Elbåtsföretaget som ska revolutionera marknaden
Sommaren är på ingång och många börjar se sig omkring efter fritidsbåtar. Elbåtsföretaget X Shore har dock inte bara laddat inför sommaren, utan för hela året. Målet är att bli runt 200 anställda i december, säger företagets vd Jenny Keisu.
På bara sex år har elbåtstillverkaren X Shore lyckats etablera och skapa sig ett namn i båtmarknaden. I slutet av förra året blev företagets första båtmodell nominerad som en av fem båtar i utmärkelsen Europas bästa båt under åtta meter.
– Nomineringen gällde alltså inte bara bland elbåtar utan alla motorbåtar. Vi anses även av den traditionella båtindustrin att vara minst lika bra som alla andra, säger Jenny Keisu, vd på X Shore.
Att bli en etablerad aktör på marknaden räcker dock inte. Målsättningen för Jenny Keisu och X Shore är att förändra branschen från grunden. För 2030 har företaget satt som mål att ha tillverkat den första helt cirkulära båten.
– Det handlar om att ha ett helhetsperspektiv. X Shores vision i dag är att vi inte ska lämna några spår i naturen. Vi ska inte släppa ut koldioxid eller annat, vilket vi inte gör eftersom vi är eldrivna. Men utöver det ska båtarna vara tysta och inte ha gälla färger för att inte störa fiskar och havslevande djur. Man ska smälta in i naturen.
Båtarna ska inte bara vara hållbara när de används ute i vattnet, förklarar Jenny Keisu. Även produktionen ska vara så miljövänlig som möjligt.
– Det går inte att säga att bara för att vi är 100 procent elektriska så är vi hållbara. Man använder exempelvis massor av material när man tillverkar batterier. Vi samarbetar därför med våra leverantörer, bland annat dem som levererar batterierna till oss, för att tillsammans jobba med hållbarhetsfrågan, säger hon och fortsätter:
– Vi byter även ut material och olika delar av båtarna vartefter det kommer mer hållbara delar.
I dag säljer X Shore till kunder på tre kontinenter – USA, Europa och Mellanöstern. Företaget säljer direkt till privatpersoner och via återförsäljare, samt till bolag som exempelvis hotellresorter och marinoperatörer.
– Vi säljer även till städer och kommuner. Så vi har alla möjliga sorters kunder över hela världen, berättar Jenny Keisu.
Ny fabrik i Nyköping
X Shore grundades 2016 av entreprenören Konrad Bergström. Visionen redan då var att utveckla en båt som skulle kombinera design och teknik med hållbarhet. Det man började med först var att ta fram olika prototyper.
Jenny Keisu kom in på X Shore 2019. Hon har en bakgrund som affärsadvokat och jobbade tio år i riskkapitalbranschen innan hon var med och grundade Summa Equity, en riskkapitalfond som bara gör hållbara investeringar.
– På den tiden var det speciellt att göra det. Hösten 2015 var vi de första i världen som kopplade våra investeringsmål till FN:s globala hållbarhetsmål. Det som var absolut häftigast med Summa Equity var att vi lyckades visa att vi hade lika bra avkastning som de andra fonderna.
Jenny Keisu är van att bygga hållbara bolag och det första hon gjorde när hon kom in till X Shore var att rekrytera ett team.
– I slutet av 2019 var vi bara en handfull personer. I år hann vi passera hundra anställda. Målet nu är att vara närmare 200 anställda innan året är slut, säger hon.
Den höga rekryteringstillväxten som planeras i år beror till stor del på den fabrik som X Shore började etablera i Nyköping förra sommaren. Fabriken är i gång sedan januari, men Jenny Keisu räknar med att båtarna nästa år kommer att tillverkas i en snabbare takt, eftersom fabriken kommer att producera compositdelarna och inte bara montera ihop dem, såsom det har varit hittills.
– Hittills har vi köpt in delarna från nordiska underleverantörer. Tidigare monterade vi båtarna enligt specifikationen. Det kunde ta ett par år från det man köpte båten tills man hade den. Nu kommer vi att kunna tillverka allt själva.
Jenny Keisu säger att fabriken i Nyköping är den mest hållbara och moderna båtfabriken i världen – från val av material till tillverkningsprocesser. Exempelvis undviks skadliga kemikalier.
Produkten måste vara bättre
Att ”tänka cirkulärt” är något som är särskilt viktigt inom båtbranschen, säger Jenny Keisu. Hon berättar att en vanlig fritidsbåt släpper ut nästan fyra gånger så mycket koldioxid som en bil.
– Har du en gammal liten fritidsbåt har du problem med att den dels släpper ut som en tungt lastad lastbil, dels släpper ut en tredjedel av bränslet rakt ut i vattnet, om motorerna är gamla. Båtar är stora miljöbovar.
Trots problemen med koldioxidutsläpp har båtbranschen legat efter bilbranschen när det kommer till elektrifieringen. För de sistnämnda tog det runt tio år att slå igenom med elektrifieringen. Nu hoppas Jenny Keisu att båtarna ska gå igenom samma resa, fast fortare.
– Förra året var Tesla modell 3 den mest sålda i Europa. Innan dess var det Renault modell Clio. Nu har i stort sett alla bilmärken en elvariant och det är det som växer och prioriteras. Vi vill bidra till samma utveckling i båtbranschen, säger hon och tillägger:
– Fördelen med elbåtar jämfört med elbilar är att elfärjor har funnits i flera decennier och alla moderna båtar har i regel kyl eller annat som går på el, så i alla marinor finns det redan eluttag. Elbilarna hade problem med infrastrukturen till en början.
För att revolutionera båtbranschen menar Jenny Keisu att det inte räcker med att hoppas på att kunderna väljer de mer miljövänliga alternativen. Det krävs att produkten även är bättre på andra sätt. Det är därför som X Shore satsar särskilt mycket på designen och digitaliseringen av båtarna.
– Elbilarna slog igenom först när de var mycket bättre än de traditionella bilarna. De fick snabbare acceleration, de blev roligare att köra, mer digitala. Det var då folk köpte dem – inte nödvändigtvis för att de var mer hållbara.
– Det är samma vision vi har med båtarna. Om vi ska kunna bedriva omställningen måste vi hamna i ett läge där våra båtar är bättre även ”performance-mässigt”.
X Shores båtar ska också ”leva länge”, berättar Jenny Keisu. Lång livslängd är nästan ett måste för att båten ska bli så cirkulär som möjligt.
– De flesta båtar byggs väldigt statiskt i dag. Du kan exempelvis inte flytta på säten i efterhand. Det betyder att en del personer äger flera båtar för olika syften, som vattensport, fiske och sociala aktiviteter.
– Vi försöker bygga våra båtar modulärt. Exempelvis går det att konvertera ett bord till en solbädd. Man kan också lyfta soffor och bord för att göra plats till packning eller kanoter. Det är en del av det hållbara tänket – det ska räcka med en båt som är enkel att ta hand om, sälja vidare och justera till nya ägare, avslutar Jenny Keisu.
Text:
Ana Cristina HernándezFoto:
Kasper Bröns