Johan Lundell vände sig till Prototal Industries i sin hemstad Jönköping för att skapa förpackningarna åt EDO.
3 min lästid : 12 oktober 2022

De fixar formen åt populär artist

När artisten Danny Saucedo lanserar ett nytt varumärke för manlig skönhet är förstås utsidan viktig. Jönköpingsbaserade företaget Prototal Industries fick uppdraget att omge krämer, hårvax och deodoranter med en cool och miljövänlig förpackning.

— Våra förpackningar har en väldigt speciell form och är inte så lätta att tillverka i kartong, säger Johan Lundell, som ligger bakom skönhetsmärket EDO tillsammans med artisten Danny Saucedo.

 

De båda träffades i ett projekt som skulle bli kläder, men snart ändrade riktning mot ett område de nyblivna kompisarna tyckte kändes eftersatt, nämligen manlig skönhet.

 

Hållbarhet är en självklarhet för deras nya varumärke och vid sidan av svensktillverkade skönhetsprodukter omfattar miljöambitionen också förpackningarna. Den speciella formen som Johan Lundell syftar på är hexagonen med sex kanter som går igen i alla EDO-produkter.

 

— Det är den minsta byggstenen i det mesta, från snöflingor till bikupor, och ett tydligt visuellt uttryck som vi utgår från i varumärket.

Ronnie Petersson, Danny Saucedo och Johan Lundell är nöjda med förpackningarnas utseende och funktion. Foto: figjam.se
Ronnie Petersson, Danny Saucedo och Johan Lundell är nöjda med förpackningarnas utseende och funktion. Foto: figjam.se

Johan och Danny ville skapa en förpackning som var unik och samtidigt miljövänlig.

 

Med skisser och visioner vände de sig till Prototal i Johans hemstad Jönköping och tillsammans med företaget arbetade de sig fram till en lösning, tillverkad av en träfiberbaserad plastråvara.

 

— Vi har lagt mycket tid på detta, säger Ronnie Petersson, som är försäljnings- och marknadsansvarig på Prototal Industries, ett företag inom formsprutning och 3D-print i både lägre och större volymer.

 

— Vi tror på produkten och det har varit väldigt intressant från början. Kunden ville ha en cool förpackning som verkligen stack ut och vi kom fram till ett material som vi har jobbat en del med tidigare, bland annat för picknick-tallrikar. Det kallas för fibrolon.

 

Olika förpackningar en utmaning 

 

Processen är den samma som traditionell formsprutning och det luktar till och med tallbarr i förpackningarna, säger Ronnie (vilket borde vara ett starkt bevis för att man arbetar närmare naturen).

 

Att paketera manliga skönhetsprodukter åt en av landets hetaste artister hör inte till de vanligaste uppdragen för Prototal Industries och man förstår på Ronnie Petersson att samarbetet har varit något extra.

 

— Jättehäftigt, ärligt talat! Danny har varit väldigt intresserad och på plats i fabriken för att följa produktionen.

 

En utmaning i uppdraget har varit den stora mängd olika förpackningar som behövs för produkterna i den nya skönhetslinjen. Förpackningar i olika storlekar, med olika tryck och där alla ska vara försedda med en speciell funktion och känsla när man öppnar dem.

 

— Vi tror på produkten och att den kan få ett bra genomslag på marknaden, och vi tror på förpackningar med miljöprofil. Detta kommer vi att använda i vår marknadsföring, säger Ronnie Petersson och skrattar bort frågan om hans egen användning av manliga skönhetsprodukter — "det kanske skulle behövas".

Det nya skönhetsmärket satsar på innehåll med bland annat havreolja...
Det nya skönhetsmärket satsar på innehåll med bland annat havreolja...
... och på förpackningar av fibrolon.
... och på förpackningar av fibrolon.

Växande marknad för män

 

EDO kommer att lansera mer traditionella produkter som deodorant, schampo och ansiktskrämer men närma sig sminksegmentet med färg för ögonbryn och skägg och till och med en ”concealer” för att dölja blämmor på killar.

 

Intresset är stort, enligt Johan Lundell, som har en mångårig bakgrund inom modebranschen.

 

— Det är en snabbt växande marknad. Manlig skönhet ökar med 70 procent om året. Också tjejer kan använda produkterna, skillnaden är ju inte huden utan hur man vill se ut, där tjejer vill ha mer ”shine” och ”glow”.

 

— Vi har valt så närodlade ingredienser som möjligt. Avstått avokado och jojobaolja som kommer långt ifrån och i stället testat alla möjliga blandningar i labbet på Svenska Krämfabriken i Borlänge, som gör våra produkter. Vi kom fram till att svensk havreolja och finsk CBD-olja gör jobbet, till och med bättre!

 

— Vi vill flytta gränsen för vad manlighet är och vad man kan tänkas använda, inte bara en deo, några sprutparfymer och lite hårvax utan att ta hand om sig själv så att man känner sig fräsch.

 

Och det lär man göra i toner av citrus och blommor, följda av djupare basnoter som björk och ceder som går igen i allt.

 

Förutom i träfiberförpackningarna från Prototal förstås, de luktar ju tallbarr!

Publicerad 12 oktober 2022

Text:

Johan Wangström

Foto:

Anna Hållams