Kjell Lindskog i Linnovations fikarum med några av de dryga 300 patenten han har fått godkända.
6 min lästid : 25 oktober 2023

Superuppfinnaren: "Min tid på jorden kommer inte att räcka till"

Innovatören Kjell Lindskog har under snart 60 år utvecklat ny teknik och nya tillverkningsmetoder för att ta fram produkter som han har sett behov av. Hans uppfinningar har resulterat i över 300 patent och snart ska hans senaste i raden lanseras – ett avisningssystem till vindkraftverkens rotorblad med syftet att öka elproduktionen vintertid.

– Jag brukar säga att när man inget kan är det lättare att hitta på nya saker. Men kunskap har jag alltid sugit i mig från alla håll, trots min dyslexi, berättar 81-åriga Kjell Lindskog vid fikabordet på Linnovations lokaler i utkanten av Skellefteå, som företaget döptes om till för ett par år sedan. 

 

Dyslexin har gjort att Kjell Lindskog alltid har fått lita på sitt minne och hitta egna metoder för inlärning.

 

– Jag kommer ihåg det mesta och jag har aldrig behövt bläddra i en massa papper för att minnas, vilket är en stor fördel för en innovatör. När jag ser ett behov av något går min hjärna i gång och jag ser lösningar som bilder i huvudet, fortsätter han.

 

Men det viktigaste för en innovatör, menar Kjell Lindskog, är att skaffa ett stort kontaktnät för att få tillgång till spetskompetens inom ett brett område.

 

– Och man har det kontaktnät man förtjänar, säger han.

 

Började med racerbilar

 

Uppfinnarbanan inledde Kjell Lindskog 1965 som 23-åring när han satte i gång med att bygga Formel V racerbilar i Burträsk efter tre år på Scania-Vabis i Södertälje.

 

– Ja, egentligen började jag redan i barndomen med att hitta på en massa saker, fast i början handlade det mest om bus.

Kjell började sin uppfinnarbana med att bygga Formel V bilar och bygget av sportbilen RPB finansierade verksamheten. På bilden syns Bror Jaktlund som vann i RPB-bilen i en tävling för Formel super V bilar. Foto: Arkiv.
Kjell började sin uppfinnarbana med att bygga Formel V bilar och bygget av sportbilen RPB finansierade verksamheten. På bilden syns Bror Jaktlund som vann i RPB-bilen i en tävling för Formel super V bilar. Foto: Arkiv.

Efter några års jobb i timmerskogen efter skolan flyttade Kjell Lindskog till Södertälje för att jobba som lastbilsbyggare, men snart gjorde han samma jobb som ingenjörerna och såg till att saker och ting blev klara i tid.

 

– När jag krävde samma lön som ingenjörerna skräddarsyddes ett jobb till mig, men då hade jag redan bestämt mig för att flytta hem för att bygga båtar i plast.

 

Men hemma i Skellefteå fick Rune Levander, som byggde bilar i plast, i stället Kjell Lindskog att satsa på racerbilar och sportbilar. När motorgeniet Bror Jaktlund hoppade på projektet inleddes ett samarbete som blev till motorsporthistoria.

 

– Vi vann Europamästerskapet två år i rad med vår RPB, Racing Plast Burträsk racer, berättar Kjell Lindskog.

 

Efter fem år satte nya regler för krocktest stopp för äventyret. Nya utmaningar väntade dock bakom hörnet.

Väska minskade värdetransportrån

 

Många av Kjell Lindskogs uppfinningar innehåller kompositmaterial som han såg potentialen i redan när han jobbade i Södertälje. En ny era inleddes efter racingåren, men utan större kommersiell framgång till att börja med.

 

Åt Tretorn tog han fram ett tennisrack i kompositmaterial som aldrig kom i produktion. Bra betalt fick han däremot. Senare beställde Försvarsmakten tusentals pulkor i kompositplast av honom.

 

– Pulkorna till försvaret stod för kassaflödet under en lång tid och bekostade utvecklingsarbetet av flera andra idéer, säger Kjell Lindskog.

Några av Kjell Lindskogs uppfinningar: Den vikbara slalomkäppen, tennisrack i komposit som testades ut tillsammans med tennisspelaren Ove Bengtsson åt Tretorn, som la ner projektet. En hockeyklubba i kompositmaterial.
Några av Kjell Lindskogs uppfinningar: Den vikbara slalomkäppen, tennisrack i komposit som testades ut tillsammans med tennisspelaren Ove Bengtsson åt Tretorn, som la ner projektet. En hockeyklubba i kompositmaterial.

