Sverige – ett attraktivt land för talanger
Internationellt är Sverige ett av de mest intressanta länderna att jobba och bo i. Det visar undersökningar som Svenska institutet sammanställt när man tittat på hur andra länder ser på varumärket Sverige. - Vi ligger så högt som på andra plats bland nordamerikaner som världens mest attraktiva land att arbeta i, berättar Douglas Washburn, chef för Enheten talangattraktion och exportfrämjande på Svenska institutet.
Svenska institutet (SI), som lyder under Utrikesdepartementet, har i uppdrag att sprida information och kunskap om Sverige, främja svenska intressen internationellt samt bidra till långsiktiga relationer mellan Sverige och andra länder. Sedan ett antal år tillbaka gör SI löpande studier och analyser av Sverigebilden. Trots rapportering om eskalering av den grova gängkriminaliteten de senaste åren så är uppfattningen om Sverige mycket god i västvärlden.
-Vårt nationsvarumärke är starkt. Bilden av Sverige är stabil och positiv i stora delar av västvärlden där den till och med har förbättrats under de senaste åren. Potentialen att locka talanger till vårt land är stor men vår utmaning är att vi är ett litet land och kännedomen om oss är förhållandevis låg, menar Douglas Washburn
Ett av SI:s uppdrag är att arbeta med att skapa synlighet och intresse för Sverige som karriärdestination. Det handlar om allt från att kommunicera våra styrkor i olika kanaler till att stötta utlandsmyndigheter och andra svenska aktörer genom att erbjuda nätverk, skapa event och strategiskt kommunikationsstöd.
-I Sverige råder det kompetensbrist. Många företag har ett skriande behov av duktiga ingenjörer, detta samtidigt som det i andra länder i Europa råder hög arbetslöshet bland just ingenjörer. Vi måste bli bättre på att tillsammans med företagen stärka våra insikter om var talangerna finns, menar Douglas Washburn och fortsätter:
-Som ett led i att ytterligare vässa strategin utifrån företagens behov anordnar vi i januari 2025 två digitala workshopar med deltagare från olika ambassader.
Att attrahera och behålla högkvalificerad internationell arbetskraft är en prioriterad fråga för regeringen och en viktig del av regeringens strategi för utrikeshandel som presenterades i december 2023.
-Det innebär att vi fått ett ökat budgettillskott för 2025 och kan växla upp arbetet ytterligare inom talangattraktion. Huvudfokus ligger på Study in Sweden som attraherar framför allt internationella masterstudenter och Work in Sweden som arbetar med att attrahera högkvalificerad arbetskraft till Sverige. Nu närmast har vi ett ”matchmaking-event” på gång i Spanien där arbetslösheten bland ingenjörer är hög, berättar Douglas Washburn
Men hur gör man då som företag om man är intresserad av att komma i kontakt med talanger utanför Sverige?
-Det bästa är att kontakta ambassaden eller konsulatet i det område som du är intresserad av att rekrytera ifrån så hjälper de dig utifrån dina behov och de förutsättningar som råder i just det specifika landet. Självklart är man också välkommen att vända sig direkt oss, så kan vi guida rätt, säger Douglas Washburn
Att regeringen prioriterar frågan om kvalificerad internationell arbetskraft genom målsättningar i regeringens strategi för utrikeshandel är mycket välkommet menar Li Ljungberg som är näringspolitisk expert på Teknikföretagen.
-Nu börjar vi se konkreta actions. Till exempel har berörda myndigheter fått i uppdrag att de ska underlätta för företag att anställa utländsk arbetskraft med efterfrågad kompetens. Samt att de individer som kommer till Sverige snabbare ska komma in i samhället och ökade resurser till SI för att skala upp arbetet, berättar Li Ljungberg och poängterar;
-Om Sverige ska leda den tekniska utvecklingen krävs ett utbildningssystem som matchar teknikindustrins utveckling men också att Sverige blir ännu mer attraktivt för kvalificerad arbetskraft från andra länder. Sverige behöver fler talanger, snabbare. Inte ytterligare hinder. Därför är dessa frågor högt på vår agenda 2025, avslutar Li Ljungberg.
Kort sammanfattning av Sverigebilden:
- Bilden av Sverige är stabil och positiv i stora delar av världen. Bilden har legat stabil under flera år.
- Det finns parallella och motsägelsefulla bilder av Sverige. Medan bilden i västländer har förbättrats, så har den i vissa länder i Mellanöstern försämrats. Detta kan delvis härledas till rapporteringen om koran-bränningar och desinformationskampanjerna om LVU och svensk socialtjänst
- Bilden av Sverige i Turkiet däremot har inte bara återhämtat sig utan är bättre än tidigare. 2022 låg Sverige på plats elva, för att 2023 gå ner till plats arton. Men ligger nu på en sjätte plats.
Hela rapporten finns att läsa här: Sveriges placering i Nation Brands Index 2024 - Svenska institutet
Mer information om det uppdrag som myndigheterna och Business Sweden har för att arbeta med att attrahera, etablera och behålla högkvalificerad internationell kompetens och annan utländsk arbetskraft Work in Sweden - Tillväxtverket
Text
Linda von Essen-SylvénFoto
Svenska Institutet, Teknikföretagen och Erik Thor