Fotografierna som sätter nytt ljus på tekniken
Kompetensförsörjningen är för många teknikföretag det enskilt största tillväxthindret. Förebilder och representation är viktigt för att fler ska känna sig inkluderade i branschen och vilja söka sig dit. Därför lanserade Teknikföretagen 2018 Bredda Bilden – en bildbank där kvinnor står i centrum. Sedan dess har fotografierna laddats ner tusentals gånger och breddar på så sätt bilden av vad teknik är och vilka som är med och utvecklar den.
Bildbanken Bredda Bilden består av hundratals bilder på kvinnor som studerar på teknisk högskola eller jobbar med teknik. Bilderna är gratis att ladda ner och använda och har tagits av Emilia Bergmark-Jiménez.
– Det här är helt klart ett unikt projekt. Att Teknikföretagen har gett mig förtroendet att gå hela vägen och skapa en hel bildbank är det som gör samarbetet unikt. Det är varken polerat eller iscensatt utan situationerna är på riktigt. Sedan är det ett tillfälle att nå väldigt många i en mansdominerad bransch, det ger projektet tyngd och visar att Teknikföretagen tar frågan på allvar, säger hon.
Emilia Bergmark-Jiménez är reklamfotograf och jobbar med kunder som bland annat Skandia, Utbildningsradion, IF, Libero och Åhléns. I sitt fotograferande rör hon sig bortom det stereotypa och arbetar normkreativt.
Det finns mycket för företag att vinna på att visa andra än normen, säger hon.
– Det är viktigt att vara inkluderande och det är också roligt och resultatet blir så bra. Det attraherar olika typer av människor med olika bakgrund och olika erfarenheter, vilket bidrar till en bättre arbetsmiljö, större kreativitet och innovationsförmåga.
Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Det kanske inte är hela sanningen, men klart är att en bild kan berätta väldigt mycket därför att den går så fort att ta till sig. Och finns det inget fungerande samspel mellan text och bild är risken stor att det är bilden och inte texten betraktaren minns.
– Säg att en person ska söka jobb på ett företag och går in på företagets webbplats och möts av en bild på två vita män i gula hjälmar och med korslagda armar. Om jobbsökaren då är en kvinna med utländsk bakgrund kanske hon inte blir supersugen på att söka det jobbet. Även om det under bilden står att företaget eftersträvar mångfald. Det är oerhört viktigt att bilden och det man kommunicerar i ord faktiskt säger samma sak, säger Emilia Bergmark-Jiménez.
Andelen kvinnor i teknikindustrin i Sverige är endast 22 procent. Om Sverige ska ha en chans att möta det stora behovet av arbetskraft inom teknikyrken framöver, behöver såväl utbildningar som företag attrahera fler kvinnor. Och då är den visuella kommunikationen viktig – den påverkar bilden av ett varumärke, företag eller bransch.
Sedan lanseringen av bildbanken i mars 2018 har tusentals bilder laddats ner av företag, organisationer och media som vill vara med och bredda bilden av vad teknik är och vilka som är med och utvecklar den.
Teknikföretaget ABB har tagit det hela ett steg längre. Med utgångspunkt i Bredda Bildens rekommendationer för inkluderande bilder anlitade ABB förra året en egen fotograf, Jonas Bilberg. Resultatet blev ett 40-tal bilder från företagets motorverkstad i Storvik utanför Sandviken och dess digitala democenter i Västerås som nu kompletterar bildbanken. Bilder som alltså kan användas fritt av alla.
Carolina Rattur Lindstedt, är ansvarig för marknadskommunikation för ABB:s enhet Process Industries i norra Europa och initiativtagare till företagets bidrag till bildbanken.
– Det är väldigt roligt att Bredda Bilden fått så mycket positiv respons både från våra medarbetare och externa samarbetspartners. Det är uppskattat att lyfta förebilder, skapa en uppdaterad bild av teknik och synliggöra det ständigt pågående arbetet för att attrahera ny arbetskraft och kompetens, säger hon.
Att Bredda Bilden, och bildens betydelse för att fler ska känna sig välkomna i branschen, har fått ett gediget genomslag i tekniksammanhang är utan tvivel. Hur har det gått med inkluderande fotografi i Emilia Bergmark-Jiménez egen bransch? Åt två motsatta håll visar det sig.
