Ture Olofsson från Bäckaskolan slukas in i produktionsmiljön i Gnosjö Automatsvarvnings nya VR-spel.
4 min lästid : 09 november 2022

Industri i datorspel ska locka unga talanger

När Gnosjö Automatsvarvning vill framtidssäkra verksamheten tar företaget leken till hjälp. Ett datorspel där man tävlar i företagets produktionsmiljö ska få ungdomar att välja industrin.

— Kul! Jag har inte spelat VR innan — det blir som att du är personen spelet handlar om, inte bara att du sitter och styr en karaktär, säger Hanna Kvarnvik från klass 8C på Bäckaskolan i Gnosjö.

 

— Det är ungefär som Nintendo, säger skolkamraten Altin Topalli, som tror att spel är ett bra sätt att lära ungdomar om att arbeta i fabrik.

 

Åttondeklassarna har lämnat skolan för studiebesök i tillverkningsindustrin. I en dagsversion av ”industrinatten”, ett koncept som används på flera håll i landet för att öka ungdomars intresse för industrin, har skolan skapat utrymme för att eleverna ska kunna bekanta sig närmare med den näring som har bidragit till att göra ”Gnosjöandan” till ett välkänt begrepp vida omkring.

 

Det pyser, brummar och surrar bland maskinerna i den behagligt varma miljön hos värdföretaget Gnosjö Automatsvarvning — som har tagit frågan om rekrytering och kommunikation ett steg längre, minst sagt.

 

Som en del i satsningen på att framtidssäkra verksamheten har företaget tagit fram ett spel i virtual reality (VR) där uppdraget går ut på att byta ett slitet verktyg i maskinhuset på en så kallad multispindelsvarv. Just en sådan maskin som i verkligheten står strax intill ungdomarna och svarvar fram mängder av små blänkande metallbitar.

Eleverna Altin Topalli, Hanna Kvarnvik och Victoria Karlsson upplever spänningen i VR-spelet.
Eleverna Altin Topalli, Hanna Kvarnvik och Victoria Karlsson upplever spänningen i VR-spelet.
Metallbitar, på riktigt.
Metallbitar, på riktigt.

— Det är kolvtrummor som används i fyrhjulsdriften hos flera stora bilvarumärken, berättar Mikael Heilmann, som har titeln innovationsledare hos Gnosjö Automatsvarvning, om VR-spelet.

 

— I uppdraget har du en tavla med fem instruktioner som du ska följa med en robotarm. Ju fortare det går desto högre poäng får du, förklarar han om spelupplägget som deltagarna upplever i en väldigt realistisk miljö bakom de stora VR-glasögonen.

 

Inspirerad av pilotutbildning

 

Under studiebesöket är VR-spelet uppriggat bland de verkliga maskinerna i produktionsmiljön. Gnosjö Automatsvarvning anstränger sig hårt för att klara framtida utmaningar kring kompetensförsörjning och rekrytering, och Mikael Heilmanns roll är en del av satsningen. Men också en nyhetssajt, en egen studievägledare och en lönetrappa för den som utbildar sig.

 

Företaget satsade inledningsvis 12 miljoner kronor under tre år och är nu inne på en andra period med samma resurser.

 

— Man kan alltid säga att någon annan ska göra jobbet men vi måste arbeta tillsammans för att attrahera ungdomar, våga ta in dem och visa vad vi gör, säger vd Linda Fransson, vars föräldrar startade Gnosjö Automatsvarvning i början av sjuttiotalet.

 

— Vi tycker att vi har hittat en ingång till att visa ungdomar vad industrin kan vara, de flesta har ingen aning idag. Och vi vill att man ska ha valt industrin, inte bara hamnat där. Att attrahera arbetskraft och kompetens är ett ständigt arbete men ju mer vi kämpar, desto bättre kommer det att bli, säger hon.

 

Innovationsledaren Mikael Heilmann arbetade tidigare på Gnosjö Automatsvarvnings reklambyrå när företaget ville förstärka med någon som kom från utsidan av den industriella världen. Han klev över till företaget 2017.

 

— Linda och jag hade fört många samtal om varför industrin är så nervärderad och varför folk inte vill jobba här, varför man anser att det är en smutsig och dålig arbetsplats när den i själva verket är högteknologisk. Jag hade ett vitt papper och började att ”innovera”.

"Detta företag har alltid varit välmående", säger innovationsledaren Mikael Heilmann, här tillsammans med vd:n Linda Fransson, om Gnosjö Automatsvarvning,
"Detta företag har alltid varit välmående", säger innovationsledaren Mikael Heilmann, här tillsammans med vd:n Linda Fransson, om Gnosjö Automatsvarvning,

Mikael Heilmann blev inspirerad av hur piloter utbildas med teori och simulering under trygga förhållanden för att inte riskera person- eller maskinskador.

 

— Jag tänkte att VR måste vara perfekt för att attrahera människor till att titta in i ”industriboxen”. Vi utvecklade spelet med hjälp av ett företag och tog det till gamingeventet Dreamhack 2019.

 

Att våga satsa ger resultat

 

Nu är det inte enbart ungdomar och rekrytering som är syftet med Gnosjö Automatsvarvnings ambitiösa satsning på ett eget VR-spel. Förhoppningen är att skapa ett samarbete med maskintillverkaren för att använda VR på fler sätt.

 

— Förutom marknadsföring och utbildning av elever och medarbetare handlar det om nya möjligheter till arbete och service på distans, menar Mikael Heilmann som vill bygga en fullskalig ”tvilling” av maskinen.

 

Det kostar flera miljoner, men kan förbättra produktionen menar Linda Fransson.

 

— Varje stillestånd i våra maskiner kostar väldigt mycket pengar och simulatorer kan minska sådana, säger hon.

 

Framförallt handlar det om upplärningsfasen, enligt Mikael Heilmann. 

 

— Utbildningen av nyrekryterade drar ner produktiviteten eftersom du måste köra långsammare. Har du inte tillräcklig kunskap så ökar risken för skador. Kan man förkorta tiden i ”on boarding-processen” genom artificiella varianter som ett VR-spel tjänar man på det i längden.

Det innovativa VR-spelet kan komma att användas till mer än bara rekrytering.
Det innovativa VR-spelet kan komma att användas till mer än bara rekrytering.

Mikael Heilmann ser inget slut på företagets innovationskraft och nya satsningar ligger i ”pipeline” vid sidan av VR-satsningen hos familjeföretaget i Småland.

 

— Detta företag har alltid varit välmående, de är alltid nyfikna och intresserade av att följa med i utvecklingen. Eftersom vi till 60 procent lever på tillverkningsindustrier i Gnosjöregionen är detta asviktigt för oss, säger han.

 

— Kontinuitet förändrar. Vågar du satsa och fortsätta jobba för en positiv förändring hos människor och miljö så skapar du ekonomisk tillväxt kopplat till det.

 

Och kanske är det just uthållighet som kommer att krävas för att ge resultat av studiebesöket från Bäckaskolan — för lite uppförsbacke har nog innovationsledaren Mikael Heilmann och Gnosjö Automatsvarvning med åtminstone ett par av eleverna.

 

Hanna Kvarnvik gillar djur och kan tänka sig att bli veterinär medan Ture Olofsson har helt andra planer.

 

— Jag är en bilmänniska! Jag spelar inte, jag skruvar mest och mekar med allt i garaget — helst vill jag bli bilmekaniker!

Publicerad 09 november 2022

Text:

Johan Wangström

Foto:

Anna Hållams