni började arbeta mer strukturerat med jämlikhetskompetens?
-Det har medfört så många positiva delar till företaget. Bortsett från att vi vill att alla ska trivas hos oss, har vi idag lättare att attrahera nya medarbetare. Vi behåller arbetskraft och kompetens och vi har fått en trevligare arbetsplats. Nu har vi också tillsammans med Emmaboda kommun och gymnasieskolan startat en YH-utbildning som efter fullgjord examen leder till jobb hos oss. Extra kul är att sju av tolv elever är kvinnor. Att fler kvinnor söker sig till oss och som också vill stanna är ett fint kvitto på att vi gör rätt saker. Att jobba med värderingar och attityder är ett löpande arbete som man aldrig kan säga att man är klar med, så nu jobbar vi vidare.
Industrins jämställdhetspris delas ut för sjunde gången av Industrirådet. Och belönar företag som genomfört viktiga insatser för att främja jämställdhet.
Juryns motivering:
Xylem Water Solutions belönas med Industrins jämställdhetspris 2024 för att man kontinuerligt söker ny kunskap inom jämställdhetsområdet och utifrån denna bedriver ett metodiskt och förebyggande arbete som lett till goda resultat. Ett exempel på detta är att under 2024 var 44 procent av nyrekryteringarna till produktionen kvinnor. Företaget jobbar partsgemensamt för att öka medvetenheten om jämställdhet hos samtliga medarbetare och skapar en inkluderande och attraktiv arbetsplats för alla. Arbetet har även utvecklats till att kunna stötta medarbetare som är utsatta för våld i nära relationer.
Text
Linda von Essen-SylvénBild
Xylem Water Solutions