– Jag skulle nog säga att utvecklingen generellt sett tagit två steg framåt och ett tillbaka. Å ena sidan är inkluderande bild mer etablerat och det är fler som tänker i dessa banor. Exempelvis finns kön och etnicitet generellt med som en grundplåt i de flesta bildbeställningar.
– Men å andra sidan har utvecklingen också gått åt mer stereotyp bild och det är en konsekvens av att man ska producera så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Då är det lätt att göra stereotypa val. Det är inte heller något som diskuteras särskilt mycket inom den kommersiella genre – reklam - som jag verkar i. Man glömmer bort att det inte bara är viktigt med representation, etnicitet, kön och så vidare. Hur man skildrar personer är också viktigt, säger Emilia Bergmark-Jiménez.
Typiskt könsstereotypa bilder innehåller element som att kvinnor ska le, titta ner och gärna behaga betraktaren. Män däremot förväntas inte behaga. Istället ska de vara allvarliga och titta rakt in i kameran, gärna stå med armarna i kors. En annan stereotyp är att mannen gör något och kvinnan tittar på.
Men kanske är det nu dags att flytta fram positionerna igen. Under våren kommer nämligen bilder från Bredda Bilden synas i ett helt nytt sammanhang och på så sätt möta en ny publik. Fotografierna kommer att ha en central roll när Emilia Bergmark-Jiménez arbete ska speglas på Arbetets museum i Norrköping. I utställningen ”Möt blicken” (14 mars- 10 maj 2020)* får vi i ett hundratal bilder möta en målmedveten blick som försöker bana en ny väg inom reklamvärldens annars putsade, digitala och retuscherade verklighet. En verklighet i stort behov av förändring.
– Tillsammans med Teknikföretagen har jag valt ut 14 bilder från Bredda Bilden som visar på den representation och den bredd som det här unika projektet innehåller. Vi har också tagit hänsyn till att Arbetets museum får många skolbesök och har då valt bilder från teknikutbildningar. Jag tänker mig att den typiska besökaren är en ung kvinna som kan känna igen sig i bilderna och känna att ”wow, här finns något för mig”, säger Emilia Bergmark-Jiménez.
Fler röster om Bredda Bilden
Sedan lanseringen av bildbanken i mars 2018 har tusentals bilder laddats ner av företag, organisationer och media som vill vara med och bredda bilden av vad teknik är och vilka som är med och utvecklar den. Så här säger några av de som använder bilder från Bredda Bilden i sin kommunikation:
– För oss på Myndigheten för yrkeshögskolan är det självklart att arbeta med inkluderande kommunikation och bildvalet är jätteviktigt när vi marknadsför de olika utbildningarna. Det är svårt att få tag i bra bilder, dels utifrån mångfaldsperspektivet men också vad gäller modern teknik- och industrimiljö. Därför använder vi bilder från Bredda Bilden och ser gärna att andra branscher följer efter – det finns utrymme för fler liknande initiativ.
Johan Lindahl, pressansvarig på Myndigheten för yrkeshögskolan
– Vi är medvetna om att den bild vi förmedlar till läsaren spelar en avgörande roll för hur branschen uppfattas. Därför är det självklart för oss på Svensk Verkstad att ge en rättvis bild av industrin och göra medvetna bildval som visar på mångfalden.
Mikael Harrison, chefredaktör för tidningen Svensk Verkstad
– För Rymdstyrelsen är inkluderande foton en självklar del av vår kommunikation. Vi använder bilder från Bredda Bilden för att visa att alla kan jobba med saker inom naturvetenskap och teknik.
Filip Svensson, kommunikatör Rymdstyrelsen
– Alla vi som arbetar på Womengineer är eniga om en sak. Världen kommer bli en bättre plats med fler kvinnliga ingenjörer. Men för att nå dit behövs fler kvinnliga förebilder och vi inom branschen måste synliggöra kvinnor som arbetar med teknik, vilket också är syftet med Bredda Bilden.
Emelie Emanuelsson, vd och grundare Womengineer
*P g a coronapandemin stängdes utställningen kort efter öppning. Men nu är den tillbaka! Se Möt blicken på Arbetets museum under perioden 16 juni - 25 juli 2020.
Text
Karin Fjell HagerFoto
Emilia Bergmark-Jiménez