”Grunden är den klassiska postcykeln, som vi sedan modifierar efter kundernas behov”, säger vd Andreas Hedbom.
5 min lästid : 19 september 2025

Monarks lastcyklar rullar vidare

I våras såg det ut som om nedläggningen på Monark i Vansbro var ett faktum. Personalen gick hem och produktionen stannade. Men nu tillverkas lastcyklar i lokalerna igen, tack vare nya ägare och en nygammal vd: Andreas Hedbom. – Utan den fantastiska personalen hade vi aldrig klarat det här, säger han.

I Vansbro har det tillverkats cyklar sedan 1910, när Charles Kroon startade sin verkstad mitt i samhället, på samma plats där kommunhuset ligger i dag.

 

­– På den tiden fanns det cykelfabriker i var och varannan by. Men Charles Kroon var en sann entreprenör som lyckades bygga upp sin verksamhet till något bestående, säger Andreas Hedbom.

 

Krooncykeln tillverkas inte längre, men namnet kanske kan ringa några klockor hos cykelnostalgiker. Precis som Svalan, Mustang, Rex och Nordstjernan, andra kända svenska märken som inte längre finns kvar. Men två år före Kroon, alltså 1908, startades en cykelfabrik i Varberg av en ung man som hette Birger Svensson.

 

När Birger Svensson var spädbarn tog hans mor med honom till ett småbrukarpar där hon knackade på dörren och frågade om hon fick lämna pojken en stund medan hon uträttade ärenden. Men mamman kom aldrig tillbaka och Birger blev kvar som fosterbarn i gården. Kanske kan hans bakgrund under fattiga förhållanden delvis förklara att han som vuxen satsade på att bygga cyklar som alla skulle ha råd att cykla på – en Monark.

Varumärket Monark har funnits sedan 1908.
Varumärket Monark har funnits sedan 1908.
En äldre Monark, troligtvis från 1940-talet.
En äldre Monark, troligtvis från 1940-talet.

Birger Svensson blev känd i pressen som "fattigpojken som blev Sveriges cykelmonark". Och Monark blev ett av de mest tongivande företagen i Sverige, tack vare en kombination av hantverk, kvalitet och bra priser. På 1970-talet köpte Monark den anrika cykelfabriken CH Kroon i Vansbro, som sedan dess tillverkat cyklar under varumärket Monark. Inriktningen i Vansbro blev test- och träningscyklar, samt last- och specialcyklar. Den 8000 kvadratmeter stora cykelfabriken ligger nuförtiden på Kroons väg, på ett industriområde strax utanför centrum.

 

Skulle läggas ned

 

Andreas Hedbom kom till Monark i Vansbro som vd första gången 2001.

 

– Jag var bara 29 år gammal, men det var väldigt roliga år. Det finns en väldigt stark företagaranda här i Vansbro, med stor samarbetsvilja och ett driv att hjälpa varandra.

 

Han blev kvar som vd i 18 år innan han gick vidare till en liknande post inom hockeyföreningen Leksands IF. Samtidigt brottades Monarkfabriken i Vansbro med lönsamhetsproblem. I våras rapporterades det att verksamheten skulle läggas ned och de 28 anställda sades upp. En av dem var Fredrik Andersson, som arbetat på företaget i 18 år.

 

– Då var det domedagsstämning här. Nästan alla i Vansbro har en relation till Monark, man har jobbat här själv eller har släkt som jobbat här. 

”Vi är ensamma om det här erbjudandet i Sverige: lastcyklar och egen serviceorganisation”, säger vd Andreas Hedbom.
”Vi är ensamma om det här erbjudandet i Sverige: lastcyklar och egen serviceorganisation”, säger vd Andreas Hedbom.
"Det känns fantastiskt att vi är igång igen” säger Fredrik Andersson, som arbetat på Monark i 18 år.
"Det känns fantastiskt att vi är igång igen” säger Fredrik Andersson, som arbetat på Monark i 18 år.
Johnny Gunnarsson monterar en cykel. ”Det känns bra med den nya ledningen , säger han.
Johnny Gunnarsson monterar en cykel. ”Det känns bra med den nya ledningen , säger han.

Men företagsgruppen Norrmyren såg potential i Monark. Norrmyren driver bland annat gymkedjan Flås i Falun och investerar i fastigheter och operativa bolag. De köpte industrifastigheten och även licenser för att tillverka last- och specialcyklar under varumärket Monark. Andreas Hedbom fick frågan om att komma tillbaka som vd.

