Svartvit foto på Emelie Emanuelsson, grundare av Womengineer, med turkos venus-symbol
7 min lästid : 12 maj 2020

Eldsjälen visar vägen till tjejers teknikintresse

Womengineer inspirerar unga tjejer att söka tekniska utbildningar. Emelie Emanuelsson, medgrundare och vd, släpper inte målet om att varannan ingenjör som examineras ska vara en kvinna. På vägen dit kan många dra sitt strå till stacken för en jämlik industri.

En iskall vind drar igenom Änggårdsbergen i Göteborg. I Coronatider är naturreservatet en tryggare plats för möten än kontoret. För Emelie Emanuelsson innebär årets viruspandemi mer än en extra dos frisk luft. Vi återkommer till det.

 

Först: en blick bakåt. Om resan från student till vd för stiftelsen Womengineer. Vägen är krokig som stigen i skogen.

 

Emelie Emanuelsson studerade till civilingenjör inom design och produktframtagning på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Hon saknade förebilder, visste knappt vad en ingenjör gör.

 

Fokus på att lyfta kvinnliga förebilder

Under studenttiden föddes också Womengineer, som en blogg. Med start 2008 skrev hon och medgrundaren Marie Ideström om vardagen på KTH. Förhoppningen var att fler tjejer skulle få upp ögonen för utbildningen.

 

De ville också hitta och lyfta kvinnliga förebilder. När gästföreläsare berättade om hur de blivit chefer inom industrin tyckte Emelie Emanuelsson att det oftast var samma hårdhudade typ av kvinna som lyftes fram.

 

– Jag kunde inte riktigt identifiera mig med att man var tvungen att bli så där kostymbarsk. Med bloggen ville vi visa att det fanns en bredd och mångfald. Vi började intervjua kvinnliga ingenjörer inom näringslivet och ju fler vi träffade, desto mer hittade vi bredden.

 

Emelie Emanuelsson tog examen från KTH 2011. Arbetsmarknaden var god, hon fick genast jobb på Siemens i Schweiz. Hon var enda kvinnliga ingenjören i teamet. När hon kom till hemstaden Göteborg och Volvo Cars tre år senare var hon en av många.

 

– Jag har nog aldrig känt att könsfördelningen har varit jobbig. Jag var van vid att det är så från ingenjörsutbildningen.

 

Tjejer testar teknik och kvinnliga ingenjörer berättar om sina jobb

Under alla år har Womengineer levt vidare. Och växt. 2014 föddes en ny gren som skulle föra ut den digitala verksamheten i en fysisk verklighet: Introduce a girl to engineering day (IGEday). Konceptet bygger på en amerikansk förlaga och går ut på att företag i hela Sverige tar emot tjejer mellan 13 och 19 år. De får testa teknik och möta kvinnliga ingenjörer som berättar om sitt jobb.

 

Womengineer förmedlar kontakten och hör av sig till skolor.

 

– Vi ber dem att göra vad de uppenbarligen inte kan själva: inspirera till teknik på en arbetsplats.

 

Womengineer krävde nu allt mer tid och engagemang. Emelie Emanuelsson fick säga nej till frågor oftare än hon ville. Förra året tog hon tjänstledigt i sex månader från jobbet som Solution Business Owner på Volvo Cars för att hinna med. Sedan sa hon upp sig.

 

Från årsskiftet är Emelie Emanuelsson vd på heltid och Womengineer är numera en stiftelse. Samtidigt ändrades upplägget för IGEday. Det är fortfarande kostnadsfritt för elever och lärare, men företagen får betala en avgift. För att kunna ta betalt behövde Womengineer ge mer service än det var möjligt att göra på volontärbasis.

 

– Jag var sugen på att rollen som vd, men kände verkligen igen mig i att kvinnor tänker tio gånger innan de startar eget, medan killar bara kör, säger Emelie Emanuelsson.