Säkerhetsväskan är dock den uppfinning som Kjell Lindskog själv rankar som högst och som minskade antalet värdetransportrån drastiskt. Det tog honom fem år att utveckla idén till en färdig produkt.

 

– Grundidén var att laminera in en väv gjord av en koppartråd i ett skal av kompositplast som skulle utlösa en färgampull och färga sedlarna lila om någon försökte penetrera väskan.

 

Kjell Lindskog testade först att väva tråden men väven var känslig för störningar. Stickades koppartråden i stället, upptäckte han, upphörde störningarna. Nu var det bara att hitta ett sätt att sticka på koppartråden maskinellt.

 

– Det var min samarbetspartners dåvarande fru som kom med lösningen. Hon hämtade en gammal stickmaskin från Polen som fungerade utmärkt, berättar Kjell Lindskog.

Säkerhetsväskans stickade koppartråd används även i avisningssystemen till vindkraftverken.
Säkerhetsväskans stickade koppartråd används även i avisningssystemen till vindkraftverken.
Den stickade koppartråden alstrar värme samtidigt som den fungerar som sensor vilket gör att temperaturen kan styras exakt.
Den stickade koppartråden alstrar värme samtidigt som den fungerar som sensor vilket gör att temperaturen kan styras exakt.

Den andra stora utmaningen var att hitta en styrmekanism som löste ut färgampullen även när en gevärskula avfyrades mot väskan. Elektroingenjören Lars-Arne Eriksson anlitades som löste problemet med dubbla processorer och bolaget SQS, Security Qube System, bildades och öppnade kontor runt om i Europa.

 

Ingen har ännu lyckats sno åt sig några sedlar ur SQS-väskan utan att lösa ut färgampullen.

 

Snegla på grön energi

 

Åren gick och 2014 sålde Kjell Lindskog sin del i bolaget SQS och sa upp sig.

 

– Jag trampade mest vatten och behövde en ny plattform eftersom jag hade börjat snegla lite på grön energi.

 

Det var Roland Lindkvist på Innovation Västerbotten som berättade för honom att vindkraftsbranschen inte hade lyckats med att konstruera ett bra avisningssystem till rotorbladen.

 

Isbeläggning på rotorbladen innebär stora förluster för energibolagen. Ett fem millimeter tjockt islager innebär en halvering av turbineffekten och när isklumpar lossnar kan skador uppstå på rotorbladen.

 

Kjell Lindskog gick hem och kopplade in 220 volt i en säkerhetsväska som blev rejält varm. Han insåg då att han redan hade tekniken till ett avisningssystem.

I åtta år har olika lösningar på avisningssystemet provats. Nu man fram den fjärde generationen av avisningssystemet som ska lanseras på marknaden.
I åtta år har olika lösningar på avisningssystemet provats. Nu man fram den fjärde generationen av avisningssystemet som ska lanseras på marknaden.
Stickningen av koppartråden görs på Linnovation med en egen metod. Resultatet blir till en gles väv som först användes i säkerhetsväskan och nu till avisningssystemet.
Stickningen av koppartråden görs på Linnovation med en egen metod. Resultatet blir till en gles väv som först användes i säkerhetsväskan och nu till avisningssystemet.
Elektroingenjören Lars-Arne Eriksson testar styrsystemet till avisningssystemet till vindkraftverken.
Elektroingenjören Lars-Arne Eriksson testar styrsystemet till avisningssystemet till vindkraftverken.

– Den stickade koppartråden fungerar samtidigt både som värmealstrare och sensor vilket gör att det går att styra temperaturen, vilket de befintliga avisningssystemen inte är bra på.

 

– Nu håller vi på och bygger den fjärde generationen av avisningssystemet som ska lanseras på marknaden, säger Kjell Lindskog medan han visar runt i lokalerna där skal till säkerhetsväskan tillverkas sedan 2017.

Skalen har stått för kassaflödet sedan dess, men sedan kriget i Ukraina började är det precis att det räcker till eftersom Ryssland var en stor marknad.

 

– Det kostar mycket pengar att utveckla ny teknik, säger han och går in i verkstaden där avisningstekniken successivt tagits fram genom ett ständigt testande av nya idéer under åtta år.

 

Bättre innovatör med åren

 

Skellefteå Kraft är medfinansiär till Linnovations projekt och lånar ut ett av sina 100 meter höga vindkraftverk utanför Malå till tester.

 

Under en vinter minskade intäkterna på ett vindkraftverk utan avisning med en halv miljon jämfört med ett med Kjell Lindskogs system.

Skal som ska skickas vidare till SQS efterträdare som producerar säkerhetsväskan.
Skal som ska skickas vidare till SQS efterträdare som producerar säkerhetsväskan.