 

– Norrmyren är en otroligt fin företagsgrupp med bra människor, så för mig kändes det självklart att tacka ja till den möjligheten. Det känns jättebra att vara tillbaka och jag tror verkligen på det koncept som vi håller på att utveckla här. Vi har också många fler spännande projekt på gång inom Norrmyren, säger han.

 

Konceptet går ut på att enbart tillverka last- och specialcyklar och att bygga upp en serviceorganisation på flera ställen i landet.

 

– Med egen serviceorganisation kan vi erbjuda någonting ytterligare till kunderna som vi ser som en stor konkurrensfördel, säger Andreas Hedbom.

 

Ersättare till bilen

 

Bland kunderna för lastcyklar finns i dag bland andra Postnord, kommuner, församlingar och industrier.

 

– Cykeln är en naturlig ersättare till bilen när det handlar om att hantera gods och genomföra snabba leveranser. Vi är ensamma i Sverige om att tillverka professionella lastcyklar och vi tror att marknaden kommer att växa, säger Andreas Hedbom.

 

Vad är då en lastcykel? Den klassiska brevbärarcykeln med sidohållare för brevväskor är ett bra exempel. Lastcyklarna måste tåla hög belastning och vara lätta att ställa in för olika användare.

 

– Vi tar fram och ritar cyklar i samråd med kunderna, berättar Johan Karlsson, som arbetat i produktionen i tre och ett halvt år.

 

– Det handlar om att lyssna in deras behov, till exempel med plats för väskor, eller flakcyklar som ska köra maskiner. Nu gör vi till exempel en flakcykel som ska användas av ett vaktmästeri som kör gräsklippare. Därför finns det lastramper att fälla ner bak. De flesta cyklar är eldrivna i dag och dubbdäck är standard i dag, för vintercykling.

Transportcyklar för till exempel vaktmästeri och industri utgör en stor del av tillverkningen.
Transportcyklar för till exempel vaktmästeri och industri utgör en stor del av tillverkningen.
”Vi samarbetar mycket med kunderna och lyssnar in deras behov”, säger konstruktören Johan Karlsson.
”Vi samarbetar mycket med kunderna och lyssnar in deras behov”, säger konstruktören Johan Karlsson.
Det tar ungefär 40 minuter att montera och lacka en cykel.
Det tar ungefär 40 minuter att montera och lacka en cykel.

En mycket stor del av alla komponenter och ramdelar beställs och köps in lokalt, vilket är en del av strategin.

 

Sedan monteras cyklarna på plats, blästras och lackas.

 

– En vanlig postcykel utan el tar ungefär 40 minuter att montera och lackera, säger Johan Karlsson.

 

Men hur stor produktionen ska bli vill Andreas Hedbom inte säga ännu.

 

– Vi har planer på att växa långsamt och ansvarsfullt. Om vi landar de planer vi har så kommer vi att hamna i en ganska stor expansionsfas. I dagsläget har vi återanställt elva personer, men vi kommer förmodligen att behöva stärka upp inom produktutveckling, sälj och marknad på sikt.

Khaled Faqirzadah sprutmålar delar till en lådcykel. Han är en av flera tidigare anställda som kommit tillbaka till Monark.
Khaled Faqirzadah sprutmålar delar till en lådcykel. Han är en av flera tidigare anställda som kommit tillbaka till Monark.
En av de första investeringarna blir en ny lackeringsanläggning.
En av de första investeringarna blir en ny lackeringsanläggning.
Företaget kommer också att ta in legoarbeten.
Företaget kommer också att ta in legoarbeten.

En annan plan är också att utveckla lokalen och ta in fler uppdrag, främst inom legotillverkning.

 

– Vi känner ett jätteansvar att göra det här på ett bra och långsiktigt hållbart sätt nu. Därför vill vi investera i fastigheten för att göra den livskraftig, säger Andreas Hedbom.

 

Just nu håller lackeringsanläggningen på att bytas ut till en modernare sådan.

 

– Kärnverksamheten kommer att vara viktigast, men vi kan jämna ut naturliga produktionsdippar genom att ta in legotillverkning. Vi har redan fått många förfrågningar, vilket är jätteroligt.

 

Varför verksamheten inte har varit lönsam tidigare vill Andreas Hedbom inte spekulera i. Han betonar i stället att han ser positivt på framtiden, tack vare en stabil ägargrupp, att produktionen har smalnats av och det nya konceptet med service.

 

– Men inget av det här hade gått om vi inte hade haft vår fantastiska personal. Att tillverka cyklar är ett hantverk som tar många år att lära sig och de som jobbar här är fantastiskt duktiga. Det är oersättligt.

Publicerad 19 september 2025

Text:

Karin Janson

Foto:

Berit Djuse