Här föds framtidens bilar

På mindre än fyra år har utvecklingsföretaget CEVT vuxit ur kostymen flera gånger om. I jakten på medarbetare lockar företaget med nyskapande teknik, flexibilitet och spännande samarbeten med Kina. Och gott kaffe.

På Lindholmen i Göteborg trängs grävmaskiner med människor och trafik, området expanderar mer och mer för varje år. Ungefär som CEVT. Företaget startade 2013 med sju anställda och sysselsätter i dag runt 2 000 personer.


– Med västerländska mått har vi växt snabbt, men inte med kinesiska, säger vd Mats Fägerhag.


Ulrika Wernståhl började på CEVT hösten 2015. Hon är bara en av alla som fått antalet medarbetare att stiga med över tusen procent. Majoriteten är ingenjörer, en grupp som många teknikföretag slåss om. Hur har CEVT lyckats fånga upp dem? Två bidragande orsaker är placeringen på Lindholmen och en av Sveriges största konkurser. Vi återkommer till det. Först: vad gör egentligen företaget?


CEVT står för China Euro Vehicle Technology och företaget är Geelys utvecklingscentrum inom koncernen. Ett uppdrag är att skapa arkitekturer för Volvos och Geelys mindre bilar, i C-segmentet. En arkitektur är en slags flexibel bottenplatta med många utbytbara komponenter som gör det möjligt att utveckla bilar med varierande prestanda och för olika behov.


Företaget tar också fram kompletta bilar. Geely har beställt ett tiotal modeller för den kinesiska marknaden. Den första, Lynk & Co, lanserades i höstas.


En utmaning som hela världens bilindustri tampas med är övergången från fossila till gröna bränslen. CEVT ser sin nya elektroniska växellåda, 7DCT, som ett steg på vägen. Den är framtagen för att gå på hybridteknologi så långt som möjligt.


– Det här är ett steg i utvecklingen att komma till fossilfria bilar, säger Ulrika Wernståhl.


Hon har titeln vice president product development quality och leder ett team på 10-12 personer. Kvalitetsperspektiv ur kundens ögon är en uppgift. Exakt vilka detaljer enheten arbetar med är hemligt, det handlar trots allt om framtidens bilar.


– Men ett exempel är elektroniken i de nya plattformarna. Det kommer att bli en annan form av batteribilar, ett annat tänk. Det är teasern, mer kan jag inte säga.

Ulrika Wernståhl och Mats Fägerhag
Ulrika Wernståhl och Mats Fägerhag

Det mesta av CEVT:s utveckling sker i Göteborg. När ritningarna är färdiga tar medarbetarna på CEVT China i Hangzhou över och producerar verktyg, hårdvara och de första prototyperna innan bilen kan börja byggas.


Tempot är uppskruvat. Var tredje månad släpper medarbetarna i Göteborg en ritning.

 

Hur fungerar det?


– Det är pressat och utmanande. På något sätt måste vi klara av det och får skapa en organisation som orkar. Vi har aldrig tråkigt, säger Ulrika Wernståhl.


Mats Fägerhag ser många utmaningar med det höga tempot.

– Den enskilt största är kanske att tänka nytt och göra avkall på det man tyckt var bäst praktiskt tidigare. Man kan inte tro att man kan allt för att man har utvecklat bilar i 20 år, det finns uppenbarligen andra sätt att göra som ger samma resultat.

 

Ungefär 80 procent av bilarna som CEVT utvecklar går till den kinesiska marknaden. Där ger den svenska kopplingen lite extra lyskraft, många är beredda att betala mer för europeiska produkter och varumärken.


Men det betyder inte alls att bilarna ska se ut som i Europa. Sober inredning och stilrena detaljer? Tråkigt! I Kina är presentförpackningen minst lika viktig som innehållet.
Ulrika Wernståhl trodde sig ha koll på innebörden av frasen ”pay attention to the details”. Hantverkskunnande, att få ihop spel och passningar. Sådant är också viktigt i Kina, men än större betydelse har det som sticker ut visuellt. Hon pekar på en illustration över en instrumentpanel. Där finns ett gyllenskimrande inlägg och en display med ett rosa pulserande ljus.


– Det handlar mycket om att man ska lägga på bling. Kunderna vill att det ska hända något, det ska vara blinkande lampor och gärna låta när man trycker på knapparna. De vill kunna skryta med sina bilar och ha mycket av allting. Det var ett uppvaknande.


Mats Fägerhag har samma erfarenhet. Han gillar att köra bil, uppskattar bra styrning och sköna köregenskaper medan lite plast här och där inte stör. Han tycker att en bil ska klara tuffa säkerhetstester, den ska uppföra sig även om man gasar på i 180 kilometer per timme och rycker tag i ratten så att den tvärvänder.


– Sådana manövrar förstår man sig inte på alls, ’vi kör ju inte så snabbt med all trafik’. En kines kör helt annorlunda och en människa i min generation kör knappt alls, utan åker bil. Då är baksätet viktigt att prioritera. Materialval är viktiga för en kinesisk kund, det ska kännas lyxigt.

I Sverige ifrågasätter vi mycket och måste förstå i detalj varför något ska göras.

Ulrika Wernståhl och Mats Fägerhag har båda en gedigen bakgrund inom bilindustrin, från stora företag som General Motors, Saab Automobile och Volvo Cars. Att arbeta på CEVT är något helt annat.


