Ungdomarna inspirerar nästa generation att välja STEM
Framtidsnyckeln är UF-företaget som vill få fler högstadieelever att välja natur- och teknikprogrammet i gymnasiet. Genom att inspirera ungdomar att våga följa sina intressen strävar företaget efter att avdramatisera bilden av STEM-ämnena och belysa deras potential.
– Att våga välja det man tycker är kul är ett budskap vi vill sprida till just åttondeklassare, säger Wilma Hök, säljchef.
Framtidsnyckeln drivs av 18-åriga Rebecka Svahn, Arvid Nordahl, Carl Mattsson och Wilma Hök, som alla går sista året på naturvetenskapsprogrammet med inriktning entreprenörskap på Östra Real i Stockholm. Deras mål är att genom dialog locka fler elever till natur- och teknikprogrammen.
– Det finns många fördomar om naturlinjen, som att den är smal och svår och innebär väldigt mycket plugg. Vi vill visa att det inte alls behöver vara så, säger Rebecka Svahn, företagets vd.
Den minskande entusiasmen för STEM-ämnen och den växande ingenjörsbristen är ett problem som såväl svenska företag som politiker försöker lösa idag. Framtidsnyckeln ser att fokus behöver läggas på övergången från grundskola till gymnasium, snarare än senare.
– Universiteten kommer hela tiden till oss i gymnasiet och berättar om vad de gör, och på universitetet ställer företag ut och berättar om allt som händer – men på grundskolan får du en dag på gymnasiemässan. Om fler högstadieelever kan välja natur eller teknik, kan ju fler börja på ingenjörsutbildningar, säger Wilma Hök.
Besökt flera grundskolor
Kärnan i Framtidsnyckeln är deras föreläsningsturné där de besöker grundskolor och föreläser för åttondeklassare. I höstas genomförde de en enkät med grundskolorna om intresset för deras föreläsning, och det visade sig att intresset var stort.
Genom samarbeten med Teknikföretagen och Fellowmind, ett it-konsultbolag som vill bredda bilden av techbranschen, har företaget nu snart träffat tio grundskolor i olika områden i och kring Stockholm.
– Vi vill inte påverka dem, men vi introducerar eleverna för den bredd som natur- och teknikprogrammet erbjuder. Man måste inte bli läkare eller kodare, ha reflexvästar eller hjälmar. Många vet inte över huvud taget vad naturprogrammet innebär, berättar Wilma Hök.
Åttondeklassarnas reaktioner på föreläsningarna har varit positiva, och lärare har berättat att elever kommer tillbaka till klassrummet och känner sig både inspirerade och lugnade. Wilma Hök tror att det delvis handlar om vetskapen att det inte är omöjligt att komma in på naturprogrammet, vilket många tror. Skolor med höga meritpoäng har samma kurser som skolor med lägre meritpoäng.
– För vissa, som innerst inne vill välja natur men drar sig för det, kan det vara lugnande att förstå att natur är natur. Alla läser samma kurser. Sådan fakta trillar lätt bort när man går i grundskolan, säger Rebecca Svahn.
Läsa ingenjörsutbildning
Huvudbudskapet i föreläsningarna är att göra det man tycker är kul.
– Om du tycker att det är jätteintressant med ekonomi, då ska du läsa ekonomilinjen. Gillar du NO och matte, välj natur. Man kommer att behöva lägga tid på gymnasiet, gör då det du tycker är kul, säger Wilma Hök.
– Vi brukar också lyfta fram att det man pluggar blir man ju bättre på. I gymnasiet blir fysik, kemi och matematik dessutom mer tydligt sammanlänkade. Kompetens inom matematik ger kompetens inom fysik och kemi, säger Carl Mattsson som är ekonomiansvarig.
Framtidsnyckelns grundare själva lutar allihop åt att läsa någon ingenjörsutbildning. Så småningom. Ingen av dem ska plugga vidare direkt; flera av dem ska ta ett sabbatsår eller två, en ska göra lumpen.
De har planer på att driva företaget vidare efter studenten och överväger att anställa några som börjar sitt tredje gymnasieår till hösten för att fortsätta med föreläsningsturnén.
– Kärnan i vår idé är ju att just gymnasieelever möter högstadieelever, då blir det lite motsägelsefullt om vi inte går i gymnasiet längre, säger Arvid Nordahl som är administrativt ansvarig och tillägger med ett leende:
– Men något år till funkar det nog.
Text och foto:
Johanna Aggestam