
Företagsexperten: Den här faktorn är viktigare än affärsidén
Att starta och expandera företag är inte alltid lätt. Då kan företagsinkubatorer finnas där som hjälp. Madéleine Pilstrand är avgående vd för inkubatorn Create i Mälardalen. Efter att ha hjälpt företag att utvecklas i åtta år har hon samlat på sig lärdomar som hon gärna delar med sig av. Till exempel vad som är en ännu viktigare faktor än affärsidén för att lyckas med företaget.
I slutet av oktober kommer Madéleine Pilstrand, vd för affärsinkubatorn Create i Eskilstuna och Västerås, att lämna sin post. Vad hon ska göra härnäst är öppet, men företagardrivet kommer hon alltid att bära med sig.
– Jag kommer från en entreprenörsfamilj. Farmor var en av de första industrikvinnorna och startade ett montörsföretag med 300 anställda. Morfar flydde Ungern under Ungernrevolten 1956 och startade företag i Sverige, berättar hon.
– Själv är jag utbildad arbetslivpsykolog och innovationsvetare och har också drivit egna företag.
De senaste åtta åren har Madéleine Pilstrand varit vd på Create och täckt regionerna Sörmland och Västmanland. Hon berättar att ändamålet med inkubatorn är att stötta företag som befinner sig i någon av följande tre faser:
– Den ena är förinkubation. Då har företaget en tidig idé som det vill testa. Den andra fasen är inkubation, vilket är affärsutvecklingsfasen. Kraven i den fasen är att det ska handla om befintliga aktiebolag som är yngre än fem år, registrerade i Sverige samt ha innovationshöjd och skalbarhetspotential. Vi jobbar inte heller med snabba pengar, utan företagets verksamhet ska vara bra för Sverige.
– I inkubationsfasen får man vara i maximalt 24 månader. Har en idé inte lyft under den tiden kanske man behöver pausa. Sedan har vi accelerationsfasen med bolag som har funnits länge men som fortfarande har potential att växa snabbt och bör även där ha en innovationshöjd. Företaget kan ha en omsättning om 10 miljoner eller mer men ska vidare till nästa fas.
Madéleine Pilstrand säger att Creates primära syfte är att ”Sverige AB” ska fortsätta att vara innovativt och att Mälardalsregionen ska ha ett starkt och levande näringsliv.
Skapar kontakter
Hur gör då Create för att stötta företagen? Enligt Madéleine Pilstrand tittar de på alla de delar som krävs för att företaget ska börja ta in kapital eller kunna börja sälja.
– Vi kollar igenom företagets affärsmodell, deras nuvarande eller potentiella kunder, vi verifierar tekniken och gör uppföljningar. Mycket av det vi gör är att vi öppnar dörrar för nya kontakter, expertkunskap och kopplar ihop företagen med specialiserade aktörer, som till exempel Robotdalen eller MITC. Eller med jurister och försäkringsbolag.
På Create tar de emot företag löpande över året, vilket inte alla inkubatorer gör. Egentligen är det vanligare med konkreta antagningsperioder. Sedan sätter Create upp en skräddarsydd plan för det specifika företaget.
– I förinkubationen börjar vi med att göra tre workshops med företagen, där de får utföra uppgifter. Vi pressar dem, tvingar dem att exempelvis ta kontakt med tilltänkta kunder. På så sätt ser vi vilka som vi har potential att jobba vidare med. Dessa får sedan individuell coachning. I en grupp av 20 företag kan det till exempel vara sju som går vidare.
– Sedan är det inte så att man måste börja i förinkubationsdelen med oss utan man kan börja i ett senare skede.
Viktigare än affärsidén
Det finns en faktor som Madéleine Pilstrand nämner som avgörande när det kommer till att lyckas med företaget, vilket också är något som Create kan hjälpa till med.
– Något som vi har lärt oss genom alla de här åren är att man i en tidig fas inte kan säga om företaget har en bra eller dålig idé. Det man tittar på är företagets potential, och den kan ofta ligga i teamet där det kan finnas en enorm kompetens. Faktum är att vi hellre har en halvkass idé och ett bra team än tvärtom. Många bra idéer tar sig inte vidare eftersom man inte får stöd med relationerna inom teamet, vilket i värsta fall kan leda till konflikter.
Madéleine Pilstrand berättar att Create ofta tittar på hur teamet kan utvecklas, om företaget exempelvis behöver ta in nya människor, och i så fall vad de ska ha för egenskaper.
– En del av det vi gör handlar om att minska riskerna. Vi försöker bygga ett team runt företaget för om en person är ensam kan det gå dåligt om den exempelvis blir sjuk. Om det däremot är flera i teamet och de behöver växa, vilka typer av personer ska de ta in? Hur ska de se till att de inte kopierar sig själva?
Två blev ett med Create
Create har funnits i 18 år. Inkubatorn startade som ett gemensamt projekt för de dåvarande science-parken i Västmanland och Sörmland, som då bara jobbade med befintliga bolag.
– Vi såg att båda fick ganska många frågor från nya bolag, så runt 2007 gjorde vi ett gemensamt projekt som hette ”Starta-eget-boxen”, så att företagen kunde få samma hjälp på båda sidorna av sundet. Sedan tog man ett beslut om att fortsätta med detta och registrerade det som ett aktiebolag vid namn Create. Då blev vi en inkubator som även kunde hjälpa företagen i den tidiga fasen.

I maj i år fick Create fem nya delägare, vilket är Eskilstuna kommun, Västerås stad, Mälardalens universitets holdingbolag, och de två regionerna Sörmland och Västmanland. I samband med detta ändrades finansieringsformen från projektfinansiering till internupphandlingar och i samma veva gick Create med i Teknikföretagen och införde kollektivavtal.
I dagsläget är det tolv personer som arbetar på Create, varav nio är heltidsanställda. Alla är affärsutvecklare, förutom vd:n, den ekonomiansvariga samt två tjänster som delar på att vara projektledare och kommunikatörer på 50 procent var. Just nu stöttar Create 40 bolag i olika faser. Tio av dessa kommer utanför Mälardalsregionen.
Industri och energi
Även om Create hjälper och välkomnar företag inom alla branscher säger Madéleine Pilstrand att inkubatorn har särskild kompetens inom industri och energi. Detta är inte så konstigt, med tanke på att Create ligger och verkar i Mälardalen.
– Vi har en rik industrihistoria på Sörmlands-sidan med till exempel Bolinder-Munktell som senare blev BM-Volvo. På Västmanland-sidan är man en av Europas största hubbar när det kommer till elektricitet och energi.
Det finns mycket positivt med Mälardalsregionen, säger Madéleine Pilstrand, som att exempelvis Sveriges yngsta universitet (Mälardalens universitet) ligger där.
– Närheten till Stockholm är en annan potential men också en utmaning, eftersom det är lätt att bolagen hamnar där. Create stöttar även företag utanför vår region, men om det rör sig om start-ups försöker vi grunda dem här på ett eller annat sätt, kanske genom samarbetspartners.
Creates verksamhet är non-equity och non-profit, vilket betyder att den inte tjänar några pengar på företagen. Detta är något som Madéleine Pilstrand anser vara gynnsamt för företagen. I stället är det andra värden som spelar större roll.
– Vi lyckas när bolagen lyckas och vi hoppas att något av alla bolag som vi stöttar blir en ny Hitachi, Volvo eller Alfa Laval, avslutar hon.
Text:
Ana Cristina HernándezFoto:
Create