Så ser du till att kompetensutvecklingen blir av

Att bredda och utveckla sin kompetens blir allt viktigare. Men hur ser man till att kompetensutvecklingen verkligen blir av? Många personer har under åren delat med sig av sina erfarenheter i t:. Här ger vi er några av deras bästa tips.

Håkan Celik, kompetensstrateg, SKF:

För att kompetensutveckling verkligen ska ske kan man arbeta med följande tre faktorer, dessa kräver ständigt underhåll:

 

Den viktigaste är motivation både hos medarbetare och ledare. Se till att det finns tid och använd den effektivt. Se till att det finns en infrastruktur med relevanta utbildningar och bra metoder.

 

Försök få in korta flexibla lärsituationer med korta ledtider, gärna i det dagliga arbetet.

Håkan Celik  Foto: SKF
Håkan Celik Foto: SKF
Jette Gustafsson Foto: Birger Gustafsson
Jette Gustafsson Foto: Birger Gustafsson

Jette Gustafsson, rekryteringsansvarig, IBM

Se till att ledningen rekommenderar och stöttar lärande. Medarbetaren behöver känna att hen har stöd av chefer för att lägga tid på lärande. Se till att det blir en självklar del av agendan.  

Se till att chefer driver lärandet i sina grupper. Om inte chefen säger att det är prioriterat är det inte säkert att det händer för alla.  

Se till att utbildningen är relevant. Tvinga inte alla att gå samma utbildningar om det inte behövs för deras yrkesroller. Lyssna alltid efter behovet och låt det styra vilka utbildningar som skapas eller erbjuds.  

Anders Forsberg, chef Scania Academy:

Gör lärandet lättillgängligt. Det finns alltid en risk att vi som är experter inom lärande vill konstruera den perfekta lärsituationen och pedagogiken. Här gäller det att vara där mottagaren är med en kort artikel, filmklipp, etc.

 

Peka på alternativet för att höja medvetenheten. Jag tror att kompetensskiftet är ett faktum inte bara inom vår bransch. Om man som chef/ledare eller medarbetare frågar sig om det är ok att ha samma kompetens om 5-10 år som idag, så blir svaret uppenbart att vi måste utvecklas.

 

Låt kompetensbehoven komma från båda håll: från företagsledningens strategiska inriktning, men också från varje enskild medarbetares ambition, intresse och innovationsförmåga!

Anders Forsberg Foto: Scania
Anders Forsberg Foto: Scania
Diana Unander Foto: Eva Lindblad
Diana Unander Foto: Eva Lindblad

Diana Unander, forsknings- och projektkoordinator, Linnéuniversitetet:

Försök se till att flera medarbetare på företaget går kurser samtidigt. Ofta blir man motiverad och vill göra skillnad efteråt. Men är du själv med att ha fått ny kunskap är det betydligt svårare att göra något av den.


Våga fråga! Har man hittat ett spännande ämne på vår (eller andra utbildningsanordnares reds. anm.) sajt finns alltid en kontaktperson där, det är bara att ringa. Var inte heller blyg om det finns något man är intresserad av, men inte ser i utbudet.

Publicerad oktober 2020

Text

Karin Fjell Hager