4 min lästid : 21 juni 2022

Från Scania till U.S. Air Force – de rekryterar från datorfestivalen

Finns lösningen på industrins stora rekryteringsbehov i några nedsläckta mässhallar i Jönköping? Där samlar arrangemanget Dreamhack 10 000-tals unga ”gamers” två gånger om året. — Det är en väldigt teknikfokuserad målgrupp, säger festivalgeneralen Christoffer Melin.

Den skira försommarsolen har inte en chans att tränga sig in i Hall D på mässanläggningen Elmia i Jönköping. I den gamla ”Tipshallen” hålls vanligtvis mässor om husvagnar, lantbruk och trädgård — eller flaggskeppet Elmia Subcontractor där frågan om kompetensförsörjning inom industrin är en av de mest angelägna.

 

Under fyra dagar i juni och lika många i höst är utställningshallarna totalt förvandlade. Det är mörkt nästan överallt. Tusentals dioder och lampor i regnbågens alla färger glimrar genom ett dis av scenrök. Tunga basgångar från olika hitlåtar pumpar i en ganska rimlig ljudnivå. Och överallt teknik. Spel, skärmar, datorer och en massa ”gamers” i varierande åldrar.

 

Dreamhack startade 1994 i Malung, flyttade till Jönköping 2001 och lockar nu omkring 50 000 datorintresserade besökare två gånger om året. Många av dem tillhör vad som ibland kallas ”den onåbara generationen” och flera mer traditionella företag och organisationer har nu trängt sig in bland tillverkare av tangentbord, energidryck och datorskärmar för att väcka deras intresse.

 

— Det handlar framför allt om rekrytering — företagen ser en möjlighet att nå ut till målgruppen och att utbilda om industrin, säger festivalgeneralen Christoffer Melin, som utmanar den lite fördomsfulla bilden av att besökarna är väldigt unga, trötta och mest sover eller äter chips framför datorn.

 

— Vår målgrupp är ganska bred. Den startar någonstans runt 15 års ålder och sträcker sig upp till 35. Av de besökare som tillfrågades 2019 var 48 procent utbildade inom STEM, (exempelvis naturvetenskap, matematik och teknik) så det är en väldigt teknikfokuserad målgrupp. Här finns färdig kompetens men också de som är redo att utbildas, säger han.

Christoffer Melin. Foto: Anna Hållams.
Christoffer Melin. Foto: Anna Hållams.

Christoffer Melin tillägger att närvaro på Dreamhack också innebär en möjlighet att lära sig att förstå generationen, hur ungdomar fungerar och vad de vill ha. Ungefär så resonerade Tetra Pak som tidigare har medverkat under festivalen för att testa nya förpackningar.

 

Inga rollups och ståbord

 

Bland mängder av flimrande datorer, digitala happenings och kända ”youtubers” så hittar man här och var påminnelser om den ”vuxna världen”. Polisen som försöker att rekrytera, Pantamera som gör reklam för återvinning av flaskor och burkar och Arla som sponsrar 200 spelplatser där man får frukost, enligt Olivia Åhs från eventbyrån Le Pacte, som har fixat arrangemanget.

 

Försvarsmakten, Scania och betydligt mindre Gnosjö Automatsvarvning har tidigare haft monter på Dreamhack i ett försök att väcka intresse och på sikt öka rekryteringsbasen.

 

— Vi är nöjda och vill vara med igen. Det handlar om att vi visar upp industri och teknik med nya verktyg och nya sätt att närma sig spelande ungdomar. Men det finns också en tidig spelgeneration som nu är vuxen. Framtidens industri är än mer lik spelvärlden, säger Mikael Heilmann som är innovationsledare på Gnosjö Automatsvarvning.

Den mest oväntade sponsorn under Dreamhack Summer 2022 är nog ändå U.S. Air Force, vars närvaro ger en vink om vilken ställning festivalen har, långt utanför landets gränser.

 

— 90 procent av tittarna under våra sändningar kommer från utlandet och ofta från USA. U.S. Air Force ser helt enkelt Dreamhack som ett sätt att nå amerikanska ungdomar, berättar Christoffer Melin.

 

Han säger att det har funnits en ”covidbakfylla” inför sommarens festival, men räknar med en betydligt större uppslutning av traditionella företag under Dreamhack Winter senare i år.

 

— Vi vill ha in alla typer av företag så länge de arbetar på rätt sätt. Kommer man hit med ståbord och rollups kan man lika gärna åka hem, det blir bara en dålig aktivering.

 

— Men Scania till exempel, de kom hit en gång med en full lastbil och ordnade en programmeringstävling. Det är något som folk går i gång på, och Scania fick en chans att rekrytera genom en kul aktivitet.

 

Föräldrarna en utmaning

 

Det krävs ingen djupare undersökning för att konstatera att Dreamhack framför allt lockar killar. Men inte enbart.

Izabelle Bjuhr och Sara Sandberg. Foto: Anna Hållams.
Izabelle Bjuhr och Sara Sandberg. Foto: Anna Hållams.

— Det är mycket fokus på att det är killar men tjejer tycker också om att gejma och teknik, säger Izabelle Bjuhr, 25 år och IT-support från Malmö, medan hon är på väg in i det mörka havet av spel och datorer.

 

— Många vet inte hur mycket man kan göra med IT. Jag tycker att företagen ska visa upp vad man kan göra inom företaget, säger hennes kompis Sara Sandberg, som arbetar som barnskötare.

 

— Mycket långt från teknik, men jag sköter förskolans IT och hemsida!

 

I en annan hall hittar vi Emilio Strykell, 31, beteendevetare från Göteborg som arbetar med ungdomar. Han håller med Sara Sandberg om teknikbranschens möjligheter.

 

— Var med på mässan, involvera er, visa idéer och tankar! Det finns nog väldigt många personer här som är intressanta för företagen.

 

— Alla gamers kan väldigt mycket om teknik och AI, fyller kompisen Jani Jokinen från Motala i. Många bygger sina egna datorer, de är väldigt insatta och kan definitivt jobba i en modern industri. Det skulle fungera hur bra som helst, säger han.

Jani Jokinen och Emilio Strykell. Foto: Anna Hållams.
Jani Jokinen och Emilio Strykell. Foto: Anna Hållams.

Också festivalgeneralen Christoffer Melin ser kopplingarna mellan gamingvärlden och näringslivet, där ”gamification” är ett sätt att göra arbetsmiljön mer inspirerande.

 

— Man kan definitivt hitta kompetens här. Jag tror att utmaningen är föräldrarna, som ser industrin som oljig och smutsig, som förr. Men så är det ju inte längre.

Publicerad 21 juni 2022

Text:

Johan Wangström

Foto:

Anna Hållams