– Vårt avisningskoncept är ett komplett system med reparationer som kan utföras på vintern och som samtidigt förlänger livslängden på vindkraftverken, berättar Kjell Lindskog.

 

På varje rotorblad monteras 60 meterlånga paneler på varje sida. Längst ut snurrar rotorn i 250 km/h där avkylningen är som störst och därför behöver mer uppvärmning än rotorbladet längre in.

 

– Det var en utmaning att utveckla ett styrsystem som klarar av att hålla fem grader i samtliga 60 paneler. Potentialen är stor med denna värmeteknik som även kan användas i en mängd andra sammanhang, säger han.

För att förstå hur isbildning går till på rotorbladen byggde Kjell Lindskog om en släpvagn med en del av ett rotorblad som stack ut på båda sidor och munstycken som sprutade ut vatten. Först körde han vagnen i upp mot 170 km/h för att skapa likartade förhållanden som när rotorbladen snurrar runt men övergick sedan till en kraftig fläkt i stället. - Vi lärde oss mycket med denna metod, berättar Kjell Lindskog.
För att förstå hur isbildning går till på rotorbladen byggde Kjell Lindskog om en släpvagn med en del av ett rotorblad som stack ut på båda sidor och munstycken som sprutade ut vatten. Först körde han vagnen i upp mot 170 km/h för att skapa likartade förhållanden som när rotorbladen snurrar runt men övergick sedan till en kraftig fläkt i stället. - Vi lärde oss mycket med denna metod, berättar Kjell Lindskog.

Till exempel har Linnovation tagit fram en matta som smälter is och snö som kan användas på tak och som dörrmatta. Nu testar man att avfrosta dammluckorna på en plats längs Skellefteå älv.

 

– Grön energi skulle jag gärna jobba vidare med. Jag har tagit fram en liten prototyp på ett vågkraftverk ute i stugan i skärgården, men min tid på jorden kommer inte att räcka till.

 

– Men faktum är att man bara blir bättre som innovatör med åren med alla erfarenheter och det är lättare att se till helheten i en idé, avslutar Kjell Lindskog och kör hem, för det är fredag och då stänger Linnovation vid lunch.

 

……………….

 

Om Kjell Lindskog

 

Kjell Lindskog har över 300 patent med stor bredd inom flera olika områden i USA, Kanada, flera länder i Europa, Japan och Kina. Alla har lett fram till en produkt. Kjell uppskattar att han är pappa till någonstans mellan 50 och 100 produkter. Vissa blev bara prototyper.

 

En vikbar slalomstav tog han fram i samband med att Folksam bjöd in honom till Åre, som efterlyste en räddningspulka för att transportera skadade skidåkare.

 

Andra produkter som Kjell Lindskog har skapat: En 25 meter lång maskin som tillverkade windsurfingmaster, en ishockeyklubba i komposit, fiskodlingsbryggor, båttillbehör, lastsläde till kombibilar i plåt, fällbar pallbock till bilverkstäder, förvaringslåda till vapen åt Norge, ränndalar med uppvärmning till tak för att undvika läckage på platta tak, och så vidare.

Kjell Lindskog har varit vice ordförande i Svenska Uppfinnarföreningen och ordförande i Innovation Västerbotten.

 

Han har grundat eller varit medgrundare i fyra företag genom åren. Bland dessa är:

 

RPB, Racing Plast Burträsk, som han grundade 1965.

 

Lindskog innovation bildade han 1975. Företaget namnändrades 1997 till SQS, Security Qube System, för att sälja säkerhetsväskan.

 

2014 bildade Kjell återigen ett företag med namnet Lindskog Innovation som namnändrades till Linnovation 2021 för att utveckla det nya värmekonceptet. Ny vd blev civilingenjören Lars Tarberg och företaget har totalt åtta anställda.

Kjell Lindskog har två regler för sitt uppfinnande. Det ska finnas ett behov för uppfinningen och det ska gå att få patent på den.
Kjell Lindskog har två regler för sitt uppfinnande. Det ska finnas ett behov för uppfinningen och det ska gå att få patent på den.

Kjell Lindskog är sambo med Britt-Marie Burman som var ekonomiansvarig i Lindskog Innovation sedan 2007 och tog ut pension förra året.

 

Sonen Magnus Lindskog bor i Skellefteå och jobbar på Cennox (tidigare SQS) som sales director Europe. Dottern Maria Lindskog bor i Bålstad tillsammans med Linnovations vd Lars Tarberg och jobbar på Cennox som produktkordinator.

Publicerad 25 oktober 2023

Text och foto:

Anders Kristensson