Framgångsrika kvinnliga yrkesutövare behöver berätta att de är ingenjörer och att de brinner för jämställdhetsfrågan.

IGEday sker under samma dag i hela landet, det är alltid på en fredag innan vårens högskole- och gymnasieval. Men årets upplaga blev något av en abrovinsch, för att prata göteborgska. Skälet är corona, naturligtvis. De flesta företag införde plötsligt besöksförbud. Organisationen tvingades tänka om blixtsnabbt. Eventet flyttade in på nätet för en tillfällig online-upplaga.

 

– Vi hade 1 800 anmälda tjejer, så det känns jättetråkigt. Men efterfrågan från företagen är stor. Jag hoppas att de vill vara med även nästa år.

 

Rekryterande chefer har jätteproblem att hitta kvinnliga ingenjörer

Vid starten tog runt 13 företag emot besök. Sedan dess har IGEday växt stadigt. I år var 83 bolag med verksamhet på 141 platser anmälda, allt från små industriföretag som Nord-Lock i Mattmar till jättar som Volvo Cars, Scania, ABB och Atlas Copco.

 

– Företagen har alltid tagit emot oss med öppna armar. Alla har varit pigga på att det är just för tjejer, rekryterande chefer har jätteproblem med att hitta kvinnliga ingenjörer. Då kan det här bli ett sätt att göra någonting.

 

Vad är viktigast med IGEday?

– Att tjejerna får en annan bild av yrket. Min förhoppning är att de får se en helt vanlig dag i en ingenjörs liv. Det är inte så ofta unga kommer till en arbetsplats. En tjej skrev i utvärderingen att det bästa var att få prata med en ingenjör. De har inte jättehöga krav!

 

Industrin backar oss till 100 procent

Womengineer satte tidigt upp ett mål: år 2030 ska hälften av ingenjörerna som examineras vara kvinnor. Enligt färsk statistik är siffran för nyutbildade civilingenjörer 35 procent. Emelie Emanuelsson gnider händerna i en snabb rörelse för att få upp värmen i den friska vinden.

 

– Som det ser ut just nu tror jag inte att målet är möjligt. Men vi har alltid sagt att vi inte kan sikta på lägre än 50 procent, möjligen kan vi flytta fram datumet. Det är bara att jobba på.

 

Utvärderingarna från IGEday visar att deltagarna ofta fått en annan syn på teknik efter företagsbesöket. Många uppger också att de kan tänka sig att läsa till ingenjör. Än har eventet inte funnits tillräckligt länge för att slå fast att dagen också leder till att fler faktiskt examineras.

 

– Men vi fyller i alla fall på med runt 1 500 tjejer varje år och åtminstone 70 procent av dem är intresserade av att tänka tanken. Så något gör vi hela tiden.

 

Hur stark är jämställdhetsfrågan inom industrin i dag?

– Jag tycker att den är bra, det har hänt ganska mycket. Man har slutat prata om varför det behövs kvinnliga ingenjörer och är mer handlingskraftig: hur gör vi? Jag tror att metoo gjorde jättemycket, plötsligt slapp vi sådana idiotfrågor. Industrin backar oss till 100 procent. Jag har alltid känt stöd, för de ser behovet.

 

Även tekniska högskolor arbetar med jämställdhetsfrågor. Emelie Emanuelsson nämner Chalmers jämställdhetsprojekt Genie, som bland annat går ut på att öka andelen kvinnor i fakulteten. Hon har ännu bättre insyn i KTH, som ledamot i alumnstyrelsen.

 

– KTH utvärderas utifrån FN-målen varje år och får då kniven mot strupen. Läget är inte bra! De har för få kvinnliga professorer och doktorander, det finns skillnader i doktorandlöner och en massa grejer. Men de jobbar stenhårt på många nivåer.

Men vad behöver göras för att växla upp så att fler kvinnor blir ingenjörer?