Hon lockades hit av faktorer som kan få andra att ta ett snabbt steg åt motsatt riktning: Att det var ostrukturerat, ingenting var färdigt. Här fick hon använda all sin kompetens och erfarenhet.


– Jag behövde utmaningen och tycker att det är roligt att gå in i något som man kanske inte vet vart det bär vägen. Det är ett litet företag med snabba puckar. Här fick jag chans att skapa något nytt med ett annat kvalitetstänk.


Några egentliga staber finns inte, alla är mer eller mindre operativa. Som chef sitter Ulrika Wernståhl i möten, utvecklar strategier och planerar för nästa steg i kvalitetsorganisationen. Men samtidigt kavlar hon upp ärmarna och är med i utvecklingsarbetet.


– Jag rycker in om någon av mina anställda i programverksamheten behöver stöd. Det finns inga rollbeskrivningar i detalj, för det kommer aldrig vara aktuellt. Vi måste täcka över olika saker för att kunna vara flexibla. Det var mest utmanande med CEVT, men samtidigt jättekul.

 

Företaget finns i Sverige men är kinesiskt. Kultur och hierarkier är annorlunda. Enligt Mats Fägerhag är långt ifrån allt bättre på hemmaplan.


– I Sverige ifrågasätter vi mycket och måste förstå i detalj varför något ska göras. Min chef vet inte heller alltid precis vart något ska leda, men det är inget konstigt med att man ändrar kurs under resan. Där har vi mycket att lära.

Upplägget med utveckling och produktion i två världsdelar sparar pengar och effektivitet. Men innebär också utmaningar.


– Det finns ingen skolbok för hur man ska göra det här, vi stöter på problem hela tiden. När en annan organisation ska ta över ett arbete kan det lätt bli ett vi och dom-tänkande. Vi ska fortsätta jobba med kommunikation och att skapa förståelse, säger Mats Fägerhag.

Finns det några farhågor om att även utvecklingen hamnar i Kina?


– Absolut! Om vi blir stora och ineffektiva finns ingen anledning att fortsätta investera i oss. Det gäller hela Sverige, ska vi vara ett framgångsrikt land måste vi vara duktiga annars vill ingen ha våra tjänster. Men just nu är vi duktiga nog på CEVT och så länge vi levererar finns inga risker.

 

Att jobba för kunder och med kolleger i Kina är annorlunda på många sätt. Det är också en del av attraktionen för många som söker sig till CEVT.


– Man lockas av att det här är något nytt. Förr pratade man mycket om den nordamerikanska marknaden och ekonomin, men nu är det en oerhört stark ekonomi i Asien och framför allt i Kina. Många tycker att det är intressant, det är en ny kultur och nya möjligheter, säger Mats Fägerhag.


Hur var det då med företagets rekryteringsmodell? Vägen har inte varit spikrak, även CEVT märker av bristen på rätt kompetens.


– Här fick vi tänka till. Vi kan inte konkurrera med löner när vi finns i samma stad som Volvo och hör till samma grupp. CEVT ska vara ett komplement och inte en konkurrent.


Placeringen var en tidig strategi. Mats Fägerhag föreslog Lindholmen. Han visste att det fanns tillgång till ingenjörer i Göteborg efter Saab Automobiles konkurs, han kände många som pendlat härifrån till Trollhättan.


– Och vi insåg ganska snart att vi behövde attrahera människor från alla världens hörn. Då måste man vara på en attraktiv plats med goda kommunikationer, som Lindholmen. Vi har dammsugit Europa och har naturligtvis många medarbetare från Kina. Vi är många som har jobbat inom bilbranschen länge, då utnyttjar man det kontaktnätet.


– Och bra kaffe, utbrister Ulrika Wernståhl.


Mats Fägerhag skrattar till.


– Precis! Vi ville skapa ett modernt företag där fokus skulle ligga på att leverera sina arbetsuppgifter. Vi har inga stämpelkort, här råder frihet under ansvar och möjlighet att jobba på distans. Och så sa vi att vi ska ha bra kaffe. Även om vi skojar lite om kaffet, så är sådana saker viktiga.

Blir vi för stora tappar vi lite av finessen med CEVT.

Hur har då den, med svenska mått mätt, supersnabba ökningen av antalet medarbetare fungerat? ’Sådär’ säger Mats Fägerhag och skrattar högt igen.


– Vi startade med en ambition om 100-150 personer och hade system och infrastruktur för så många människor. När medarbetarna blir betydligt fler går det mycket tid och frustration på att verktygen inte riktigt är anpassade för storleken. Det har gått bra, men självklart har det varit en stor utmaning.

 

Hur mycket mer kan då CEVT växa? Just nu är planen – inte alls. Mats Fägerhags ambition för 2017 är att stabilisera verksamheten.


– Blir vi för stora tappar vi lite av finessen med CEVT. Vi var fantastiskt effektiva i början, men de två senaste åren har varit betydligt tuffare på grund av att vi blivit större. Nu ska vi satsa på att vidmakthålla och förbättra vår snabbhet. Sedan kanske vi ska fortsätta att växa.

Publicerad februari 2017

Text

Minna Ulin

Foto

Sofia Sabel