4 min lästid : 01 december 2020

Ny teknik kan förutse batteribrand

Det krävs helt andra lösningar för att släcka en brand i ett elfordon än i en bensinbil. När ett litiumjonbatteri väl har börjat brinna är det ofta för sent. Thomas Sparring, vd för brandskyddsföretaget Dafo berättar om hur man snart kan upptäcka elden innan den startat.

Familjeföretaget Dafo i Tyresö utanför Stockholm har verkat i brandskyddsbranschen i över hundra år. Det som startade i de gamla Klarakvarteren i Stockholm som en ren agenturverksamhet av bärbara brandsläckare är idag Nordens ledande totalleverantör av brandskydd och räddningsmateriel.

 

– Vi riktar oss huvudsakligen till proffsmarknaden, kunderna finns inom industrin, restaurangkök och brandförsvaret. Till exempel kommer 90 procent av grejerna på en brandbil i Stockholm från oss, berättar Thomas Sparring som är vd och ägare.  

 

I produktkatalogen finns allt från handsläckare för kontoret till fasta släckningsanordningar för stora datahallar. Men brandskydd handlar inte bara om fysiska ting.

 

– Att sälja den ”röda burken” är inte så svårt, men brandskydd handlar till 90 procent om kunnande. Här ser vi att vi också har en rådgivande roll. Vi vill vara en komplett grossist också på kunskap.

 

Som ett led i detta har Dafo nyligen tagit fram en VR-utbildning i brandsläckning där användaren guidas genom realistiska övningar med simulering av olika brandförlopp och situationer. I ena stunden är du i hemmamiljö där ett ljus har antänt soffan och i nästa kan du vara i en verkstad med en spilloljebrand. Användaren måste välja släckare och släckmedel beroende på brandtyp. Under släckförloppet utvecklas röken och agerar du inte rätt försvinner sikten och det kan sluta riktigt illa, i varje fall i den virtuella världen…

Vi kallar oss för "brandbranschens Tesla".
Thomas Sparring med dottern Isabelle, som också jobbar i företaget, och barnbarnet Theo.
Thomas Sparring med dottern Isabelle, som också jobbar i företaget, och barnbarnet Theo.

Att ligga i framkant av teknikutvecklingen är viktigt för Dafo.

 

– Vi vill alltid ligga långt fram. Som ett sätt att exemplifiera vår strategi när det gäller teknikutveckling, brukar vi kalla oss för ”brandbranschens Tesla”. Vi lägger till exempel mycket krut på IoT och uppkopplat brandskydd. Istället för att en person ska gå runt och kolla vad som funkar eller inte funkar kan brandskyddet prata. Brandsläckaren kan tala om att någon har flyttat den från sin ordinarie plats och nödljuset kan berätta att batteriet är på väg att ta slut, berättar Thomas Sparring.

 

Har det börjat brinna är det ofta för sent

På tal om Tesla. Elbilar har förstås haft en enorm påverkan på utvecklingen inom brandskydd de senaste åren. De flesta batterierna är litiumjonbatterier (de finns också i datorer, mobiler och olika industriapplikationer). Det som gör dessa batterier eftertraktade är också dess förbannelse ur ett brandskyddsperspektiv, den höga energitätheten. Ytterligare en anledning är att litiumjoncellen innehåller en elektrolyt som består av brandfarliga organiska lösningsmedel som är lättantändliga även vid rumstemperatur.

 

Att släcka en litiumjonbrand är riktigt svårt – har det redan börjat brinna är det ofta för sent. Då har litiumjon-cellen hamnat i termisk rusning. Det innebär att cellen frigör batteriets kemiskt lagrade energi okontrollerat, vilket resulterar i en brand som är explosionsartad.

 

– Man säger att batterierna poppar. Det är som ett fyrverkeri med jetstrålar på en och en halv meter, säger Thomas Sparring.

Vi satsar på att detektera gaserna med så kallad off-gas teknik innan branden startar.

Det finns släckmedel för litiumjonbatterier, men de har än så länge begränsat användningsområde.

 

– Vid en brand i ett litiumjonbatteri är det viktigaste att kyla ner batteriet, men det krävs stora mängder släckmedel även för små enheter för att nå tillräcklig kylning. Vi kan klara av att släcka en dator eller en laddstation för elcyklar med en handsläckare. Men vi kan aldrig få fram en handsläckare som klarar exempelvis en Tesla.

 

Samverkan har vässat svenska innovationer

Sverige ligger generellt sett långt framme på brandskyddsområdet, mycket tack vare en tradition av samverkan mellan olika aktörer som sträcker sig flera decennier bakåt. Dafo har i många år varit en aktiv part i olika samarbetsprojekt.

 

– Eftersom det är så svårt att släcka en brand i ett litiumjonbatteri jobbar vi nu tillsammans med fordonstillverkare och forskningsinstitutet RISE för att hitta lösningar för att upptäcka och stoppa branden innan den bryter ut. 

 

Ett litiumjonbatteri på väg till termisk rusning följer ett tydligt mönster när värme börjar utvecklas i cellerna. På grund av den inre tryckhöjningen frigörs gaser - kolväten och kolmonoxid (CO).

 

– Därför satsar vi på att detektera gaserna med så kallad off-gas teknik. Till exempel är kolmonixid en lämplig indikator eftersom CO-sensorer är tillförlitliga över tid och enkelt kan paketeras och installeras inuti batteripaketen. När sensorerna upptäcker gaser skickas ett larm med budskapet ”stäng av mig” till fordonets larmcentral som då kan stänga ner bilen innan branden börjar. Det här är en mycket spännande utveckling, som vi nu ser komma också i industriella applikationer, säger Thomas Sparring.

Publicerad 01 december 2020

Text

Karin Fjell Hager

Foto

Erik Thor