1 min lästid : 11 mars 2020

4 tips för bilder som tilltalar fler

Vem som syns på bild och vad hen gör är viktigt för hur ditt företag uppfattas av potentiella (och nuvarande) medarbetare. Reklamfotografen Emilia Bergmark-Jiménez delar här med sig av sina bästa tips för inkluderande bilder som stärker ditt arbetsgivarvarumärke.

Efterfrågan på kompetenta, talangfulla och duktiga medarbetare är i teknikbranschen ofta större än utbudet. Det är arbetsgivarvarumärket, omgivningens bild av hur det är att arbeta på ett visst företag, som påverkar möjligheterna att attrahera rätt medarbetare med rätt kompetens.

 

– Säg att en person ska söka jobb på ett företag och går in på företagets webbplats och möts av en bild på två vita män i gula hjälmar och med korslagda armar. Om jobbsökaren då är en kvinna med utländsk bakgrund kanske hon inte blir supersugen på att söka det jobbet. Även om det under bilden står att företaget eftersträvar mångfald. Det är oerhört viktigt att bilden och det man kommunicerar i ord faktiskt säger samma sak, säger Emilia Bergmark-Jiménez.

Reklamfotografen Emilia Bergmark-Jiménez arbetar normkritiskt och har tillsammans med Teknikföretagen tagit fram bildbanken Bredda Bilden. I Bildbanken Bredda Bilden är alla bilder fria att använda. Här ligger fokus på innovation, problemlösning och framför allt på att lyfta fram kvinnor som verkar inom teknikbranschen eller som studerar på tekniska utbildningar.

Publicerad 11 mars 2020

Text

Karin Fjell Hager

Film

Erik Thor