Vasaloppet och FM Mattsson står för liknande värderingar, menar Fredrik Skarp, vd.
4 min lästid : 22 februari 2023

Moraföretaget är med i det långa loppet

När årets Vasaloppsvecka drar i gång i slutet av februari finns som vanligt Moraföretaget FM Mattsson med som sponsor. Och bland deltagarna i de olika loppen hittar man både medarbetare och kunder. – Vi ser det som ett långsiktigt kulturbyggande, säger Fredrik Skarp, vd på FM Mattsson.

– Jag vet inte hur länge vi har varit med som sponsorer, men det fanns säkert nära samarbete redan innan Mora-Nisses storhetstid, berättar Fredrik Skarp.

 

– Det har känts naturligt med ett långt partnerskap eftersom vi står för liknande värderingar, kultur och bakgrund. Vasaloppet är inte bara de två tävlingsveckorna varje år, utan också allt runt omkring. De har ett stort engagemang i lokalt föreningsliv, något som också ligger oss nära.  

 

Varumärket FM Mattsson grundades redan 1865, av Frost Matts Mattsson, som började gjuta delar till urverk, pinglor, spännen och tappkranar i Östnor, Mora. I dag är företaget ledande i Norden på blandare till kök och badrum.

 

– Här i Östnor är det mycket sandjord och därför svårt att bedriva jordbruk. Däremot lämpar sig sanden till att gjuta mässing, säger Fredrik Skarp.

Historien finns närvarande hos FM Mattsson.
Historien finns närvarande hos FM Mattsson.

1923 blev Frost Matts Mattssons söner Anders och Karl oense om hur företaget skulle drivas och delade upp det i två konkurrerande verksamheter: FM Mattsson och Mora Armatur, som låg på varsin sida av byvägen.

 

– Jag hade mitt första sommarjobb hos Mora Armatur och minns att det var hård konkurrens. Företagen sporrade hela tiden varandra till att bli bättre, säger Fredrik Skarp.

 

80 år efter splittringen, 2003, slogs de båda företagen ihop till en koncern. Från att ha varit två familjeföretag blev FM Mattsson börsnoterade 2017 och har förvärvat ytterligare bolag för att växa internationellt.

 

Bara ett år innan bröderna Mattsson delade upp företaget skedde en annan historisk händelse på orten: Det första Vasaloppet mellan Sälen och Mora arrangerades.

Fredrik Skarp tillsammans med Anders Hell, konstruktör, som ska åka Nattvasan. ”Det brukar vara ett långt pärlband med pannlampor i mörkret” säger han.
Fredrik Skarp tillsammans med Anders Hell, konstruktör, som ska åka Nattvasan. ”Det brukar vara ett långt pärlband med pannlampor i mörkret” säger han.
FM Mattsson och Mora Armatur slogs ihop till en koncern år 2003.
FM Mattsson och Mora Armatur slogs ihop till en koncern år 2003.

Deltar i flera aktiviteter

 

Både FM Mattsson och Vasaloppet är vid det här laget välkända varumärken över hela landet. För Fredrik Skarp känns det självklart att sponsra Vasaloppets verksamhet, med Vasaloppsveckan vintertid och sommarveckan med cykel- och löplopp.

 

FM Mattsson är synliga på flera sätt under veckan. De sponsrar kontrollerna i Eldris och Smågan, har ett mässtält för besökare och ställer upp duschar i simhallen där deltagarna kan duscha efter loppen. Tre kilometer från målgången finns representanter från företaget på plats vid spåret och delar ut energidryck och chips.

 

– Det brukar vara väldigt uppskattat, säger Hanna Tellskog, marknadsförings- och kommunikationsspecialist.

 

– Åkarna är oftast ganska slut vid det laget och det är roligt att vara med vid sluttampen och heja på dem.

Hanna Tellskog och Louise Helgosson kommer att finnas på plats och dela ut chips och läsk till åkarna. I tältet kommer det att informeras om kampanjen Varje droppe räknas, som handlar om att spara vatten.
Hanna Tellskog och Louise Helgosson kommer att finnas på plats och dela ut chips och läsk till åkarna. I tältet kommer det att informeras om kampanjen Varje droppe räknas, som handlar om att spara vatten.

Det är inte ovanligt att människor kommer in i mässtältet och vill ha hjälp att välja blandare till ett nytt kök eller badrum.

