Att kunna använda el från elbilsbatterier blir allt viktigare. Till vänster på bilden, Therese Caesar, till höger, Emanuella Wallin.
4 min lästid : 21 november 2025

Polestar skickar tillbaka elen till elnätet

Att elbilar laddas med el från elnätet är en självklarhet. Nu pågår försök att använda bilarnas batteri för att även skicka tillbaka elen. Polestar testar tekniken – Vehicle to grid (V2G) – i ett pilotprojekt tillsammans med fem andra aktörer.

– Idag använder man bilen för att transportera sig, men stora delar av tiden står en bil parkerad och med V2G får den ett värde även när den står still, säger Emanuella Wallin, produktägare för laddning och energi på Polestar.

 

Detta genom att använda el från bilens batteri, vilket kan hjälpa till att stödja elnätet. Det blir extra viktigt när vi ställer om till alltmer förnybar el. Att kunna använda lagrad el från batterier blir då viktigt.

Med V2G får bilen ett värde även när den står still, menar Emanuella Wallin.
Med V2G får bilen ett värde även när den står still, menar Emanuella Wallin.

– Med V2G-tekniken kan man använda elen mer flexibelt och där den verkligen behövs, säger Therese Caesar, ansvarig för flexbilitetsmarknad inom elnät på Göteborg Energi.

 

Polestar, som enbart tillverkar elbilar, ser V2G som mycket intressant. För fem år sedan började företaget därför att titta närmare på tekniken i labbskala. I projektet V2Xmas, som genomfördes tillsammans med bland andra Chalmers och Göteborg Energi, undersökte de barriärer och möjligheter med V2G.

 

– När vi insåg att tekniken fungerade och att den kan ge både samhällsnytta och ett stort kundvärde ville vi ta nästa steg och göra tester i riktig miljö, säger Emanuella Wallin och fortsätter:  

 

– Eftersom det handlar om ny teknik som berör många olika aktörer ville vi genomföra det tillsammans med andra. Att det blev i Göteborg beror på dels på att vi har vårt huvudkontor här, dels att vi hade byggt upp en bra relation med Göteborg Energi i vårt labbprojekt. De ligger dessutom i framkant inom dessa frågor, så därför blev det naturligt att vi skulle göra pilotprojektet här.

En komplex process

 

Under våren 2023 påbörjades pilotprojektet PAVE, vilket ska pågå till slutet av 2026. Projektet har en budget på 32 miljoner kronor, vilket finansieras av Vinnova. Där ingår Polestar, Göteborg Energi Elnät, Chalmers, Svenska kraftnät, Vattenfall Eldistribution, Vattenfall R &D och laddningsleverantören Easee. Syftet är att testa och bevisa att V2G-tekniken fungerar i stor skala och hur den kan användas för att stabilisera elnätet.

 

– Vårt elnät är idag periodvis väldigt hårt belastat och om bilar kan leverera tillbaka el kan vi använda infrastrukturen mer effektivt. Som elnätsbolag har vi en central roll i att möjliggöra V2G och det kan innebära en stor vinning för oss om det blir en marknad för detta, säger Therese Caesar.

Elen kan användas mer flexibelt med V2G, påpekar Therese Caesar.
Elen kan användas mer flexibelt med V2G, påpekar Therese Caesar.

Att låta en elbil skicka tillbaka el till nätet är en komplex process. För att det ska fungera optimalt krävs olika tekniska lösningar och samarbete mellan många aktörer.

 

Innan elen kan skickas tillbaka till elnätet måste bilen, tillsammans med laddboxen, vara certifierad och godkänd som produktionsanläggning för att göra detta. Detta godkännande görs av elnätsägaren, i det här fallet Göteborg Energi Elnät. Elen skickas sedan via en växelriktare som omvandlar likströmmen från bilens batteri till växelström som används i elnätet. Växelriktaren kan vara installerad i bilen eller i laddboxen beroende på val av teknik. Ett fristående bolag samordnar kommunikationen mellan elbilen och elnätet. Denna roll kallas aggregator och är navet i hela V2G-systemet. Aggregatorn ansvarar för att styrningen av laddning och urladdning stödjer elnätets stabilitet och balanserar frekvensen i elsystemet. Den ansvarar också för att elbilsägaren får rätt ersättning för den el som levereras tillbaka till elnätet.

Innan elen kan skickas tillbaka till elnätet måste bilen vara certifierad och godkänd som produktionsanläggning. I det här fallet av Göteborg Energi Elnät.
Innan elen kan skickas tillbaka till elnätet måste bilen vara certifierad och godkänd som produktionsanläggning. I det här fallet av Göteborg Energi Elnät.

Det är med andra ord många delar som ska passa ihop. Både Therese och Emanuella pekar på att det därför är så viktigt att få testa V2G i dessa steg på riktigt.

 

Hemma hos privatpersoner

 

En flotta av Polestar 3 bilar utgör en central del i PAVE och utanför Polestars innovationskontor kan upp till tio av dessa bilar stå parkerade vid en laddbox med tvåvägsladdning. Bredvid parkeringen står ett litet grått elskåp och det som skiljer detta från vanliga elskåp är att det är godkänt som en elproduktionsanläggning av Göteborg Energi, vilket blev klart i september.

 

Elskåpet rymmer anslutningspunkten mellan produktionsanläggningen och elnätet.
Elskåpet rymmer anslutningspunkten mellan produktionsanläggningen och elnätet.

– För att få störst nytta i elnätet behöver ett antal elfordon vara samlade i en större enhet och ladda ur samtidigt under någon timme eller ett visst antal timmar. På så vis kan vi kapa topparna i elnätet, förklarar Therese Caesar.

 

Nästa steg i projektet blir att installera laddare i ett tiotal privatpersoners hem och just bilkundens perspektiv är något de tittar extra mycket på i projektet. Man har också utvecklat en detaljerad modell som beskriver hela kundresan – från att användaren blir medveten om V2G och vidare till införande och engagemang och fortsatt användning. Här beskrivs också på vilket sätt olika aktörer påverkas av varje steg i denna resa.

Polestars samarbete med Göteborg Energi har fungerat bra sedan labbprojektet för fem år sedan.
Polestars samarbete med Göteborg Energi har fungerat bra sedan labbprojektet för fem år sedan.

– Målet är att förstå vad som faktiskt krävs, hur det blir smidigt för kunden och var hinder kan uppstå. Genom att kartlägga processen kan vi se vilka pusselbitar som saknas för att tekniken ska bli både enklare och mer tillgänglig för alla, säger Emanuella Wallin.

Publicerad 21 november 2025

Text:

Ann-Sofie Borglund

Foto:

Sofia Sabel