Han satsar på vinst i stor yrkestävling
William Winsth satsar på förstaplatsen när han i september deltar i Yrkes-EM i Polen, där han kommer att representera Sverige i tävlingsgrenen CAD. När Magasin t: träffar honom berättar han om passionen för både konstruktion och bilar.
Den 5 till 9 september pågår Yrkes-EM i staden Gdansk i Polen. Eventet, som är en del av initiativet WorldSkills, går ut på att ungdomar från hela Europa tävlar i de yrkesgrenar som de är utbildade i.
I år består det svenska Yrkeslandslaget av 22 tävlanden i 18 grenar. Bland dessa finns exempelvis yrkena hudterapeut, lastbilsteknik, servering, målare, automationstekniker, entreprenör, plåtslagare och industrielektriker.
En av de tävlande är 21-åriga William Winsth från Sollentuna, som nu i höst har påbörjat andra året på högskoleingenjörsutbildningen i maskinteknik på KTH. Efter det är planen att även läsa en master i två år.
På EM i Polen ska dock William Winsth tävla i CAD – något som han läste när han gick på gymnasiet.
– Jag gick tidigare på Danderyds gymnasium, på Teknikprogrammet med inriktning design och produktutveckling. Jag läste då tre kurser i CAD, som jag nu tävlar för i Yrkeslandslaget, berättar han när Magasin t: träffar honom, iklädd i en Sverigetröja från landslaget.
CAD står för Computer-aided design (datorstödd konstruktion) och är en ritteknik som används för att skapa konstruktioner, med hjälp av ett datorprogram. En av fördelarna med CAD är att man kan testa konstruktionerna i en digital miljö, utan att behöva använda sig av riktigt material.
William Winsth tycker att det är roligt att ”cadda” eftersom det låter honom att omsätta en idé till verklighet.
– Det är inte så många som vet vad CAD är utan tänker att det bara är ritningar. Men allt man ser runtomkring sig var caddat en gång i tiden, innan det tillverkades, säger han och fortsätter:
– Jag gillar känslan av att kunna rita upp det man drömmer om. Man får en idé och kan omsätta den till verklighet.
Främst gillar William Winsth att cadda bilar. Han hade även en period i livet då han bara caddade motorer, berättar han. Nuförtiden får han cadda ”allt möjligt” i och med sitt jobb på Olsbergs MSE, där han arbetar som konstruktör och utvecklar chassitdelar och karosser.
– Jag fick en heltidstjänst på Olsbergs MSE sommaren 2021. Innan dess jobbade jag som timvikarie. Nu är jag tjänstledig för att plugga i tre år och jobbar bara under somrarna och ledigheter.
Tävlat i banracing
Olsbergs MSE är ett racinglag baserat i Nynäshamn som tävlar i rally och som också tillverkar de egna tävlingsbilarna och säljer reservdelarna. Att William Winsth hamnade där är inte så konstigt – vid tio års ålder började han nämligen själv att tävla med bilar. I hans fall handlade det om så kallad banracing, där bilarna kör på asfalt, till skillnad från rally som är på grus.
– Jag har tävlat på elitnivå i bland annat Italien och Tyskland. Att jag har tävlat i racing är till fördel för mig även i Yrkes-EM eftersom jag har lärt mig att kontrollera nerverna bättre.
Och starka nerver lär William Winsth behöva. De tre dagarna som han kommer att tävla i Polen kommer att bli väldigt intensiva.
– Tävlingen är uppdelad i tre dagar. Dag ett heter M1, dag två M2 och dag tre M3. De första två uppgifterna som vi kommer att få lösa i M1 och M2 kräver sex timmars arbete. De andra uppgifterna i M3 är lite lättare och kräver fyra timmar.
William Winsth plockar upp från sin ryggsäck en av de ritningar som han har övat på inför EM, som är en riktig uppgift från en tidigare EM-tävling. Ritningen visar en komponent av en benprotes och uppgiften handlar om att konstruera de resterande delarna, så att benprotesen blir hel. Benprotesen ska kunna fungera i verkligheten och ha vissa funktioner, som att den till exempel ska kunna förlängas.
– Det är olika vilka uppgifter som vi får göra i tävlingen. Oftast får vi en beskrivning och delarna till något som ska tillverkas. Antingen ska vi skapa eller modellera biten som saknas från ritningen eller så ska vi svetsa ihop den, göra ritningar och animeringar.
– Det tredje tävlingsmomentet brukar vara ”reverse engineering” och brukar vara lättare än de första. Då får man en fysisk komponent och man ska föra in information från den i datorn.
William Winsth säger att han förbereder sig inför EM med att just öva på uppgifter från gamla tävlingar. Dessa ger honom en uppfattning om vilka typer av uppgifter som han kommer att få i den riktiga tävlingen.
– Jag får också en del mental träning. Vår expert, som hjälper oss med träningen, har sagt att vi gärna får öva när vi är trötta, så att vi får känna på hur det är i den verkliga tävlingen – man kommer ju att vara trött efter tre dagar. En gång gick jag därför upp mitt på natten för att träna.
– Sedan har vi landslagsträffar också, där vi träffas hela Yrkeslandslaget, och virtuella möten varannan vecka.
Blev uttagen utan att veta
William Winsths resa till EM startade för fyra år sedan. Då blev han anmäld till en av uttagningstävlingarna inför SM av sin gymnasielärare – utan hans vetskap.
Läraren hade ställt fram ett test för hela klassen där uppgiften var att modellera en cykelpedal. Det testet, visade det sig senare, var ett moment för uttagningen till Yrkes-SM.
– Läraren hade tänkt på mig när han gav oss uppgiften, men jag hade ingen aning om det då.
Det blev en positiv överraskning när William Winsth senare fick reda på att han i och med det testet hade blivit uttagen till SM.
Efter att sedan ha tagit sig vidare i regionfinalen deltog han i ytterligare en deltävling i SM våren 2020, i Västerås. Där var det första gången som han fick träffa sin CAD-expert Andreas Jillram, som nu guidar honom genom EM-förberedelserna.
– Efter deltävlingen i Västerås hade vi en digital SM-final på grund av coronapandemin. Där hade de svårt att utse en vinnare, så det blev både jag och Edwin Svensson som vann CAD. Edwin Svensson fick representera Sverige i VM i höstas, medan jag fick EM.
William Winsth säger att han har höga förhoppningar på Yrkes-EM. Han satsar på vinst eftersom ”det är hans efternamn”, säger han och skrattar.
– Man måste ha siktet på att vinna för att komma någonstans, har jag lärt mig. Ett realistiskt mål är att hamna i topp tre. Jag ser verkligen fram emot tävlingen. Jag har ju väntat sedan 2020.
Vad skulle du vilja göra i framtiden?
– Jag skulle vilja jobba som konstruktör. Min dröm är att jobba på Koenigsegg på Ängelholm. Mest för att jag är intresserad av bilar men också för hur företaget utvecklar bilarna. I somras satte de ett världsrekord i att accelerera snabbast från noll till 400 kilometer i timmen och sedan ner till noll igen. De gör så extrema grejer, och det är häftigt att de kommer ifrån lilla Sverige.
Text och foto:
Ana Cristina Hernández