Emelie Emanuelsson ser många infallsvinklar. Föräldrar måste pusha sina döttrar. Framgångsrika kvinnliga yrkesutövare behöver berätta att de är ingenjörer och att de brinner för jämställdhetsfrågan – göra samma sak som Womengineer, men på en högre nivå.

 

I ett framtidsperspektiv tror hon att rymden kan bli en spännande inspirationskälla som föräldrar och lärare kan prata om.

 

– Om vi ska bosätta oss på Mars för att det blir fler pandemier på jorden krävs ingenjörer. Och nästa generation behöver förstå att de behövs.

 

Dessutom skulle populärkulturen kunna göra en välbehövlig insats. Emelie Emanuelsson efterlyser bra dramaserier med ingenjörer i huvudrollen från Netflix och HBO.

 

– När jag växte upp var Ally McBeal jättestort, alla ville bli jurister. Det var så coolt! Men det har liksom aldrig funnits någon sådan bra serie om ingenjörer. Den yrkesgruppen borde vara lika självklar som läkare, journalister och jurister, som vi ständigt matas med.

 

Enligt forskning från bland annat Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) beror könsglappet till stor del på samhällsnormer kring tjejer och teknik. De bottnar inte sällan i en historisk beskrivning av ingenjörsyrket, som ju har sina rötter i det militära.

 

Många tjejer saknar självförtroende inom teknikämnena

En annan möjlig faktor är brist på uppmuntran i skolans teknikämnen. Enligt IVA är intresset lika stort hos tjejer och killar i årskurs 5. I nian har det droppat rejält bland tjejerna.

 

– Många saknar självförtroende inom de ämnena. Det kanske inte finns någon som säger att du är tekniskt intresserad eller kunnig. Eller att de intressen du har som tjej inte anses vara teknik, säger Emelie Emanuelsson.

 

Annan ny forskning visar att den som är duktig i språk också lättare lär sig programmeringsspråk. Matematikkunskaper är alltså inte avgörande. En insikt som skulle kunna ge uppmuntran till många tjejer, tror Emelie Emanuelsson.

 

– Om du läser humanistlinjen med extra franska och tyska, läs då även Java och den sista mattekursen så att du kan läsa tekniskt efter gymnasiet. Syslöjd är också världens bästa ingenjörsämne! Att jobba med textilier, lära sig om material och hållbarhet är verkligen något som tjejer i högstadiet kan relatera till.

 

Hur var ditt eget teknikintresse i tonåren?

– Om jag tittar tillbaka skulle jag säga att jag var jätteteknisk i allt jag höll på med. Jag byggde hemsidor till klassen, jobbade jättemycket i Photoshop, älskade att bygga saker, skapade armband. Men då var jag mer esteten, inte en tjej som gillar teknik.

 

Vilka är dina tips till företag som vill attrahera och behålla kvinnlig kompetens?

– Jag tror att man ska jobba med mentorer och försöka se till att varje nyanställd får någon högre upp i organisationen att fråga och be om hjälp. Få folk att nätverka mer. Det borde inte vara så svårt med alla digitala möjligheter som finns i dag.

 

Hon drar jackan tätare om sig. Funderar kort och tillägger:

 

– Transparenta löner vore bra. Jag tycker att megabolagen som inte har lika lön för alla nyutexaminerade borde märkas. Det är inte okej!

 

Nästa generation gillar bolag som jobbar med ta hand om världen-frågor

Just nu, med corona som ett svart moln, är framtiden en stor fråga för Womengineer. Innan pandemin hade Emelie Emanuelsson lekt med tanken på att utöka IGEday med en extra besöksdag. Varför inte låta Greta Thunberg-generationen ställa sina jobbiga hållbarhetsfrågor till bolag – ”varför gör ni fortfarande förbränningsmotorer?”

 

– Bolag med ett välkänt varumärke som jobbar med framtiden, ta hand om världen-frågor, bokas först på IGEday. Nästa generation tycker att det är intressant.

Publicerad 12 maj 2020

Text

Minna Ulin

Foto

Sofia Sabel