4 min lästid : 18 augusti 2021

Därför väljer tjej­er bort teknik

Det är 2021 och unga tjejer väljer fortfarande tekniska utbildningar i betydligt lägre utsträckning än vad killar gör. Vad beror detta på? En ny undersökning visar att den gängse bilden av matematiken avskräcker många.

Elin Östblom Foto: Eva Lindblad
Elin Östblom Foto: Eva Lindblad

På Teknikföretagens uppdrag har Ungdomsbarometern frågat unga tjejer varför de väljer bort tekniska utbildningar och yrken. En del svarar att de helt enkelt inte tycker att teknik är tillräckligt intressant – andra program och jobb lockar mer. Andra att utbildningarna verkar vara för svåra.

 

– Det finns en rädsla för att inte klara av utbildningen eller gå ut med dåliga betyg. Bland tjejerna är det viktigt att välja en utbildning som de vet att de klarar av, förklarar Elin Östblom som arbetar med ungdomskommunikation på Teknikföretagen.

 

Av de ämnesområden som unga tjejer förväntar sig att ingå i utbildningen är det matematiken som upplevs som den största utmaningen och får flest tjejer att välja bort en högre utbildning inom ingenjörsvetenskap, teknik och data.

 

– Vi ser att tjejer i högre grad än killar är oroliga för att de inte ska klara av matematiken när de söker teknikrelaterade utbildningar, trots att de ofta har högre betyg i ämnet än killarna. Oro och dåligt självförtroende i matte är vanligt även inför gymnasievalet, det är ett återkommande tema i våra forum på sociala medier. Det är också därför vi på Teknikföretagen engagerar oss mycket i matten, nu senast med en humorserie som syftar till att avdramatisera matten bland unga.

Hittills har inte matten varit så svår som jag trodde innan.

Att matematiken framställs som svår är något som Edith Rosén, student vid civilingenjörsprogrammet i teknisk design vid Luleå Tekniska Universitet, känner igen.

 

– I högstadiet berättade lärarna hur svår gymnasiematten var och sedan i gymnasiet pratade de om hur svår universitetsmatten skulle vara. Det var absolut skrämmande eftersom de flesta av mina lärare var utbildade ingenjörer. Men det sporrade mig att se det som en utmaning som jag ville klara av och motbevisa att det inte var så svårt som de sa, säger hon.

 

Linjär algebra och integralkalkyl är de mattekurser som Edith Rosén har läst under sitt första år på högskolan och hon kan konstatera att namnen på kurserna är bra mycket mer skrämmande än själva innehållet.

 

– Hittills har inte matten varit så svår som jag trodde innan. Men man behöver vara disciplinerad och lägga ner tid på den. Jag tror för övrigt att man kan ta sig igenom vilken kurs som helst bara man bestämmer sig för det och planerar in pluggtiden.

 

Innan Edith Rosén sökte till högskolan fick hon en inblick i ingenjörsyrket genom Tekniksprångets praktikprogram, som hon gjorde på Teknikföretagen. Däremot hade hon bara en vag bild av hur utbildningen skulle se ut, förutom att om man misslyckas så finns det omtentor. Rena drömmen jämfört med gymnasiet, säger hon.

 

Under utbildningens gång har hon ibland undrat över vad hon ska ha en del kunskap till.

 

– Många av delmomenten jag har gått igenom har känts väldigt onödiga och jag har funderat över när ska jag använda dem i arbetslivet. Men ett ingenjörsprogram går inte bara ut på att lära sig en massa fakta utan det man vill främja och skapa en grund för genom hela utbildningen är sättet att tänka och lösa problem på, säger Edith Rosén.

 

Edith Rosén
Edith Rosén
Jag skulle ge matten en chans, men det var ok att hoppa av om jag skulle vara ”för dum”.

Roos Bottema läser teknisk fysik vid Lunds tekniska högskola. Hon hade en klar bild av ingenjörsyrket redan före studierna.

 

– Min pappa är ingenjör och han har alltid sagt att en teknisk utbildning ger dig stor frihet att välja vad du vill jobba med. Det är precis det som har lockat mig till teknisk fysik.

 

Däremot trodde hon innan att matten på utbildningen skulle vara helt omöjligt svår.

 

– Jag sa till mig själv att jag skulle ge det en chans, men att det var ok att hoppa av om jag skulle vara ”för dum”. Trams! Såklart var jag inte för dum. Efter gymnasiet är man ju redo för nästa steg. Man flyttar kanske hemifrån, börjar jobba, eller reser runt. Är man ”för dum” för det? Nej, det säger man ju aldrig. Men på något sätt tror man det om matte på en teknisk utbildning. Det krävs såklart att man pluggar och jobbar för det, men man kommer hänga med. Det gäller att lita på sin egen förmåga att växa och att utvecklas!

Roos Bottema Foto: Kajsa Ragnestam
Roos Bottema Foto: Kajsa Ragnestam
Jag kom fram till att mitt matteintresse inte sträckte sig längre än till flervariabelanalys.
Nicole Stengård Tamm Foto: Jacob Hellke
Nicole Stengård Tamm Foto: Jacob Hellke

Nicole Stengård Tamm, som pluggar på Chalmers, har gillat matte sedan barnsben. Ändå valde hon ett av de ingenjörsprogram som innehåller minst matte – industriell ekonomi.

 

– Jag kom fram till att mitt matteintresse inte sträckte sig längre än till flervariabelanalys och mer avancerade kurser trodde jag skulle kännas alldeles för abstrakta. Men efter att ha läst klart alla mattekurser kan jag dock säga att jag gärna hade läst några fler!

 

Hon upplevde inte att mattekurserna var så svåra.

 

– Genom att vara med på föreläsningarna och göra de rekommenderade övningsuppgifterna så kände jag mig trygg inför tentorna. Dessutom finns ju klasskompisar alltid i närheten som kan hjälpa till att räta ut frågetecken och föreläsarna har varit väldigt tillmötesgående.

 

Nicole Stengård Tamm är engagerad i Womengineer, som jobbar för att det år 2030 ska examineras lika många kvinnliga ingenjörer som manliga i Sverige. Hennes bild av ingenjörsyrket innan studierna var att det var väldigt tekniktungt. Det är en bild som behöver breddas menar hon.

 

– Ofta nämns ingenjörsyrket i samband med tekniska begrepp. Då tänker jag främst på att det i tidningar och i läroböcker ofta pratas om ingenjörerna på tunga teknikföretag. Men ju längre in i utbildningen jag kommer, desto mer inser jag att som ingenjör kan du i princip jobba på vilket företag som helst. Det är en av flera viktiga saker att lyfta fram om man vill få fler tjejer att välja teknik, säger hon.

Publicerad 18 augusti 2021

Text

Karin Fjell Hager

Foto

Erik Thor