AstaZeros testbädd för autonoma fordon utanför Borås.
5 min lästid : 19 april 2023

Nya möjligheter för företag med 5G-teknik

5G är möjligheternas nätverk. Inte sedan 1G på 1980-talet har vi sett mobilteknik som så tydligt kommer att förändra spelplanen för så många företag. Nu dyker allt fler projekt upp som syftar till att göra tekniken användbar för fler.

5G är inte längre något nytt. De stora telekomoperatörerna bygger ut nätverken i rasande takt och tjänsteportföljerna fylls snabbt på. Samma sak gäller hos hårdvarutillverkare som Ericsson och Nokia.

 

Daniel Ode är tillförordnad chef för 5G för Norden, Baltikum och Centraleuropa på Ericsson. Han konstaterar att 5G i grund och botten handlar om mer kapacitet, och förklarar varför detta är bra för verksamheter med mycket data.

 

— Skillnaden mellan 4G och 5G är att vi får mer utrymme. Man kan likna det vid en väldigt bred och snabb motorväg utan köer där allt fler får plats.

— Två viktiga teknikområden som möjliggörs av 5G är network slicing och edge computing. Network slicing handlar om att man kan få tillgång till en egen exklusiv del av den där motorvägen. Det är extra viktigt för till exempel framtidens ambulanser där stabil uppkoppling är avgörande för att man ska våga utföra ingrepp på patienten på väg till sjukhuset.

 

— Edge computing i sin tur handlar om att skapa snabbare data. När vi lägger datahanteringen närmare verksamheten så blir svarstiderna kortare. Om vi fortsätter att ta sjukvården som exempel så kan det vara ett sjukhus som tjänar på detta när man ska analysera testresultat av olika slag.

 

5G kommer inte att lösa en sak, utan flera. Allt från hur vi kommunicerar på kontoret till tillverkning och hur företagets bilar kör kommer att påverkas.

Daniel Ode. Foto: Ericsson.
Daniel Ode. Foto: Ericsson.

— Fördelarna med 5G kommer att variera mellan företag beroende på vad man har för behov, fortsätter Daniel Ode. Vi har sett fantastiska användarexempel inom till exempel hamnar och flygplatser, men också inom tillverkningsindustrin, där vårt pilotprojekt tillsammans med Atlas Copco är ett bra exempel. I USA har vi satt upp en ”smart fabrik” där vi kan vända och vrida på alla möjliga scenarion, och bjuda in företag att testa lösningar som bygger på 5G.

 

Flera samarbeten på gång

 

Men då kvarstår frågan: Hur kommer svenska företag att dra nytta av den nya ”5G-motorvägen”? Det är där som olika samarbeten mellan stat, näringsliv och högskolor kommer in.

 

Två sådana samarbeten är Ericsson och Telias projekt NorthStar, samt Vinnova-projektet TECoSA som drivs av KTH med flera olika näringslivspartners. Båda dessa går ut på att jobba tillsammans med företag för att visa vad 5G kan göra. Tanken är sedan att man ska kunna skala upp och använda lösningarna i den dagliga driften. Då kan man korta hur lång tid det tar att komma i gång och minska risken för misslyckanden.

 

NorthStar är ett innovationsprogram som ska ge företag möjlighet att utveckla och implementera nya digitala lösningar. Man kan lite förenklat säga att det är ett mobilt supernät som går att hyra, där man kan testa sina 5G-möjligheter.

 

Först ut att ansluta sig till NorthStar var Active Safety Test Area Zero, AstaZero. Det är en testmiljö för framtidens vägsäkerhet, där det avslutande Zero står för den svenska nollvisionen för trafikolyckor. Redan 2017 fick AstaZero Sveriges första testtillstånd för 5G som uppfördes med utrustning från Ericsson.

 

Peter Janevik är vd för AstaZero. Han menar att det inte är förvånande att fordonsbranschen har kommit långt med att förstå fördelarna med 5G, men att många andra sektorer också är nyfikna.