 

– Eftersom våra produkter säljs till byggbolag och byggbutiker finns det få tillfällen när vi träffar slutkonsumenten. Vasaloppet är ett sådant tillfälle, så det är en chans att höra vad de tycker och efterfrågar, säger Louise Helgosson, event- och marknadskoordinator.

 

I år deltar flera medarbetare från FM Mattsson och drygt 150 av företagets kunder i loppen.

 

– Det är viktigt att visa upp vår historia och tillverkning i Mora för våra kunder. För vissa är den här typen av arrangemang och hela vintermiljön något nytt. Det brukar vara otroligt uppskattat och ett bra tillfälle att utveckla våra affärer ihop. Man kan se det som ett slags långsiktigt kulturbyggande och affärsskapande, säger Fredrik Skarp, som har åkt Vasaloppet fem gånger.

 

– Jag har även deltagit i Stafettvasan en gång och Cykelvasan några gånger, så jag hoppas att det ses som godkänt, även om jag inte åker i år.

 

Personalen på FM Mattsson erbjuds fria startplatser och möjlighet till träningar under året som en del av friskvårdsarbetet. Att de tidigare elitskidåkarna Torgny Mogren och Henrik Eriksson båda arbetar för företaget är en stor tillgång.

 

– De har ställt upp som instruktörer och vi har även haft andra elitskidåkare här som har tränat med personalen, säger Fredrik Skarp.

Robin Boss är aktiv inom många sporter, men skidor är favorit. Till vardags arbetar han som montör.
Robin Boss är aktiv inom många sporter, men skidor är favorit. Till vardags arbetar han som montör.

En medarbetare som har åkt många Vasalopp är Robin Boss, som arbetar i produktionen. Han kör sitt tionde Vasalopp i år och har även kört Cykelvasan.

 

– I år åker jag 30 kilometer, 45 kilometer, stafetten och det långa Vasaloppet. Jag har tränat lite sämre än tidigare år, men jag ska nog komma runt alla lopp, säger han.

 

Under pandemin deltog han i Hemmavasan och körde 90 kilometer skidor på fem timmar och 47 minuter.

 

– Det är min bästa tid och den är jag väldigt nöjd med.

FM Mattssons största kundsegment är bygghandlare och offentliga aktörer.
FM Mattssons största kundsegment är bygghandlare och offentliga aktörer.

Skapar attraktionskraft

 

I dag är FM Mattsson Moras största privata arbetsgivare, med 335 anställda på orten. Men i slutet av förra året skedde en nedgång på den nordiska marknaden. Trots framflyttade positioner i Beneluxländerna, Storbritannien och Irland har nedgången lett till en minskad orderingång och planen är att minska bemanningen med 35 personer i Mora.

 

– Vi ser den lägre efterfrågan som fullt naturlig med tanke på omvärldsläget. Det kan bli ett utmanande 2023. Samtidigt finns det ett långsiktigt behov av nybyggnation, renovering och klimatanpassning. Vi lägger mycket kraft på att utveckla våra produktegenskaper, så att vi kan möta de kravställningar som finns när det gäller resurseffektivitet och hållbarhet, säger Fredrik Skarp.

"För vissa är den här typen av arrangemang och hela vintermiljön något nytt", säger Fredrik Skarp.
"För vissa är den här typen av arrangemang och hela vintermiljön något nytt", säger Fredrik Skarp.
FM Mattsson har sponsrat Vasaloppet sedan länge och finns förstås synliga längs spåret.
FM Mattsson har sponsrat Vasaloppet sedan länge och finns förstås synliga längs spåret.

Ett steg i hållbarhetsarbetet är uppköpet av vattenreningsföretaget Aqua Invent, i höstas. På produktutvecklingssidan handlar mycket om teknik för att följa vattenförbrukningen i hemmen och se hur mycket vatten som förbrukas på olika tappställen, samt beröringsfria blandare.

 

– Vi ser att det sänker vattenförbrukningen som helhet, säger Fredrik Skarp.

 

– Vi har också en stolthet i att vi tillverkar allt här, från gjutning till den sista bearbetningen innan blandarna går ut till kund.

 

Han konstaterar att både FM Mattsson och Vasaloppet har en stor inverkan på lokalsamhället.

 

– Vi skapar båda sysselsättning och attraktionskraft till Mora. Under Vasaloppets vintervecka besöker upp till 65 000 skidåkare och deras anhöriga Mora. Det är verkligen imponerande.

Publicerad 22 februari 2023

Text:

Karin Janson

Foto:

Maria Hansson