Företagets digitala resa ledde till industripris
Den mekaniska verkstaden Bror Tonsjö från Kungälv blev 2021 års vinnare i den nationella tävlingen Smart industri. Detta kan de tacka sin så kallade digitaliseringsresa för, i vilken företaget har förbättrat produktionen genom att ”koppla upp” sina fabriker.
I februari blev den mekaniska verkstaden Bror Tonsjö AB, från Kode i Kungälv, vinnare av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens, IVA:s, företagstävling Smart industri 2021.
Syftet med tävlingen, som har genomförts sedan 2016, är att lyfta fram goda exempel i form av små och medelstora företag som har använt digitaliseringen på ett innovativt sätt och med tydliga resultat. Med tydliga resultat menas exempelvis att digitaliseringen har lett till att processer har förenklats eller produktiviteten ökat. Förutom äran vinner pristagarna en skräddarsydd studie- och inspirationsresa.
Juryns motivering till Bror Tonsjös vinst var hur företaget använder sig av digitaliseringens möjligheter för att förbättra produktiviteten, effektiviteten, hållbarheten och framtidssäkringen av bolaget, samtidigt som det fokuserar på ”innovation, arbetsglädje och kunder”.
– Det känns jätteroligt att ha vunnit det priset, att få den bekräftelsen om att man är på rätt väg. Det är ärofyllt, säger Clas Tengström, vd på Bror Tonsjö, till Magasin t:.
Bror Tonsjö är ett familjeföretag som har funnits sedan 1962. Clas Tengström, som började sin karriär på Saab i Trollhättan, har själv jobbat där i fem år.
– Vi är ett klassiskt svenskt industribolag som fyller 60 år i år. Vi håller på med skärande bearbetning. Vi borrar och fräser i alla typer av material och levererar framför allt till svensk industri som Scania, ABB, Parker, Epiroc, SKF, och så vidare. Men främst till den tunga fordonsindustrin, berättar han om företaget.
– Vi har ungefär 100 anställda och målet är att komma upp till 400 miljoner i omsättning 2022. Nu håller vi på att investera 50–60 miljoner i fabriken med att tillverka komponenter som kommer att gå till nya elmotorer i lastbilar och bussar.
Uppkopplade maskiner
På vilket sätt utmärker sig Bror Tonsjö när det kommer till digitaliseringen? Enligt Clas Tengström handlar det om att företaget har ”kopplat upp” sina fabriker.
– Det stora vi har gjort är att vi har kopplat upp våra fabriker från grunden, både våra gamla och nya maskiner. Det har varit en viktig del för oss. Det andra är att vi har lyckats knyta ihop det med hållbarhet.
Ett konkret exempel är att Bror Tonsjö har optimerat så att de får mer data ur sina maskiner. De kan därför bättre analysera vilka de största felorsakerna är om något har gått fel, och ta bättre beslut i samband med underhåll.
– I telefonen har de anställda en app, så om en maskin stannar kan de skanna av EAN-koden. Maskinen eller roboten har olika felkoder kopplat som operatören kan använda för att sedan sända i väg till vårt underhållssystem automatiskt, säger Clas Tengström.
– På våra skärmar kan man även se vilken optimal tid som våra skärande verktyg behöver bytas i maskinerna.
Clas Tengström säger att den så kallade digitaliseringsresan som företaget har gjort är numera en del av det dagliga arbetet och inget de anställda tänker på.
– Om du frågar personalen som har varit med på digitaliseringsresan tror jag att det är många som inte ens kommer att tänka på att vi har gjort en sådan. Det är ingen som tycker att det är jobbigt med nya it-system, utan det finns naturligt i företaget.
Samarbetar med andra
En annan av juryns motiveringar till priset var att Bror Tonsjö delar med sig av sina kunskaper till andra bolag. Clas Tengström berättar att företaget har flera olika samarbeten med såväl andra företag som med universitet och högskolor.
– Det är spännande att jobba med universiteten. Tidigt 2018 jobbade vi ihop med Linköpings universitet och med forskningsinstitutet RISE, som intervjuade personalen angående kommunikation och information.
– Sedan har vi startat andra projekt där vi jobbar ihop med Chalmers, Kungliga Tekniska Högskolan och med RISE. Vi har även projekt med företag som Scania och AFRY som handlar om sådant som cirkulering, hållbarhet och digitalisering.
Clas Tengström säger att Bror Tonjsö har haft andra företag på besök hos dem för att lära sig av deras erfarenheter. Samtidigt besöker de också andra företag – ett utbyte som han anser vara värdefullt.
– Det är det som är moroten i priset, att kunna lyfta fram bra bolag och hur man kan gå till väga för att bli bättre, avslutar han.
Finansiärerna bakom tävlingen Smart industri är Siemens, Scania, ABB, Teknikföretagen och innovationsmyndigheten Vinnova.
Översta bilden: Bror Tonsjös vd Clas Tengström.
Text:
Ana Cristina HernándezFoto:
Rickard Olausson