Peter Janevik. Foto: AstaZero.
Peter Janevik. Foto: AstaZero.

— Det 5G ger är högre hastigheter och kortare svarstider, men även stabilare uppkoppling och bättre säkerhet. Och det är vad som behövs för att kunna automatisera och sammankoppla flera olika verksamheter. Det som får det här att fungera tekniskt sett är dels edge computing, dels network slicing.

 

AstaZero grundades 2014 av forskningsinstitutet Rise och Chalmers. Det man testar är aktiv fordonssäkerhet, det vill säga hur våra bilar ska bli ännu säkrare för oss människor, både i och utanför fordonet.

 

— Sedan dess har vi utvecklats och idag kan man säga att 5G-nätet är kittet som får en rad olika system att fungera tillsammans. Till exempel hanterar nätet även energisystemet på vår testanläggning utanför Borås, tack vare ett annat projekt där vi bland annat tittar på lokala energilager.

— Vi har utforskat möjligheterna med automatiserade fordon sedan många år. Det är ingen fråga om att utvecklingen har gått väldigt snabbt under den här perioden, säger Peter Janevik.

 

Han är övertygad om att många fler branscher och företag kan använda 5G för att utveckla sina affärer, men säger att många fortfarande tvekar.

 

— Anledningen till att företagen inte agerar snabbare på 5G är nog helt enkelt att man inte vet exakt vad man ska använda det till. Men vi är säkra på att det finns något för alla, det gäller bara att hitta vad det är, och få chansen att pröva på, säger Peter Janevik. 

 

Påverkar säkerhet och stabilitet

 

Vinnova-projektet Center for Trustworthy Edge Computing Systems and Applications, TECoSA, drivs av av KTH sedan 2020. Här är det, som namnet säger, fokus på vad edge computing kan göra. Syftet är att erbjuda metoder, verktyg och teorier för att bygga robusta edge computing-system.

 

James Gross är professor i maskin-till-maskin-kommunikation och en av flera ansvariga för projektet som i dagsläget omfattar 13 olika näringslivspartners, däribland Ericsson, Atlas Copco, Einride och Telenor.

— Det edge computing innebär i sin enklaste form är att man flyttar datakraften närmare ursprunget, det vill säga där datan skapas. Då behöver man inte skicka den långväga över nätet vilket är det som förlänger svarstiderna. Det påverkar också saker som säkerhet och uppkopplingens stabilitet.

 

James Gross förklarar vidare genom att jämföra mellan privatpersoners behov av uppkoppling kontra företag.

 

— Alla mobilgenerationer före 5G var optimerade för människor, och vi har sett fantastiska produkter och tjänster utvecklas. För en privatperson spelar det ingen roll om svarstiden är 300 eller 30 millisekunder. Men för industrin är det som natt och dag. Ju kortare svarstid, desto mer avancerade manövrar kan man utföra. Och det är här som 5G och edge computing kommer in i bilden.

James Gross. Foto: KTH.
James Gross. Foto: KTH.

— Det vi gör på TECoSA är att ta in samarbetspartners från flera olika håll, vilket ger oss flera olika infallsvinklar på 5G. Nu med den nya tekniken som är så kraftfull är det viktigt att vi är försiktiga och tar tid på oss så att systemen som utvecklas är stabila och tillförlitliga. Det ska bli väldigt spännande de närmaste åren att se var de olika projekten tar vägen, säger James Gross.

 

Daniel Ode på Ericsson håller med om att testning kan öppna för nya möjligheter.

 

— Mitt råd till alla företag som fått upp ögonen för 5G är att inte fokusera för mycket på tekniken, utan på vad det är man vill lösa. Från vårt håll handlar det om att tillgängliggöra möjligheterna med 5G för allt fler svenska företag så att de kan använda teknologin till att ta nya steg.

Publicerad 19 april 2023

Text:

Christian Bye

Foto:

AstaZero